تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/31 - 11:28
کد خبر: 511277

آقای پزشکیان! این چهار عضو شورای راهبری را می‌شناسید؟

آقای پزشکیان! این چهار عضو شورای راهبری را می‌شناسید؟

فیاض زاهد، یکی دیگر از اعضای شورای راهبری کابینه پزشکیان است که شاید نام او یادآور تصاویر بی‌بند و باری باشد که از خودش و اعضای خانواده‌اش منتشر کرد. چنین فردی را اگر تقبیح نمی‌کنند، حداقل در مرکز تصمیم‌گیری هم قرار ندهند!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از جوان، از روزی که محمدجواد ظریف فهرست اسامی اعضای شورای راهبری کابینه مسعود پزشکیان را اعلام کرد، نگاه‌ها روی این شورا متمرکزتر شد، اما نتایج این تمرکز بیشتر چندان خوب و مثبت نبود. چه آنکه خبر‌های خوبی از سابقه اعضای این شورا به گوش نمی‌رسد. افرادی با مواضع و نظریات ضد دین و ضد نظام، رفاقت با محکومان اقتصادی و... در میان اعضای شورای مذکور دیده می‌شوند.

 محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه یکی از اعضای شورای راهبری کابینه چهاردهم است. او چندی پیش یادداشتی در تخطئه شهر و مردم اصفهان و البته تحقیر مردم روستانشین نوشته بود و از وصف روستا برای تحقیر اصفهان و دور دانستن آن از تمدن شهری استفاده کرده بود. این هجمه به اصفهان و مردمش هم از این رو بود که رأی اول اصفهان در انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان نبود. حالا چنین فردی با سابقه توهین به مردم به خاطر رأی ندادن به پزشکیان، عضو شورای راهبری کابینه است!
تلگرام جهان نیوز

این روز‌ها حاشیه دیگری هم از رنانی دست به دست می‌شود. ویدئوی منتشر شده از او نشان می‌دهد که او مواضع عجیب و غریبی درباره جمهوری اسلامی و روحانیت دارد. این ویدئو که کامل‌تر آن را می‌توان در سایت شخصی رنانی دید، مربوط به گفت‌وگویی در مرداد ۴۰۲ با اوست. در این ویدئو می‌بینیم که از نظر او دوره صفویه دوره تزریق منظم و سیستماتیک خرافات به جامعه از طرف حکومت و «ملاباشی‌ها» بوده است. می‌گوید: «حکومت دین را عوض کرد و، چون برای این دین نیاز به نهاد روحانیت داشت، نهاد روحانیت را ساخت! بخشی را از لبنان آورد و بخشی را همین جا خلق کرد و وظیفه این نهاد روحانیت تزریق خرافه به جامعه بود. بنابراین در این دوره محصولاتی را به جامعه تزریق می‌کنیم که پایه‌های عقلانیت جامعه را تخریب می‌کند». او این دوره را «دوره تعلیق عقلانیت» می‌نامد و بعد تأکید می‌کند که هنوز هم این روند ادامه دارد! و دستگاه روحانیت ادامه دستگاه روحانیت ساخته شده در دوره صفویه است و کارش همچنان همین است!

رنانی در اثبات ادعای تزریق خرافه به جامعه از وجود مفاتیح‌الجنان در خانه‌های مردم نام می‌برد! یا می‌گوید همچنان مداحان ما تولید خرافه می‌کنند و احادیث بی‌ریشه و خواب و خیال‌پردازی می‌گویند. یا مثال خرافه را معجزه فلان امامزاده می‌داند.

او معتقد است شاه اسماعیل صفوی دین جدیدی ساخت! سپس در دوران قاجاریه، حکومت تکلیف به تقلید از مراجع دینی کرد و رنانی این تقلید را زیر سؤال می‌برد و بعد می‌گوید جمهوری اسلامی ترکیبی از صفویه قاجاریه است!

رنانی گرچه تقلید در دوران قاجاریه را تخطئه می‌کند، اما می‌گوید: «حداقل در آن تقلید، رقابت بین علما اصالت داشت، چون شاهی مستقل از نهاد فقیه حضور داشت. جمهوری اسلامی آمد رقابت بین فقها را هم از بین برد. چون فقیه در قدرت بود و فقهایی را که رقیب حساب می‌کرد، تضعیف کرد.»

