تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/04 - 11:22
کد خبر: 511794

چگونه درس بخوانیم تا در کنکور ارشد روانشناسی رتبه برتر شویم؟

چگونه درس بخوانیم تا در کنکور ارشد روانشناسی رتبه برتر شویم؟

در این مقاله به‌طور ویژه دربارۀ فرمول چگونگی برنامه‌ریزی برای کسب رتبۀ برتر در کنکور ارشد روانشناسی صحبت خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در چندسال اخیر، روانشناسی به یکی از رشته‌های پرمتقاضی برای کنکور کارشناسی‌ارشد تبدیل شده‌است. حجم زیاد داوطلبان کنکور، منابع و دروس مختلف و زمان نه‌چندان زیاد از جمله مواردی است که باعث می‌شود رقابت در این کارزار برای کسب رتبۀ برتر دشوار شود.

بااین‌حال، با دانستن چند نکته و عمل کردن به آن‌ها می‌توان از آزمون ارشد روانشناسی سربلند بیرون آمد. در این مقاله به‌طور ویژه دربارۀ فرمول چگونگی برنامه‌ریزی برای کسب رتبۀ برتر ارشد روانشناسی صحبت خواهیم کرد.

بخش اول، اهمیت شناخت مسیر

شناخت مسیر کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی از آن جهت اهمیت دارد که ضمن آشناکردن داوطلب با موانع، مسیرهای انحرافی و راه‌های میان‌بر، به او کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتر وارد این مسیر شود و انگیزۀ خود را حفظ کند.

طی خبر منتشرشده توسط ایسنا، در این گزارش، اطلاعاتی دسته‌اول از مصاحبه‌های رتبه‌های برتر کنکور ارشد روانشناسی گردآوری شده است که نقشۀ راهی مطمئن و دقیق را در اختیار متقاضیان کنکور قرار می‌دهد.

در این نقشۀ راه براساس مصاحبه‌های موجود در سایت روان‌آموز با رتبه برترهای کنکور 1403 ارشد روانشناسی، مشخص گردید که آشنایی با منابع و چگونگی مطالعۀ آن‌ها در کنار شناخت ویژگی‌های خود و شخصی‌سازی برنامۀ مطالعاتی، وجه تمایز رتبه‌های برتر ارشد روانشناسی 1403 بوده است.

لینک خبر:

https://www.isna.ir/news/1403042014294/فرمول-قبولی-در-کنکور-ارشد-روانشناسی-به-سبک-رتبه-برترها

برای مثال جالب است بدانید در خبر منتشرشده در ایسنا، درمورد انتخاب منابع کنکور کارشناسی ارشد، رتبۀ 4 کنکور روانشناسی 1403 اعلام کرده است که تنها به مطالعۀ کتب کمک آموزشی بسنده کرده است.

  • انتخاب صحیح منابع کنکور کارشناسی‌ارشد روانشناسی

انتخاب صحیح منابع کنکور ارشد روانشناسی

داوطلبان درهنگام انتخاب منبع برای آزمون ارشد روانشناسی عموماً با دو دسته منبع درسی مواجه می‌شوند: کتاب‌های مرجع و منابع کمک‌آموزشی. کتاب‌های مرجع در هردرس، کتاب‌هایی هستند که عموماً در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، مطالب مرتبط با آن موضوع را به‌طور کامل پوشش می‌دهند و سال‌های متمادی جزو منابعی بودند که طراحان سؤال کنکور از آن‌ها استفاده می‌کردند.

برخی از معروف‌ترین کتاب‌های مرجع ارشد روانشناسی شامل موارد زیر هستند:

گرایش کتاب مرجع
روانشناسی عمومی زمینه روانشناسی هیلگارد؛ ترجمۀ براهنی
روانشناسی بالینی روانشناسی بالینی فیرس؛ ترجمۀ فیروزبخت
آسیب‌شناسی روانی آسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-5-TR ( جلد 1و 2)؛ مهدی گنجی
روانشناسی رشد نظریه‌های رشد کرین؛ ترجمۀ خوی نژاد
روانشناسی تربیتی

روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش؛ علی اکبر سیف

روان‌شناسی فیزیولوژیک

روانشناسی فیزیولوژیک؛ محمدکریم خداپناهی

انگیزش وهیجان

انگیزش و هیجان مارشال ریو؛ ترجمۀ سیدمحمدی

متون تخصصی روان‌شناسی به زبان انگلیسی

متون روانشناسی به زبان انگلیسی لیندا لیل

آمار و روش‌تحقیق

احتمالات و آمار کاربردی دکتر دلاور

از طرف دیگر، منابع کمک‌آموزشی شامل مواردی هستند که ضمن بررسی نکات اصلی و کلیدی مطرح‌شده در کتاب‌های مرجع، با تأکید بیشتر بر مباحث مهم کنکوری به داوطلبین کمک می‌کنند تا هدفمندتر درس بخوانند و زمان خود را مدیریت کنند.

