تاریخ انتشار: جمعه 1403/04/29 - 02:20
کد خبر: 511069

زنان؛

قهرمانان ناخوانده جنگ

قهرمانان ناخوانده جنگ

زنان در مناطق جنگی، اغلب به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر درگیری قرار می‌گیرند و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که آنان نقش کلیدی در کمک به جوامع خود دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  زنان علیرغم اینکه اغلب نقشی محوری در تلاش‌های امدادی دارند، معمولاً در تصمیم‌گیری در مورد کمک‌های بشردوستانه و حل مناقشه شرکت نمی‌کنند. دولت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی باید به صدای شبکه‌های تحت مدیریت زنان گوش دهند، شریک شوند و صداهای آن‌ها را تقویت کنند تا زندگی‌ها را نجات دهند و به افراد بیشتری که تحت تأثیر درگیری در سراسر جهان هستند کمک کنند.

جنگ تلفات ویرانگری بر زنان در غزه، سودان، یمن و مناطق بسیاری در سراسر جهان داشته است. درگیری‌های مسلحانه اغلب توسط مردان آغاز، رهبری و انجام می‌شوند، در حالی که زنان در مناطق جنگی هزینه‌های نامتناسبی را می‌پردازند که شامل اختلال و محرومیت کامل برای خانواده‌ها، آوارگی، از دست‌ دادن مراقبت‌های بهداشتی، معیشت و افزایش خشونت است.

با افزایش خشونت در جهان، تعداد زنانی که در ۵۰ کیلومتری درگیری مسلحانه زندگی می‌کنند به بیش از ۲ برابر میزان آن در دهه ۱۹۹۰ افزایش یافته است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از زنانی که در سال گذشته در بارداری یا زایمان جان خود را از دست داده‌اند در ۵۰ کیلومتری منطقه درگیری بوده‌اند و تقریباً ۲۶۰ میلیون زن در کشورهایی زندگی می‌کنند که خشونت جنسی گسترده یا قابل‌توجهی را در طول درگیری گزارش می‌کنند.

زنان اغلب قهرمانان ناخوانده جنگ هستند. آنان برای دیگرانی که گرسنه هستند و مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، غذا و سرپناه فراهم می‌کنند، نان‌آور اصلی یا تنها نان‌آور خانواده خود می‌شوند. شبکه‌های قدرتمندی می‌سازند تا جوامع خود را ایمن‌تر و سالم‌تر کنند. زنان در جنگ اغلب سازندگان صلح هستند.

در غزه، ۷۰ درصد کارکنان بهداشتی خط مقدم را زنان تشکیل می‌دهند. در سودان و مالی، زنان برای آوارگانی که از جنگ فرار می‌کنند، غذا و سرپناه فراهم می‌کنند. در یمن، ۸۹ درصد از زنان در گروه‌های پس‌انداز محلی برای کمک به جوامع خود تلاش می‌کنند.

زنان می‌دانند که خود، خانواده‌ها و جوامعشان در زمان صلح و همچنین در زمان جنگ به چه چیزی نیاز دارند. زنان در مناطق جنگی به‌طور مداوم حمایت از درآمد را در میان درخواست‌های اصلی خود و حتی گاهی بالاتر از غذا ذکر می‌کنند. در واقع، فقط ۵ درصد از داستان‌های درگیری رسانه‌ای بر تجربیات زنان متمرکز است.

تنها یکی از ۱۸ توافقنامه صلح امضاشده در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ شامل امضای یک سازمان زنان بود. سازمان ملل اعلام کرد که برابری جنسیتی با سرعت کنونی، در بالاترین مناصب قدرت تا ۱۳۰ سال دیگر محقق نخواهد شد.

اگر جهان همچنان زنان را در جنگ فقط به‌عنوان قربانی ببیند، ما فرصت‌های زیادی را برای نجات جان‌ها و پیشبرد صلح از دست خواهیم داد. بازیگران بشردوستانه، سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران باید فعالانه و آشکارا به زنان به‌عنوان رهبران اعتماد نشان دهند، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در هنگام طراحی سیستم‌ها و تصمیم‌گیری، آن‌ها را شامل شوند.

در اوگاندا و هائیتی، زنان گفته‌اند که باید مایل‌ها پیاده‌روی کنند و امنیت خود را برای رسیدن به مکان‌هایی که در آن غذا توزیع می‌شود به خطر بیاندازند. کمک‌های بشردوستانه ارسال شده به مناطق درگیری می‌تواند بسیار بهتر هدایت شود اگر ارائه‌دهندگان و دولت‌ها به صحبت‌های زنان گوش فرا دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
علائم سیروز کبدی در زنان متفاوت از مردان است؟
قهرمانان ناخوانده جنگ
دولت مردمی اعتبارات ویژه‌ای برای زنان و خانواده‌ مناطق محروم در نظر گرفت
زنان بیشتر احساس سرما می‌کنند یا مردان؟
شادی منجر به موفقیت بیشتر می‌شود، نه برعکس
در دولت سیزدهم ۲۰ کار جدید برای زنان انجام شده است
شبکه ملی بانوان نخبه و فناور ایرانی راه‌اندازی می‌شود
ستاد امر به معروف پیگیر بیمه موتورسواری بانوان
زمان حراج جدید شمش طلا اعلام شد
۸۰ درصد داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۵۱ مجاز به انتخاب رشته شدند
اخطار ایران به اسرائیل در شورای امنیت +فیلم
جزئیات تازه درباره سوءقصد مسلحانه در سقز
توصیه مهم پورمحمدی به پزشکیان درباره کابینه
جزئیات تازه درباره نتیجه ترور محمد الضیف توسط اسرائیل
سپاهان نقره داغ شد؛ جزئیات جریمه سنگین AFC
شروع بازی‌های المپیک پاریس ۲روز قبل از افتتاحیه
بسته معیشتی رئیس‌جمهور؛ ترفند جدید مجرمان سایبری
چرا فولاد از هر نظر برای یحیی انتخاب خوبی بود؟
شورای تعیین وزرا یا جمع متهمان و محکومان؟
دلیل تفاوت روز عاشورای امسال در ایران و عراق!
در برابر بی حجاب‌ها در مجلس عزای سیدالشهدا چه کنیم؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top