رنانی به همین هم بسنده نمی‌کند و در نهایت، همه مشکلات اقتصادی و سیاسی ایران را ناشی از ترکیب الگو‌های ایجاد شده در دوران صفویه و قاجاریه و در رأس قرار گرفتن فقها در حکومت می‌داند.

محمد جواد ظریف گفت در انتخابات وزرا اصل اولیه اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی است. آیا کسی که این‌گونه بر نظام و ولی فقیه و مفاتیح و اعتقادات دینی مردم می‌تازد، می‌تواند کابینه‌ای متشکل از وزرای معتقد به انقلاب را راهبری کند؟

او در همین سخنان پهلوی را دوره مقابله با نهاد‌های سنتی ضدخردورزی توصیف می‌کند.

 فیاض زاهد، یکی دیگر از اعضای شورای راهبری کابینه پزشکیان است که شاید نام او یادآور تصاویر بی‌بند و باری باشد که از خودش و اعضای خانواده‌اش منتشر کرد. چنین فردی را اگر تقبیح نمی‌کنند، حداقل در مرکز تصمیم‌گیری هم قرار ندهند!

علی تاجرنیا، دیگر عضو شورای راهبری کابینه، عضو کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی بود که در واقع کلید فتنه ۸۸ از آنجا زده شد. تاجرنیا سال ۸۸ و در جریان آشوب‌های پس از انتخابات بازداشت و در دادگاه متهمان فتنه ۱۳۸۸ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و نیز تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری و به دلیل توهین به محمود احمدی‌نژاد به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان تهران بود.

محمدرضا جلایی‌پور، دیگر عضو راهبری هم سابقه متعدد بازداشت در وقایع مختلف دارد و پس از بازداشت جریان اغتشاشات پاییز ۴۰۱، به اتهام تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفت و سرانجام با تأیید حکم دادگاه بدوی در دادگاه تجدیدنظر، مجرم شناخته و به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

بعید نیست با کمی کنکاش درباره سایر اعضای شورای راهبری به نکات دیگر هم رسید، اما همین قدر هم برای آنکه صلاحیت چنین شورایی مورد خدشه جدی قرار بگیرد، کفایت می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قالیباف: تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست
نتایج قرعه‌کشی امروزِ خودروهای وارداتی چه زمانی اعلام می‌شود؟
محرومیت سنگین در انتظار بیرانوند
عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در خرداد ۱۴۰۳ به ۳۳٬۱۶۷ تن رسید
برنامه‌های جدید شبکه نسیم با بازگشت جناب‌خان
جزئیات مصوبه جدید مالیاتی دولت اعلام شد
معرفی خرید جدید استقلال؛ شاگرد قدیمی آقای نکونام
ابلاغ عوارض واردات مرغ و گوشت به گمرکات کشور
وراث سهام عدالت برای دریافت سود باید سجامی شوند
نماینده مجلس: دولت تا پایان شهریور برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران فرصت دارد
ارائه ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس توسط معاونت پارلمانی دولت سیزدهم
وزیر ارتباطات: توسعه نسل پنجم تلفن همراه به ۲۰۰۰ سایت افزایش پیدا کرده است
تبریک رئیس‌جمهور گینه به پزشکیان
شصت و چهارمین اجلاس بانک مرکزی با حضور مخبر برگزار شد
پزشکیان: آمدیم تا مشکلات مردم را حل کنیم
دیدار رئیس جمعیت هلال احمر با پزشکیان
زاکانی: با ۷ ساله شدن دوره ششم شوراهای شهر مخالف هستم
تشکر پزشکیان از رهبر معظم انقلاب +عکس
روایتی از همکاری احزاب با روسای جمهور از زبان دبیرکل موتلفه اسلامی
میزان جریمه پوشاندن پلاک وسیله نقلیه
ریزش بورس در آخرین روز تیر/ کاهش ۲۰ هزار و ۲۲۱ واحدی شاخص کل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top