تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/01 - 14:17
کد خبر: 511413

تحلیل روندهای جدید در استخراج ارزهای دیجیتال

تحلیل روندهای جدید در استخراج ارزهای دیجیتال

یکی از روندهای اساسی سال‌های گذشته در صنعت ماینینگ، حرکت به‌سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است. آخرین آمارها نشان می‌دهند که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی، بادی، آبی و ... در ماینینگ بیت کوین به بیش از ۵۵ درصد رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند ماهی است که آخرین رویداد هاوینگ بیت کوین در آوریل 2024 می‌گذرد. ماینرهای بیت کوین در ماه‌های اخیر روزهای پرفراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. در این بین، پروژه‌های اساسی در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در جریان هستند که هر یک از آن‌ها می‌توانند چشم انداز ماینینگ را به‌کلی دگرگون کنند. در این مطلب قصد داریم به‌برخی از روندهای مهم جاری در صنعت ماینینگ بپردازیم.

افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در استخراج ارزهای دیجیتال

یکی از روندهای اساسی سال‌های گذشته در صنعت ماینینگ، حرکت به‌سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است. آخرین آمارها نشان می‌دهند که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی، بادی، آبی و ... در ماینینگ بیت کوین به بیش از 55 درصد رسیده است.

انرژی‌های تجدیدپذیر در استخراج بیت کوین

دولت‌ها هم در رسیدن به آمار نقش بسزایی داشته‌اند. قوانین بازدارنده در استفاده از انرژی‌های تجدید ناپذیر و تشویق ماینرها برای حرکت به‌سمت منابع انرژی پایدار، سیاست بسیاری از دولت‌ها در مواجهه با صنعت ماینینگ است. به‌نظر می‌رسد که این حرکت در سال‌های پیش رو نیز همچنان پرقدرت ادامه خواهد داشت.

سلطه مطلق شرکت‌های بزرگ بر صنعت ماینینگ

یکی از اتفاقاتی که نگرانی‌های زیادی را برای علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال در پی داشته، تمرکزگرایی در صنعت ماینینگ است. در بازه زمانی بین هر دو رویداد هاوینگ بیت کوین، هش ریت شرکت‌ها و استخرهای بزرگ استخراج بیشتر می‌شود و ماینرهای کوچک، یکی پس از دیگری از رده خارج می‌شوند.

آخرین آمارها در پایان سه ماهه نخست سال 2024 نشان می‌دهد که سهم استخرهای بزرگ استخراج بیت کوین به‌شرح زیر است:

  • استخر Foundry USA: 29.7 درصد
  • استخر Antpool: 25.6 درصد
  • استخر ViaBTC: 14.1 درصد
  • استخر F2Pool: 8.1 درصد
  • استخر Binance Pool: 4.5 درصد
  • استخر MARA Pool: 4.5 درصد
  • استخر Luxor: 2.4 درصد

7 استخر فوق روی‌هم‌رفته، 88.9 درصد هش ریت بلاک چین بیت کوین را در اختیار دارند. جالب است بدانید که دو استخر برتر به‌تنهایی 55.3 درصد از هش ریت را به‌خود اختصاص داده‌اند. روند فعلی صنعت ماینینگ به‌گونه‌ای است که انتظار می‌رود شاهد تمرکز بیشتری در آینده باشیم.

موضوعی که می‌تواند خطر حمله 51 درصد در شبکه بیت کوین را بیش از هر زمانی دیگری تشدید کند. در این بین، ایده‌هایی مبنی بر راه‌اندازی استخرهای استخراج غیرمتمرکز مطرح می‌شود. البته این ایده هنوز روی کاغذ است و فاصله زیادی با عملی شدن دارد.

