تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/02 - 14:39
کد خبر: 511594

متخصصین دانشگاهی را برای کمک به نظام حکمرانی به میدان می آوریم

متخصصین دانشگاهی را برای کمک به نظام حکمرانی به میدان می آوریم

رییس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید به دنبال به میدان آمدن نهاد علم و متخصصین دانشگاهی برای کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی و حل مشکلات کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست قرارگاه کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوولان کمیته‌های تخصصی قرارگاه، ۶۶ نفر از مسوولان بسیج اساتید استان‌ها و نمایندگان کمیته‌های حکمرانی به طور حضوری و مجازی برگزار شد.

محمدرضا مردانی رییس سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست ضمن معرفی کمیته‌های تخصصی، اعضا و برنامه‌های این قرارگاه عنوان کرد: در آیین نامه اجرایی بسیج اساتید کشور یکی از وظایفی که دیده شده کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی است. از ابتدای حضور اینجانب در بسیج اساتید برای آنکه بتوانیم در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و به ویژه تشکیل دولت اسلامی گامی برداریم بحث کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی مطرح شد. در این زمینه اقدامات موثر و متعددی صورت گرفته است.

وی افزود: بسیج اساتید دو هدف اساسی را دنبال می‌کند، تعریف یا تبیین جدیدی از حکمرانی در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که در همه ابعاد مورد نیاز باید با توجه به دیدگاه دینی مبتنی بر حکومت اسلامی صورت گیرد و در حقیقت ادبیات مسأله حکمرانی که به عنوان یکی از مسائل اساسی است تبدیل به یک گفتمان شده و نهایتا تدوین شده و ماندگار گردد.

مردانی عنوان کرد: نکته دوم که بسیج اساتید دنبال می‌کند به میدان آمدن نهاد علم و متخصصین دانشگاهی برای کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی و حل مشکلات کشور است.

وی در این خصوص به تشکیل ۲۲ کمیته تخصصی قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی اشاره کرده و گفت: این ۲۲ کمیته در حوزه‌های مختلف ناظر بر دستگاه‌های اجرایی به عنوان مجموعه‌ای که هم مطالعه مسائل نظام حکمرانی و هم یافتن راهکارها برای تولید بسته‌های سیاستی و نیز نظارت بر عملکرد بخش‌های حکمرانی و تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین موضوعی کشور و مطالبه و رصد حکمرانی را به عنوان ماموریت‌های خود بر عهده دارند، ایفای نقش می‌کنند.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور سپس برخی از بسته‌های سیاستی ارائه شده توسط این کمیته‌های تخصصی را نام برده و از ۴ بسته سیاستی در کمیته اقتصادی در رابطه با کنترل قیمت ارز و موضوعات اقتصادی برای نمونه نام برد.

وی افزود: در برخی از کمیته‌ها کارگروه‌های فرعی هم به صورت موضوعی موقت و یا دائم تشکیل شده است که در آنها مسائل مهم به صورت عمیق و دقیق بررسی می‌شود. از سوی دیگر این قرارگاه در گفتمان حکمرانی هم سرآغازی را در دستور کار داشته که با حضور دکتر خسرو پناه رئیس کمیسیون مدیریت و حکمرانی کشور که خود در این حوزه صاحب کلام و بحث و سبک هستند ان‌شاءالله با محوریت ایشان و سایر اساتیدی که در این رابطه دستی در کار دارند دنبال خواهیم کرد.

مردانی همچنین گفت: بحث کمک در میدان عمل نیز توسط کمیته‌های تخصصی در این قرارگاه شکل گرفته که هم در گفتمان و هم سازمان، روش و راهکار کمک به نظام حکمرانی بتوانیم اقداماتی انجام دهیم.

این استاد دانشگاه از انعقاد توافقنامه‌هایی در این راستا خبر داده و عنوان کرد: توافق‌هایی در این خصوص با نهادهای مختلف داشته‌ایم و با شکل گیری دولت جدید امیدواریم این حرکت عمیق‌تر و دقیق‌تر صورت گیرد.

وی در ادامه روسای کمیته‌های تخصصی قرارگاه کمک به ارتقای نظام حکمرانی را معرفی کرد.

علیرضا رهایی رییس کمیته راه، شهر سازی و عمران؛ محمدرضا مرندی رییس کمیته سیاست داخلی و شوراها؛ صمصامی رییس کمیته اقتصاد؛ مومنی راد رییس کارگروه حکمرانی حقوقی و قضایی؛ پورجم از اعضای کمیته حکمرانی کشاورزی و منابع طبیعی؛ فرشته روح افزا رییس کمیته امور اجتماعی و زنان در این نشست به تشریح فعالیت‌های کمیته‌های تخصصی قرارگاه پرداختند.

حمید یزدانی دبیر قرارگاه کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به شرح چارچوب سازمانی این قرارگاه پرداخت.

وی عنوان کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای تحقق دولت اسلامی در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی، سال ۱۴۰۰ طرح کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور آماده شد.

این استاد دانشگاه در ادامه از سه سامانه این قرارگاه؛ سامانه شناسایی و رصد چالش‌های اساسی نظام حکمرانی کشور، سامانه راهکارها و ارائه بسته‌های سیاستی و سامانه پایش و نظارت بر حسن اجرای بسته‌های پیشنهادی سخن گفته و افزود: در این سه زمینه مجموعه‌های مختلفی مانند دستگاههای اجرایی، اندیشکده‌ها و هیات‌های اندیشه ورز دانشجویان فعال بسیجی، اساتید فناور همکاری می‌کنند تا بتوانیم در راستای کمک به دولت‌سازی اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداریم.

دبیر قرارگاه کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی سازمان بسیج اساتید، فعالیت کمیته‌های قرارگاه حکمرانی را تشریح کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تدابیر لازم برای تامین آب پایدار زائران اربعین در مرز مهران
شهریار مغانلو به اتحاد کلبا پیوست
عجیب‌ترین اتفاق در بازی فوتبال +ویدئو
طرح تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت تدوین می‌شود
متخصصین دانشگاهی را برای کمک به نظام حکمرانی به میدان می آوریم
مجری صداوسیما برای پرونده فساد فرا خوانده شد! +جزئیات
فساد در فدراسیون بسکتبال
بورس سبزپوش شد/ افزایش ۸ هزار و ۹۵۹ واحدی شاخص کل
عالمی سرپرست استقلال شد
کدام رده سنی مشمول دریافت ارز اربعین هستند؟
جزئیات تازه و مهم از ناپدید شدن امام موسی صدر
اعدام صعودی در سعودی/ در عربستان چه خبر است؟
یکی از این ۱۵ نفر وزیر می شود + اسامی و جزئیات
با قهرمانان واقعی غزه آشنا شوید!
محموله اول دستگاه‌های مرتبط با VAR هفته آینده وارد ایران می‌شود
دردسری که بیرانوند برای پرسپولیس درست کرد
۳ پرسپولیسی و یک استقلالی در فهرست جدید تیم ملی جوانان
۱۷ مرداد مراسم برترین های فوتبال برگزار می شود
ذخیره ۱۴۱ کیلو خوشه طلا برای یک سالِ هر ایرانی‌
ثبت‌نام اولیه کاروان پیاده روی دانشجویی اربعین دانشگاه تربیت مدرس
کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات در کمیته دیوان انتخاب شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top