تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/31 - 15:34
کد خبر: 511324

افزایش حدود ۲ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی

افزایش حدود ۲ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی

وزیر ارتباطات در جلسه هیأت دولت سیزدهم ضمن ارائه گزارش عملکرد این معاونت، اظهار کرد: از ابتدای دولت در موضوع اقتصاد دیجیتال همت کردیم و یک هیأت دوم برای این موضوع تشکیل دادیم. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶/۴ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز (یکشنبه، 31 تیرماه) در جلسه هیأت دولت سیزدهم ضمن ارائه گزارش عملکرد این معاونت، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود و کار بزرگی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی انجام شد. متاسفانه لایه‌های مختلف ارتباطی متناسب با نیازهای کشور توسعه پیدا نکرده بود و ما همیشه در زمینه ارتباطات ثابت جزو کشورهای ته لیست بودیم.

وی افزود: کار بسیار خوبی که در این دوره انجام شد، یکی در زمینه ارتباطات ثابت یعنی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها بود که یکی از یادگارهای شهید جمهور بوده و اکنون در ۴۰ درصد شهرهای کشور اجرا شده و ۴۰ درصد خانوارهای شهری دسترسی دارند.

وزیر ارتباطات گفت: با پروژه فیبر نوری سرعت تا ۱۰۰ برابر افزایش پیدا می‌کند اما این برای همه ملموس نیست. این پروژه در ۶۰۰ شهر آغاز شده است که در ۳۰۰ شهر تمام شده است و لذا حدود ۴۰۰ تیم در این شهرها مشغول فعالیت هستند.

زارع‌پور تصریح کرد:‌ در حوزه توسعه نسل پنجم تلفن همراه در ابتدای این دولت کلاً ۱۰ سایت نسل پنجم تلفن همراه وجود داشت اما اکنون به ۲۰۰۰ سایت افزایش پیدا کرده است. تعداد سایت‌های نسل چهارم هم از ۳۳ هزار به  ۴۴ هزار افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه سه دهه پیش از دولت سیزدهم توسعه پیدا کرده است. همچنین ظرفیت شبکه انتقالمان از ۳۱/۵ ترابیت بر ثانیه به ۶۴ ترابیت بر ثانیه و  ظرفیت شبکه انتقال یا همان آی پی از ۲۸ به ۵۶ افزایش پیدا کرده است.

زارع پور با بیان اینکه کار بسیار خوبی در حوزه روستاها انجام شد تصریح کرد: ما ۸۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳۰۰۰ روستای  زیر ب۲۰خانوار را در کمتر از سه سال به شبکه ارتباطی متصل کردیم و اکنون ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت و شبکه ارتباطی متصل‌اند که اثر آن را در چهار دوره انتخابات اخیر مشاهده کردیم و ۱۰۰ درصد دستگاه‌های احراز هویت در دورترین نقاط دور افتاده هم متصل شدند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در زمینه اینترنت، دو برابر نیاز کشور، اینترنت فراهم کردیم که مشکلی وجود نداشته باشد یادآور شد: در زمینه دولت هوشمند که یکی از موضوعات وزارت ارتباطات در تعامل با سازمان اداری و استخدامی بود، اتفاق بسیار خوبی به نام شکل گیری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند رخ داد؛ در حال حاضر تقریبا همه دستگاه‌ها متصل شدند و ۷۵ درصد خدمات دولت از طریق این پنجره ارائه می شود. همچنین بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضور و در لحظه به مردم ارائه می شود.

وی افزود: مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور برای بده و بستان اطلاعاتی دستگاه‌ها با یکدیگر است، تعداد اشتغالمان از ۱/۵ میلیارد در سال ۹۹ به ۸ میلیارد در سال سال ۱۴۰۲ رسیده است. 

وزیر ارتباطات مطرح کرد: در حوزه فضایی، با همت، همراهی و همدلی نیروهای مسلح، وزارت علوم و وزارت امور خارجه، به اندازه ۳ دولت پیش از دولت شهید رئیسی، پرتاب ماهواره داشتیم. ۱۲ پرتاب داشتیم و ۲ پرتاب دیگر هم هماهنگ شده و پرتاب سیزدهم به رودی انجام خواهد شد. 

زارع‌پور گفت: برای اولین بار توانستیم با ماهواره‌بر بومی، ماهواره عملیاتی در مدار قرار دهیم. در پرتاب سیزدهم قرار است با یک بلوک انتقال مداری که ساخت داخل است، از ۳۰۰ کیلومتری به ۷ هزار کیلومتری برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور را که بزرگ‌ترین در غرب آسیاست، در جنوب کشور هستیم. فاز اول آن ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. اولین پرتاب از آنجا امسال انجام می‌شود. 

وزیر ارتباطات بیان کرد: در حال پیوستن به جمع ۵ کشور منظومه‌ساز هستیم. سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد را با یک شرکت فضایی خصوصی بستیم. 

زارع‌پور تصریح کرد: از ابتدای دولت در موضوع اقتصاد دیجیتال همت کردیم و یک هیأت دوم برای این موضوع تشکیل دادیم. سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶/۴ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است. بیش از نیم میلیون کسب و کار در سکوهای داخلی شکل گرفته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طهرانچی با پزشکیان دیدار کرد
محمد عبدالسلام: عمق اسرائیل را هدف قرار خواهیم داد
رتبه‌های برتر کنکور به دانشگاه فرهنگیان می آیند
حضور پزشکیان در جلسه علنی مجلس +عکس
چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی برگزار می‌شود
اعلام شماره‌های ضروری در کشور عراق برای زائران اربعین
رشد تولید و رفع ممنوعیت واردات راهگشای بن‌بست صنعت خودرو ‌شد
آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد +عکس
افزایش حدود ۲ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی
قالیباف: تمام تلاش خود را برای کمک به دولت به کار خواهیم بست
نتایج قرعه‌کشی امروزِ خودروهای وارداتی چه زمانی اعلام می‌شود؟
محرومیت سنگین در انتظار بیرانوند
عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در خرداد ۱۴۰۳ به ۳۳٬۱۶۷ تن رسید
برنامه‌های جدید شبکه نسیم با بازگشت جناب‌خان
جزئیات مصوبه جدید مالیاتی دولت اعلام شد
معرفی خرید جدید استقلال؛ شاگرد قدیمی آقای نکونام
ابلاغ عوارض واردات مرغ و گوشت به گمرکات کشور
وراث سهام عدالت برای دریافت سود باید سجامی شوند
نماینده مجلس: دولت تا پایان شهریور برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران فرصت دارد
ارائه ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس توسط معاونت پارلمانی دولت سیزدهم
وزیر ارتباطات: توسعه نسل پنجم تلفن همراه به ۲۰۰۰ سایت افزایش پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top