تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/01 - 15:06
کد خبر: 511439

۳ نکته در مورد انصراف بایدن از رقابت‌های انتخاباتی

۳ نکته در مورد انصراف بایدن از رقابت‌های انتخاباتی

"جو بایدن" رئیس جمهور کنونی آمریکا به تازگی در اقدامی، از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا انصراف داده است. رویدادی که با بازتاب های گسترده داخلی و بین المللی رو به رو شده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت این رویداد و ابعاد و پیامدهای آن مطرح می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به تازگی در اقدامی قابل تامل و ناگهانی، از ادامه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا انصراف داده است. انتخاباتی که قرار است در آبان ماه سال جاری برگزار شود. تنها اندکی پس از اقدام اخیر بایدن، بسیاری از ناظران و تحلیلگران دیدگاه های مختلفی را در مورد این اقدام رئیس جمهور آمریکا مطرح و منتشر کردند و سعی در واکاوی ابعاد و لایه های مختلف آن داشتند.  

بایدن از جمله معدود روسای جمهور در تاریخ سیاسی آمریکا است که از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورش انصراف داده است. از این رو، به طور خاص می توان به 3 نکته مهم و محوری در رابطه با اعلام کناره گیری اخیر بایدن از انتخابات 2024 کشورش اشاره کرد.

یک: انفجار انتقادات از بایدن در حزب دموکرات

تنها اندکی پس از عملکرد به شدت ضعیف جو بایدن در جریان مناظره اخیرش با ترامپ که به میزبانی شبکه سی ان ان آمریکا برگزار شد، افراد و جریان های مختلف سیاسی در قالب حزب دموکرات(به عنوان حزب متبوع بایدن)، انتقدات جدی و گسترده ای را علیه رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده و خواستار کناره گیری او از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور شدند.

افرادی نظیر نانسی پلوسی، چاک شومر و حتی باراک اوباما، از جمله مطرح ترین افرادی بوده اند که قویا خواستار کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی شده اند. در عین حال، یافته های نظرسنجی های مختلف در حزب دموکرات نیز به این مساله اشاره داشته اند که بخش قابل توجهی از سیاستمداران حزب دموکرات، خواهان کناره‌گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی بوده اند. به عنوان مثال بر اساس نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس، از هر 10 سیاستمدار عضو حزب دموکرات، 6 نفر خواستار جایگزینی کامالا هریس با بایدن شده و البته که 2 تن دیگر نیز فرد دیگری را پیشنهاد داده اند.
به بیان ساده تر، پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظراه اخیرش با ترامپ و آشکار شدن نمودهای جدی و عینی ضعف سلامت فیزیکی و فکری بایدن، شاهد انفجار انتقادات از بایدن و تشدید فشارها به او جهت کناره گیری از رقابت های انتخاباتی بوده ایم. مساله ای که در نهایت بایدن را به کناره گیری از انتخابات مجبور کرده است. کافی است توجه داشته باشیم که پس از مناظره مذکور، شانس پیروزی بایدن در انتخابات 2024 آمریکا بر اساس نظرسنجی های مختلف به شدت سقوط کرد. از این رو، تداوم حضور وی در رقابت های انتخاباتی هیچ بروندادی الا تضمین شکست زودهنگام دموکرات ها در انتخابات 2024 آمریکا را به ذهن متبادر نمی کرد.

دو: پالس معنادار نشست شیکاگو به بایدن

قرار است در ماه آگوست سال جاری میلادی(ماه آتی میلادی)، نامزد نهایی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور در قالب نشستی در شیکاگوی آمریکا معرفی شود. در این چهارجوب، به موازات افزایش انتقادات از بایدن و عملکرد او در بحبوحه رقابت های انتخاباتی در آمریکا، اینطور به نظر می رسد که جریان هایی در حزب دموکرات این پیام را به بایدن رسانده اند که اگر وی بخواهد بر ماندن در روند رقابت های انتخاباتی در آمریکا تاکید و اصرار کند، هیچ بعید نیست که در نشست شیکاگوی حزب دموکرات، این حزب و اعضای آن تصمیمی متفاوت بگیرند و حمایت چندانی را از کاندیداتوری بایدن به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا مطرح و ارائه نکنند.
موضوعی که در نوع خود می تواند ضربه ای مهلک به کل کارنامه سیاسی بایدن تلقی شود و در حقیقت در قالب یک لکه ننگ در تاریخ فعالیت های سیاسی وی ارزیابی شود. از این رو، به نظر می رسد که پالس های معناداری نیز از نشست شیکاگو به بایدن داده شده که بهتر است خودش از رقابت های انتخاباتی در آمریکا کنار بکشد.

سه: تخریب قابل توجه وجهه بین‌المللی آمریکا

در نهایت باید گفت که یکی از انتقادات اصلی به بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال های اخیر این بوده که وی با رفتارها و اقدامات عجیب و غریب خود، تا حد زیادی وجهه بین المللی این کشور را مخدوش و تضعیف کرده است. آمریکا سال هاست که ادعاهای دور و درازی را با محوریت این مساله که این کشور قدرت هژمونیک و برتر در عرصه نظام بین الملل است، مطرح می سازد.

با این حال، اینکه این کشور از رئیس جمهوری برخوردار است که با افراد خیالی دست می دهد و نام اعضای کابینه‌اش و یا رهبران خارجی را جابجا می گوید و ده ها گاف دیگر را به صراحت جلوی دوربین های تلویزیونی می دهد، همه و همه تا حد زیادی ماهیت این ادعاها را زیر سوال برده اند.

کما اینکه تاکنون ده ها مقاله و گزارش با محوریت این مساله که جو بایدن به نمودی عینی از افول هژمونی جهانی آمریکا تبدیل شده، نوشته و ارائه شده است. از این رو، کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی، از سوی جریان حکمرانی این کشور به مثابه اقدامی در راستای ترمیم وجهه بین المللی این کشور نیز بایستی ارزیابی شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چطور یک‌ به‌روزرسانی ساده جهان را به آشوب کشید
اسماعیلی: سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر در کشور بود
ظریف: آماده گفت‌وگو مطابق با برجام و قانون اقدام راهبردی هستیم
اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری +عکس
تصویب آیین نامه تسهیل جذب دانشجویان خارجی در هیات دولت
محمد خزاعی: سعید راد یکی از قهرمان‌های سینمای ایران باقی می‌ماند
تخصیص ۱۱۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر
پیام تسلیت رییس و معاون صداوسیما برای سعید راد
آخرین قاب از دولت سیزدهم
رکورد اسطوره ایران در بسکتبال المپیک
خبر خوش بنیاد ملی علم برای تازه فارغ‌التحصیلان متقاضی پسادکتری
خبر خوب معاون وزیر علوم در خصوص دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی
واکنش ابراهیم حاتمی‌کیا به درگذشت سعید راد
تعجب اعضای حزب کمونیست چین از فعالیت بانوان ایرانی در احزاب
آغاز به کار مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی با هوش مصنوعی
هوای تهران آلوده شد
سردار آزمون به «لالیگا» نزدیک شد
نخست وزیر ژاپن با پزشکیان گفتگو کرد
تقدیر پزشکیان از رای مثبت قزاقستان در حمایت از غزه
مجلس زیر میز گزینه‌های مطرح شده برای وزارت امور خارجه زد
آغاز همکاری علمی بین دانشگاه‌های ایران و اندونزی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top