تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/27 - 13:12
کد خبر: 510929

ماجرای «ترور ترامپ» و فرار رو به جلو با اتهام‌زنی به ایران

ماجرای «ترور ترامپ» و فرار رو به جلو با اتهام‌زنی به ایران

فرافکنی رسانه آمریکایی و تلاش برای انحراف توجهات به سمت ایران در موضوع تیراندازی به ترامپ، نه تنها اذهان عمومی را در ایالات متحده متقاعد نکرده که سوالات بیشتری را مطرح کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان دو روز بعد از جنجال خبری تیراندازی به سمت نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ حین یک سخنرانی انتخاباتی در پنسلیوانیا که موجب جراحت جزئی گوش او شد، روز سه‌شنبه در گزارشی ادعا کرد که در هفته‌های اخیر مقام‌های آمریکایی اطلاعاتی را درباره توطئه‌ای از سوی ایران در تلاش برای ترور ترامپ از سوی یک منبع انسانی دریافت کرده بودند که به گفته آن‌ها همین موضوع باعث شده بود سرویس مخفی ایالات متحده سطح امنیت رئیس‌جمهور سابق این کشور و نامزد ریاست‌جمهوری را بالا ببرد. 

در عین طرح این اتهام، در گزارش سی‌ان‌ان گفته شده که در تحقیقات انجام شده هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که ضارب با همدستی خارجی ارتباط داشته، وجود ندارد.

این اتهام‌زنی از سوی رسانه آمریکایی در یک موضوع داخلی، بلافاصله واکنش تند و صریح دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی را در پی داشت و آن‌ها ضمن تاکید بر مجرم بودن ترامپ به دلیل صدور دستور ترور شهید سلیمانی، چنین اتهاماتی را بی‌اساس و دارای انگیزه‌های مغرضانه سیاسی خواندند و بر لزوم محاکمه و مجازات او از طرق قانونی و قضایی تاکید کردند. 

سرپرست وزارت امور خارجه علی باقری کنی هم در گفت‌وگو با فرید زکریا در سی‌ان‌ان گفت که تهران پس از شهادت سردار سلیمانی از طریق ظرفیت‌های حقوقی داخلی و بین‌المللی به دنبال پیگرد عاملان این ترور بوده است.

این که چنین اتهامی فراری رو به جلو با هدف منحرف کردن اذهان به سمت ایران است، با در نظر گرفتن شرایط انتخاباتی قبل و بعد از این اتفاق در آمریکا قابل بررسی و اثبات است. 

دونالد ترامپ شنبه (به وقت آمریکا) حین سخنرانی در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا از سوی فردی که اف‌بی‌آی او را توماس متیو کروکس ۲۰ ساله معرفی کرده با یک تفنگ نیمه‌خودکار ای‌آر-۱۵ هدف تیراندازی قرار گرفت که از ناحیه گوش راست به دلیل رد شدن تیر دچار جراحتی جزئی شد اما در جریان این تیراندازی یک نفر از حاضران کشته شد و دو نفر دیگر زخمی شدند. 

مقام‌های آمریکایی بلافاصله بعد از تیراندازی، از کشته شدن کروکس در محل حادثه به دست یک تک‌تیرانداز سرویس مخفی آمریکا خبر دادند و ترامپ هم لحظاتی بعد در حالی که خطی از خون از گوشش جاری بود، با مشتی گره کرده در آسمان ژست پیروزی گرفت.

اتفاقی که به سرعت به سر خط خبری جهان تبدیل و باعث طرح سه سناریوی مختلف شد. گمانه‌زنی‌های بعد از تیراندازی به نامزد انتخابات آمریکا، دو احتمال واقعی و ساختگی بودن این اقدام را مطرح کرده است. در مقابل عده‌ای که معتقدند این اتفاق واقعی بوده و خطر از بیخ گوش ترامپ گذشته، عده‌ای آن را ساختگی می‌دانند که در اینجا دو سناریو مطرح می‌شود.

به باور برخی این اتفاق، اقدامی از سوی خود ترامپ بوده که دوران ریاست‌جمهوری‌اش از جمله ادعاهای انتخاباتی‌اش و تهییج هوادارانش برای حمله به کنگره و پرونده‌های جنایی بازی که دارد، نشان داده فردی جنجالی و اهل زد و بند است.

اما درباره این که هدف او چه بوده، به فضای انتخاباتی آمریکا اشاره می‌شود که اکثر رای‌دهندگان نه او و نه بایدن را به عنوان نامزدهای دو حزب اصلی دستکم تا پیش از این اتفاق نمی‌خواستند و حالا ورق‌ها به سمت ترامپ برگشته و این موضوع در تحلیل‌ها و استقبالی که دیروز از او در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان شد، مشخص است. 

اما سناریوی مطرح دیگر، احتمال دست داشتن دولت آمریکا در این سوءقصد و نمایشی بودن آن است که با توجه به اقدامات مشکوک پلیس مخفی آمریکا و نادیده گرفتن پروتکل‌های امنیتی رایج که حتی برای مقام‌های بسیار پایین‌تر از نامزد ریاست‌جمهوری به شدت رعایت می‌شود، مطرح شده است. 

یکی از شواهد این امر نادیده گرفتن و عدم پوشش امنیتی ساختمان محل استقرار ضارب در نزدیکی محل برگزاری تجمع ترامپ است که کروکس توانسته خود را به پشت بام آن برساند و از فاصله 120 متری به او شلیک کند.

