تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/01 - 14:58
کد خبر: 511436

تکلیفی به نام «وحدت»

تکلیفی به نام «وحدت»

توصیه های دیروز رهبرانقلاب به نمایندگان مجلس و رئیس جمهور منتخب حاوی نکات مهمی است که در یک مورد میتوان به مفهوم «یک صدایی» در مسائل مهم کشور اشاره کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبرانقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند: « اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همه‌ی ما است؛ ... پیروزی او پیروزی همه‌ی ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم. در مسائل مهمّ کشور هم باید صدای واحدی از کشور شنیده بشود. در مسائل مهمّی که البتّه تشخیصش با شما است، یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولین گوناگون، یک حرف بزنند تا آن کسانی که در دنیا گوش تیز کرده‌اند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک صدا باید شنیده بشود.»

چند محور مهم را میتوان از این بیانات فهم کرد:

اول اینکه تاکید موکد و مکرر رهبرانقلاب بر یک صدای واحد حاکی از اعتقاد اساسی ایشان بر وحدت درونی کشور است. این وحدت مبنایی نه نگاه حزبی است، نه نگاه تاکتیکی است و نه یک ژست سیاسی بلکه یک واقعیت اساسی بر آمده از نگاه معرفتی به حوزه حکمرانی اسلامی. انسجام درونی، هم افزایی ظرفیت های مختلف کشور مهمترین رکن قدرت بخشی به حکمرانی است.

دوم اینکه وحدت و هم صدایی مانع نقد یا بیان نگرانی‌ها و ضعف ها نیست به شرطی که نقد سازنده باشد. در برهه ای که مذاکرات برجام در حال انجام بود طیفی از جریان انقلابی نقدهای زیادی به تیم مذاکره کننده و نحوه تعامل با غرب مطرح کردند. رهبرانقلاب همان زمان توصیه فرمودند نقدها دلسوزانه باشد. این نقد دلسوزانه حتی بالاتر از نقد سازنده است. یعنی نقدی که از روی محبت و علاقه انجام میشود. اساسا نقد درست و موثر از همین جنس است. پس وحدت نه تنها مانع نقد نیست بلکه اساسا نقد بخشی از ملزومات وحدت است اما به شرط و شروطی که عرض شد.

سوم اینکه این رویکرد رهبرانقلاب یک آزمونی برای جریان انقلابی است. جریان انقلابی اکنون مکلف به هم صدایی و وحدت است آنهم در عمل با دولت و مجلسی که شاید در برخی دیدگاه ها و کنش ها نه تنها قرابتی با آنها ندارد بلکه به طور کامل در تضاد با آنها هست.

چهارم؛ اصل در هم صدایی و وحدت در چنین شرایطی، توجه به مصالح اساسی کشور است. فهم این نکته که مصلحت سنجی عین عقلانیت و عدالت است بسیار مهم است. ایستادن بر نقاط اشتراک و نقد دلسوزانه و کمک به برداشت صحیح در موضوعات محل اختلاف، آنهم به نحوی که باعث بروز تنش در کشور نشود روندی است که باید دنبال شود.

پنجم؛ ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی بسیار بالا است. نه منحصر در مجلس است و نه مطلق در اختیار دولت! انقلاب اسلامی تفکری است که در جهان جاری و ساری شده است. این تفکر بازوهای متعددی دارد که نباید ذیل اختلافات مقطعی حزبی یا دولتی و مجلسی نادیده گرفته شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چطور یک‌ به‌روزرسانی ساده جهان را به آشوب کشید
اسماعیلی: سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور بود
ظریف: آماده گفت‌وگو مطابق با برجام و قانون اقدام راهبردی هستیم
اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری +عکس
تصویب آیین نامه تسهیل جذب دانشجویان خارجی در هیات دولت
محمد خزاعی: سعید راد یکی از قهرمان‌های سینمای ایران باقی می‌ماند
تخصیص ۱۱۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر
پیام تسلیت رییس و معاون صداوسیما برای سعید راد
آخرین قاب از دولت سیزدهم
رکورد اسطوره ایران در بسکتبال المپیک
خبر خوش بنیاد ملی علم برای تازه فارغ‌التحصیلان متقاضی پسادکتری
خبر خوب معاون وزیر علوم در خصوص دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی
واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به درگذشت سعید راد
تعجب اعضای حزب کمونیست چین از فعالیت بانوان ایرانی در احزاب
آغاز به کار مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با هوش مصنوعی
هوای تهران آلوده شد
سردار آزمون به «لالیگا» نزدیک شد
نخست وزیر ژاپن با پزشکیان گفتگو کرد
تقدیر پزشکیان از رای مثبت قزاقستان در حمایت از غزه
مجلس زیر میز گزینه‌های مطرح شده برای وزارت امور خارجه زد
آغاز همکاری علمی بین دانشگاه‌های ایران و اندونزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top