تولید دستگاه‌های ماینر با راندمان خیره کننده

در سال‌های اخیر، شاهد هستیم که دستگاه‌های ایسیک دائما در حال پیشرفت هستند. از یک سو توان هش ریت دستگاه‌های جدید افزایش پیدا می‌کند و از سویی دیگر، راندمان آن‌ها با کاهش مصرف انرژی، ارتقا پیدا می‌کند. در حال حاضر، جدیدترین نسل دستگاه‌های ماینر بیت کوین با هش ریت 400 ترا هش بر ثانیه در دسترس هستند.

در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده ماینر روی پروژه‌های جدید استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقای راندمان دستگاه‌های ماینینگ تمرکز کرده‌اند. ادغام هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و بلاک‌چین می‌تواند در ابداع روش‌های کارآمد برای استخراج بیت کوین نقش بسزایی ایفا کند.

سایه سنگین کامپیوترهای کوانتومی بر صنعت استخراج ارزهای دیجیتال

این روزها در محافل کارشناسی و تخصصی، نگرانی‌های زیادی درباره خطرات احتمالی محاسبات کوانتومی برای صنعت استخراج مطرح می‌شود. کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند تمام معادلات فعلی که موجب امنیت شبکه بیت کوین می‌شوند را به‌کلی تغییر دهند. توان پردازش خیره‌کننده این دستگاه‌ها می‌تواند یکپارچگی الگوریتم‌های اجماع مانند اثبات کار را تحت تاثیر قرار دهد.

کامپیوترهای کوانتومی و استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

عملیاتی شدن پروژه‌های ساخت کامپیوترهای کوانتومی می‌تواند صنعت ماینینگ را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. موضوعی که حتی خرید ارز دیجیتال بیت کوین را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. در همین راستا، بسیاری از کارشناسان از هم‌اکنون به‌دنبال راهی برای طراحی الگوریتم‌های اجماع جدید به‌منظور مقاوم‌سازی در برابر تهدید کامپیوترهای کوانتومی هستند. ناگفته نماند که کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند نقش مثبت قابل توجهی در کمک به ارتقای راندمان دستگاه‌های ماینر داشته باشند.

کلام پایانی

در این مطلب به‌بررسی برخی از ترندهای صنعت استخراج ارز دیجیتال پرداختیم. بیم‌ها و امیدها از همان ابتدا با این صنعت همراه بوده و به‌نظر می‌رسد که در آینده هم همچنان ادامه خواهد داشت. فعالان این حوزه باید با چشمان باز، روندهای جاری را به‌دقت زیر نظر بگیرند تا برای آینده تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عالمی، یک امضا تا سرپرستی استقلال
نسل طلایی و رایگان رئال!
روسای برتر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معرفی شدند
تامین ۱۴۷ میلیارد تومان بودجه حمایت از دانشجویان خارجی
افزایش تسهیلات ‌دهی به تواید در گرو نظارت مستمر بر بانک‌ها
اعلام زمان نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی
کناره‌گیری بایدن از انتخابات قیمت نفت را بالا برد
نرخ بیکاری با ۲.۵ میلیون اشتغال کاهش یافت
سلیمی: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود
هشدار جدی به مشترکان پرمصرف برق
۳ نکته در مورد انصراف بایدن از رقابت‌های انتخاباتی
نتیجه نهایی آزمون حوزه‌های علمیه خواهران شهریور اعلام می‌شود
تصمیم کارگروه علمی ویژه اعتراضات آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد
تکلیفی به نام «وحدت»
واکنش زاکانی به تهدید اعضای شورای شهر +فیلم
طحان‌نظیف: با تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری اقدامات او اعتبار شرعی و قانونی پیدا می‌کند
برنامه‌ریزی نتانیاهو برای دیدار با ترامپ
دیدار با رهبری پس از ۱۳ سال +فیلم
قدردانی دانشجویان کشور از اقدام شجاعانه یمنی‌ها علیه رژیم صهیونیستی
نگاهداری: بیانات رهبر انقلاب دمی دیگر بر کالبد مرکز پژوهش‌های مجلس است
اینفوگرافیک/ جزئیات زمان فروش ارز اربعین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top