دیگر اینکه حتی بعد از گزارش حاضران درباره مشاهده ضارب مسلح چند دقیقه قبل از شلیک که زمان کافی برای خنثی کردن او وجود داشته، این موضوع از سوی نیروهای امنیتی مورد غفلت قرار گرفته است. 

یکی از شاهدانی که در روز حادثه ضارب مسلح را قبل از تیراندازی به ترامپ دیده و نیروهای امنیتی را از حضور او مطلع کرده بود، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این اتفاق را شکست امنیتی صددرصد توصیف کرد.

یک سخنگوی سرویس مخفی ایالات متحده بعد از گزارش چند شاهد عینی درباره مطلع بودن ماموران از حضور یک مرد مسلح روی پشت بام مشرف به محل برگزاری تجمع، به سی‌ان‌ان گفت که سرویس مخفی شخصاً ساختمانی را که از آنجا به ترامپ تیراندازی شد، پاکسازی نکرده، بلکه برای برقراری امنیت در آن مکان به مجریان قانون محلی تکیه کرده بود.

نکته بعدی، کشته شدن ضارب در محل حادثه به دست سرویس مخفی است که که در روند تحقیقات و روشن شدن موضوع گره انداخته است. 

مسئله قابل توجه دیگر در موضوع دست داشتن بایدن در این تیراندازی این است که عده‌ای معتقدند که با توجه به تعدد شلیک‌ها و کشته شدن یکی از حاضران و زخمی شدن چند نفر دیگر، اصلا قرار نبوده تیری به سمت ترامپ شلیک شود و تیری که به سمت او رفته در واقع تیری بوده که به خطا رفته است. 

اما این که چرا رئیس‌جمهور آمریکا را در این موضوع مقصر می‌دانند، بحث فشار زیادی که از زمان اولین مناظره انتخاباتی بایدن مقابل ترامپ و عملکرد ضعیفش در آن، روی او و حزب دموکرات بوده، مطرح می‌شود؛ مناظره‌ای که تردید بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی درباره عدم توانایی ذهنی بایدن برای یک دوره ریاست‌جمهوری دیگر را به یقین تبدیل کرد و حتی برخی از مقام‌های ارشد حزب دموکرات از بحث جایگزینی او به عنوان نامزد این حزب در انتخابات نوامبر حمایت کردند. 

خبر تیراندازی به ترامپ، موهبتی برای بایدن در روزهای اخیر بود که او را از مرکز توجهات و فشارها خارج کرد. علاوه بر این، او ممکن است در روزهای آتی این اتفاق را اقدامی ساختگی از سوی خود ترامپ مطرح کند و از این طریق رقیب را بی‌آبرو کند که با توجه به شارلاتانیسم ترامپ قابل پذیرش است و به این شکل بایدن می‌تواند با یک تیر دو هدف را بزند.

اتهامی که در میانه طرح سناریوهای دست داشتن یکی از دو نامزد انتخابات آمریکا در این اتفاق به ایران زده شده، از طرف دیگر تا حدی توانسته آن‌ها بخصوص بایدن را از مظان اتهام خارج کند. این اتهام‌زنی در کنار اتفاق اصلی به بایدن فرصت داد تا قبل از اولین سخنرانی بعد از تیراندازی که دیشب در لاس وگاس داشت، خودی نشان دهد و به ترامپ بتازد. 

اما این فرافکنی و اتهام‌زنی به ایران حالا نقض غرض شده و سوالات بیشتری را در جامعه آمریکا درباره عملکرد مشکوک پلیس مخفی و محلی مطرح کرده که حتی سی‌ان‌ان هم نمی‌تواند پنهانش کند و کارشناسانی که در برنامه‌های این شبکه حاضر می‌شوند، می‌پرسند چطور شده که بعد از تهدیدی که ادعا می‌شود از سمت ایران احساس شده و به پلیس مخفی آمریکا منتقل شده، بجای این که وضعیت امنیتی بهتر شود، حتی سطح عادی امنیتی رعایت نشده و در حالی که نقض حتی یک مورد از این پروتکل‌ها بعید است گاف باشد، در این ماجرا پروتکل‌های امنیتی یکی بعد از دیگری نقض شده است. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با ۵ روش برتر خمکاری ورق فلزات آشنا شوید
آقای گل لیگ برتر راهی امارات شد
امباپه پردرآمدترین فوتبالیست تاریخ رئال
زمین شماره ۲ آزادی در اختیار استقلال قرار گرفت
تسهیلات بورسیه دستیاری پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد
جزئیات پذیرش دستیارتخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
طر احی ویلا، مراحل طراحی و ۱۰ نکته مهم آن
مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان در روزهای آینده +جزئیات
روند کاهشی نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور
استخراج بیت کوین در ایران: فرصت یا تهدید؟
آغاز مراسم «رکضه طویریج» در کربلای معلی +فیلم
وزیر ارشاد: هیچ انتصاب جدیدی در وزارت ارشاد صورت نگرفته است
ایلوما پرایم استار دریفت: تجربه‌ای بی‌نظیر از لذت سیگار کشیدن
وزیر نفت: مشکلی در تأمین سوخت پایدار نداریم
نحوه انتخاب بهترین قالیشویی
خزعلی: بیش از ۲۰ اقدام جدید در دولت سیزدهم برای زنان انجام شد
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور سراسری منتشر شد
سامانه فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی تغییر کرد
کاهش تقاضا در چین نفت را ۸۳ دلاری کرد
شاخص بورس تهران ۱۵۵۷ واحد افزایش یافت
اسلامی: سه سایت پرتودهی مردادماه افتتاح می‌شوند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top