تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/02 - 13:28
کد خبر: 511580

ذخیره ۱۴۱ کیلو خوشه طلا برای یک سالِ هر ایرانی‌

ذخیره ۱۴۱ کیلو خوشه طلا برای یک سالِ هر ایرانی‌

تا پایان شهریور ۱۲ میلیون تن خوشه‌ طلا ذخیره می‌شود که تامین کننده نیاز ۸۵ میلیون نفر در داخل و قوت‌بخش چانه‌زنی سیاسی در خارج است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «‌گندم در انبار که باشد، خیالمان راحت است که زمستان سرد را خوب می‌گذرانیم‌» این جمله را‌ پدران و پدربزرگان‌ کشاورز‌، همیشه می‌گویند.‌امروز بخش زیادی از امنیت غذایی یک ملت منوط به ذخیره کافی گندم ‌است، سفره‌ بدون نان یعنی گرسنگی، غم، غصه و ناراحتی.

انبار‌ها از گندم داخل پُر است؛ یک کیلو هم وارد نمی‌کنیم

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی علیرضا مهاجر می‌گوید که تا دو ماه دیگر 12 میلیون تن گندم در انبارهای کشور ذخیره می‌شود، این یعنی خودکفایی کامل، و یک کیلوگرم هم گندم از کشورهای دیگر وارد نخواهیم کرد.در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم، تولید گندم در کشور به ترتیب ۳، ۶ و ۷ میلیون تن افزایش یافت، این در حالی است که در دولت دوازدهم روحانی سالانه تا 7 میلیون تن گندم هم وارد کردیم.با قطع واردات گندم 2.5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شد.

بر اساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی، امسال خرید تضمینی از کشاورزان به 12 میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال  گذشته حدود 1.5 میلیون تن افزایش می‌یابد.با این میزان خرید، هر ایرانی حدود 141 کیلوگرم خوشه طلا ذخیره خواهد داشت.طلا پشتوانه اقتصاد و گندم پشتوانه امنیت غذایی کشوری است، آمریکا، کانادا، پاکستان، استرالیا، اوکراین، ترکیه، آرژانتین، و انگلیس امسال بزرگترین تولید کنندگان گندم شدند.

تامین آب و خاک برای افزایش تولید مانع اصلی در کشورهای خشک مانند ایران است بنابراین دو نظر کاملا متفاوت درباره خودکفایی و افزایش تولیدات کشاورزی وجود دارد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که ایران کشوری خشک با میانگین بارش 233 میلی متر و خاک نسبتا فقیر است، توسعه کشاورزی به تهی‌شدن منابع، کاهش بیشتر آب‌های زیر زمینی و توسعه ناپایدار می‌انجامد.در مقابل، محقق و پژوهشگر کشاورزی علی ابراهیمی معتقد است که اصلاح گیاهان مقاوم به خشکی و بیماری، آبیاری‌های نوین کشاورزی و دستاوردهای تحقیقاتی بهره‌وری تولید را افزایش داده بنابراین افزایش تولید فشار چندانی به منابع نمی‌آورد در عوض قدرت چانه‌زنی سیاسی کشور هم تقویت می‌شود.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند با اجرای طرح «الگوی کشت» کشت محصولات آب‌بر مانند هندوانه و صیفی جات به حداقل برسد و محصولات اساسی مانند گندم،‌خوراک دام و دانه‌های روغنی که برای واردات آنها سالانه حدود 16 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود جایگزین شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تدابیر لازم برای تامین آب پایدار زائران اربعین در مرز مهران
شهریار مغانلو به اتحاد کلبا پیوست
عجیب‌ترین اتفاق در بازی فوتبال +ویدئو
طرح تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تدوین می‌شود
متخصصین دانشگاهی را برای کمک به نظام حکمرانی به میدان می آوریم
مجری صداوسیما برای پرونده فساد فرا خوانده شد! +جزئیات
فساد در فدراسیون بسکتبال
بورس سبزپوش شد/ افزایش ۸ هزار و ۹۵۹ واحدی شاخص کل
عالمی سرپرست استقلال شد
کدام رده سنی مشمول دریافت ارز اربعین هستند؟
جزئیات تازه و مهم از ناپدید شدن امام موسی صدر
اعدام صعودی در سعودی/ در عربستان چه خبر است؟
یکی از این ۱۵ نفر وزیر می شود + اسامی و جزئیات
با قهرمانان واقعی غزه آشنا شوید!
محموله اول دستگاه‌های مرتبط با VAR هفته آینده وارد ایران می‌شود
دردسری که بیرانوند برای پرسپولیس درست کرد
۳ پرسپولیسی و یک استقلالی در فهرست جدید تیم ملی جوانان
۱۷ مرداد مراسم برترین های فوتبال برگزار می شود
ذخیره ۱۴۱ کیلو خوشه طلا برای یک سالِ هر ایرانی‌
ثبت‌نام اولیه کاروان پیاده روی دانشجویی اربعین دانشگاه تربیت مدرس
کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات در کمیته دیوان انتخاب شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top