تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/03 - 08:39
کد خبر: 511642

از بی‌اعتنایی دولت روحانی به برنامه توسعه تا سقوط رشد اقتصادی

از بی‌اعتنایی دولت روحانی به برنامه توسعه تا سقوط رشد اقتصادی

روزنامه اعتماد اذعان کرد، بیش از دوسوم احکام برنامه ششم توسعه از سوی دولت روحانی اجرا نشده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه اصلاح‌طلب، اخیرا متنی را تحت عنوان «ردیه‌ای بر ۵ ادعای گمراه‌کننده» منتشر کرد و نوشت: «درباره ادعای معدل رشد اقتصادی

هفت دهم درصدی در دولت روحانی، باید گفت از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ فقط در دو سال ۹۷ و ۹۸ اقتصاد ایران با رشد منفی روبه‌رو شد. دلیل آن هم روشن است. ظهور فردی مانند ترامپ و خروج او از توافق برجام و اعمال شدیدترین شوک تحریمی به بدنه اقتصاد ایران که در حال بازسازی بود. ضمن اینکه میانگین رشد این هشت سال اصلا و ابدا ۷دهم درصد نبود. ادعای دوم، این است که تورم در دولت روحانی به ۶۰درصد رسید. مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم ۱۲ماهه پس از روی کار آمدن رئیسی نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه در مقاطعی از ماه‌های پایانی دولت روحانی بیشتر بوده است. ضمن اینکه نرخ تورم به روایت این مرکز نیز در سال پایانی دولت روحانی ۴۵.۷درصد بوده نه ۶۰درصد.

ادعای سوم این است که فقط ۳۰درصد برنامه ششم توسعه اجرا شد. این ادعایی است که هم سعید جلیلی و هم مصطفی پورمحمدی به آن اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد که مبنای این ادعا، گزارش دیوان محاسبات باشد که در تیر ۱۴۰۱ منتشر شد و نشان می‌داد که فقط ۳۰درصد احکام برنامه ششم توسعه اجرائی شده است. البته عدد درصد اجرای احکام برنامه ششم در اظهارات مسئولان دولتی و مجلس متفاوت است. به طور مثال بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مردادماه ۱۴۰۲ گفته بود که «وقتی میزان تحقق برنامه ششم و قبلی‌ها را بررسی کنیم میزان تحقق نسبی برنامه‌ها حدودا ۳۸درصد و تحقق کامل برنامه‌ها ۹درصد است.» همین آقای نگاهداری در خرداد یک سال پیش از این تاریخ نیز گفته بود که ۳۵درصد از احکام برنامه توسعه اجرائی شده است. آقای نگاهداری در خرداد ۱۴۰۲ بار دیگر عدد را تغییر داده و این‌بار گفته که ۳۰درصد از برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده است».

درباره تحلیل روزنامه اعتماد گفتنی است: ۱) عدد رشد اقتصادی ششم دهم درصد، حاصل جمع ارقام رشد سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ و تقسیم بر هشت سال دولت روحانی است و تردیدی درباره آن وجود ندارد. تعطیلی هشت‌هزار کارخانه و خالی شدن خزانه ارزی و ریالی به نحوی که دولت وقت عنوان می‌کرد قادر به پرداخت حقوق کارکنان و واردات واکسن نیست و حذف بی‌سروصدای ارز دولتی ۲۰ قلم کالا از مجموع ۲۴ قلم کالا و انباشت ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان بدهی و... هم نشانه‌های گوناگونی از این رکود به جای رشد اقتصادی است.

۲) نرخ تورم ۶۰درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ۱۴۰۰ است که در این اواخر به حدود ۳۵درصد رسیده است.

۳) در موضوع عدم اجرای برنامه بودجه از سوی دولت روحانی، استنادات خود روزنامه اعتماد اذعان دارد که طبق برآوردها ۶۲ تا ۷۰درصد برنامه اجرا نشده است و این یعنی از هر سه بند، دو بند به اجرا درنیامده است.

یادآور می‌شود بنابر گزارش اول تیرماه معاون دیوان محاسبات، فقط ۳۰درصد برنامه ششم توسط دولت قبل اجرائی شد. بنابر گزارش معاونت فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، متوسط رشد در سال‌های اجرای برنامه، تنها ۷۶صدم درصد بوده است. سعید بیت عفری گزارش ارزیابی عملکرد قانون برنامه ششم توسعه را قرائت کرد که در آن گزارش آمده بود: دیوان محاسبات این گزارش را در راستای وظایف ذاتی خود و به‌منظور پاسداری از بیت‌المال با بررسی کل ۵۲۰ بند و تبصره احکام برنامه ششم توسعه، تهیه کرده است.‌ بر اساس آن ۳۰درصد احکام برنامه ششم محقق شده و انحراف در برخی شاخص‌های تدوین‌شده در برنامه ششم مشهود است. یافته‌های دیوان محاسبات نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه در قانون برنامه ششم توسعه دستیابی به متوسط رشد سالانه ۸درصد هدف‌گذاری شده بود، اما متوسط رشد در سال‌های اجرای برنامه، تنها ۷۶صدم درصد بوده است. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه در ۷۹ بند، دولت و دستگاه‌های اجرائی ملزم به تدوین و تصویب مقررات (آیین‌نامه، دستورالعمل، سند و...) جهت اجرای مفاد احکام شده‌اند که ۲درصد از مقررات دارای فرصت زمانی، در موعد مقرر تصویب شده‌اند و نهایتا، تا پایان سال ۱۴۰۰ (پس از روی کار آمدن آقای رئیسی در مرداد ۱۴۰۰) تعداد ۶۰ فقره از مقررات مذکور تهیه و تصویب شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مخالفت با انتقال املاک دانشگاه پیام نور به سایر دانشگاه‌ها
پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور رونمایی شد
ربات گفتگوی هوشمند برای پاسخگویی به دانشجویان از راه رسید
سامانه جامع امور دانشجویان بین‌الملل رونمایی شد
فراخوان جایزه برای پایان‌نامه‌های هوش مصنوعی اعلام شد
در واقعه اخیر شخص رهبری کشور را اداره کرد
اعلام زمان پیش فروش بلیت اتوبوس‌های اربعین
چهره‌ها در مراسم تشییع «سعید راد» +عکس
فروش بیش از ۷ تن طلا در ۳۹ حراج
توصیه‌ای به زائران اربعین حسینی
ستاره جدا شده پرسپولیس بیش از ۷۰میلیارد تومان گرفته است!
علیرضا بیرانوند؛ خواب بدی برایت دیده‌اند!
اعلام زمان مراسم یادبود زنده یاد سعید راد
ساعت کاری بانک‌ها تغییر نکرده است
درگیری لفظی نمایندگان مجلس +فیلم
آخرین تصمیم شهید رئیسی چه بود؟ +فیلم
بمب نقل و انتقالات در تبریز +جزئیات
زائران اربعین برای هر دینار چقدر پرداخت کنند؟
کری خوانی رسمی و سنگین باشگاه پرسپولیس با عدد شش!
تحول در صنعت آهک با آهک‌های میکرونیزه کانی کاوشکاران دماوند
محرابیان: از تنش آبی خارج شدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top