تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/30 - 11:27
کد خبر: 511129

ساخت سلاح هسته ای و مواضع علنی ایران که توجه آمریکا را جلب کرد

ساخت سلاح هسته ای و مواضع علنی ایران که توجه آمریکا را جلب کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به عدم تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای، مدعی شد که پس از درگیری اخیر تهران و تل آویو، ایران مواضع جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز به نقل از سخنان «جیک سالیوان» نوشت: من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت (به سمت ساخت سلاح هسته‌ای) ندیده‌ام.

سالیوان در مجمع امنیتی آسپن به خبرنگاران گفت: اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل جدی با آمریکا پیدا خواهند کرد.

سالیوان مدعی شد که آمریکا از زمان حملات متقابل ایران و اسرائیل، متوجه "افزایش اظهارنظرهای علنی مقام های ایرانی در مورد احتمال (ساخت سلاح هسته‌ای) " شده است.

وی گفت: این (سخنان) جدید بود و توجه ما را به خود جلب کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست امنیتی گفت که واشنگتن برای مساله هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد.

وی ضمن انتقاد از اقدام دولت پیشین آمریکا و خروج از برجام گفت: از زمانی که دولت جو بایدن آغاز به کار کرد، سعی داریم دوباره دیپلماسی هسته‌ای را با ایران دنبال کنیم، زیرا اگر حداقل یک مشکل حذف شود یعنی اینکه ایران دارای سلاح هسته‌ای نباشد، این اصولا امر خوبی است.

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر اینکه ایران سلاح هسته ای تولید نکرده، با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا گفت: ایران به جای اینکه حداقل یک سال با ظرفیت تولید اورانیوم برای یک سلاح هسته ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام این کار فاصله دارد.

بلینکن بار دیگر تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما همچنان راه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این امر ترجیح می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند؛ اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن هم پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق کشورش علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش اعتراف کرد که سطح مطلوب بازرسی‌های این سازمان از مراکز اتمی ایران، حدی است که در برجام توافق شده است. مقام‌های ایران هم تاکید دارند که گروسی می‌تواند برای رفع اهرم فشار و «برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است» در جهت از سرگیری اجرای کامل برجام، نقش موثری داشته باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نتانیاهو خواهان برکناری گالانت است اما جرأت آن را ندارد
افت ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس
یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران
شناسایی نخستین فرد مبتلا به تب دنگی در تهران
قیمت بلیت پروازهای اربعین اعلام شد +فیلم
زمان اعلام نتایج قرعه کشی خودروهای وارداتی
اضافه شدن وینگر خارجی و بدنساز به اردوی استقلال در ترکیه
زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تغییر کرد
امداد خودرو دامغان/ خدمات فوری و حرفه‌ای
آزمون کنکور ۱۴۰۴
آغاز مهلت مجدد انتخاب رشته در آزمون ارشد علوم پزشکی از فردا
مرحله نهایی لیگ برنامه‌نویسی دانشجویی ایران برگزار می‌شود
دیدار فعالان اقتصادی بخش خصوصی با پزشکیان
۹ تناقض شورای راهبری با دیدگاه های پزشکیان
مدیرعامل باشگاه استقلال انتخاب شد
اسامی کارگروه های تعیین وزرای دولت پزشکیان
یک پرسپولیسی روی نیمکت آبی‌ها
خبر تازه درباره ایرانی ربوده شده توسط آمریکایی ها پس از ۵۰۰ روز
پاسخ تند یک نماینده مجلس به ستاره محبوب پرسپولیس
افشاگری برخی مسئولان کابینه اسرائیل
تهدید به قتل ترامپ و معاونش + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top