بنابراین، خواندن کتاب‌های مرجع و منابع اصلی به تمام داوطلبین که زمان کافی دارند و می‌خواهند تسلط خوبی بر روی مباحث کنکور به‌دست بیاورند توصیه می‌شود.

اما، باتوجه به این‌که این منابع عمدتاً دارای حجم زیادی هستند و علاوه‌بر مطالب کنکوری، به مطالبی که اهمیت چندان زیادی در کنکور ندارند هم اشاره می‌کنند، رتبه برترهای کنکور پیشنهاد می‌کنند که بهتر است فقط در دور اول به سراغ این رفرنس‌ها رفت و در مراحل بعدی، برای مرور و تثبیت مطالب از منابع و کتاب‌های کمک‌آموزشی استفاده کرد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که فرمول طلایی درس‌خواندن برای کسب رتبۀ برتر در کنکور ارشد روانشناسی، خواندن منبع اصلی در دور نخست و در دور دوم استفاده از منابع کمک‌آموزشی مثل کتاب‌های جامع و کلاس‌های آموزشی است.

  • برنامۀ مطالعاتی شخصی‌سازی‌شده

برنامۀ مطالعاتی شخصی‌سازی‌شده و منعطف، برگ برندۀ دیگری است که به کمک افراد برای کسب رتبۀ برتر در کنکور ارشد می‌آید. چنین برنامه‌ای در گرو شناخت کامل نقاط ضعف و قوت خود است.

خودآگاهی و شناسایی ویژگی‌های مثبت و منفی خود به فرد کمک می‌کند تا بتواند تشخیص دهد که باتوجه به زمان باقی‌مانده، بهتر است تمرکز بیشتری بر چه مبحثی داشته باشد.

برای مثال، اگر داوطلب زمان زیادی دارد، خوب است که ضمن توجه به نقاط قوت خود، بر روی دروسی متمرکز شود که در آن‌ها ضعیف است؛ از طرف دیگر، اگر زمان کمی دارد، بهتر است وقت و تمرکز خود را بر روی تثبیت و تسلط هرچه بیشتر بر روی نقاط قوت خود بگذارد.

به همین ترتیب، داوطلبان تغییررشته‌ای نیز با درنظر گرفتن میزان آشنایی خود با دروس کنکور ارشد روانشناسی، تسلطی که بر دروس عمومی‌تر مثل متون روانشناسی به زبان انگلیسی و آمار و روش تحقیق دارند، می‌توانند برنامه‌ریزی مطالعاتی مناسبی داشته‌باشند.

اما، از آن‌جایی که این دسته از داوطلبین احتمالاً شناخت کمتری از منابع دارند، پیشنهاد می‌شود که برای داشتن یک برنامۀ اصولی و دقیق از مشاورین کنکور ارشد روانشناسی کمک بگیرند.

به‌نقل از ایسنا، مشاور تحصیلی که همانند یک راهنمای خوب است به فرد کمک می‌کند تا بهتر از موانع عبور کند، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند و بداند که کدام مباحث اهمیت کنکوری بیشتری دارند.

بخش دوم، خودآگاهی

ویژگی‌های شخصیتی مثل انعطاف‌پذیری، تحمل ابهام، مقاومت دربرابر موانع و توانمندی‌های بدنی می‌توانند کیفیت درس‌خواندن و مطالعۀ داوطلبان کنکور را تحت‌تأثیر قرار دهند.

به‌همین دلیل شناخت ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های بدنی می‌تواند به افراد کمک کند تا به شیوه‌ای منحصر به‌فرد که حداکثر بازدهی را داشته‌باشد، خود را برای ورود به مسیر طولانی و گاهی‌اوقات دشوار کنکور آماده کنند.

پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم‌گرفتن برای شرکت در آزمون ارشد، صادقانه به سؤالات زیر پاسخ دهید.

- قبولی در کنکور ارشد روانشناسی چه مزیت‌هایی دارد؟

- کسب رتبۀ برتر چقدر برایم اهمیت دارد؟

- برای رسیدن به هدف خود حاضر هستم چه‌کارهایی را انجام دهم؟

- آیا می‌توانم بخش عمده‌ای از سال پیش‌رو را به درس‌خواندن اختصاص بدهم؟

- در چه زمان‌هایی از روز یادگیری بهتری دارم؟

- عوامل و مشکلات بیرونی چقدر می‌توانند در تصمیم من تأثیر بگذارند؟

- به توانمندی‌های خود چقدر باور دارم؟

- چه مواردی یادگیری‌ام را بهبود می‌بخشد؟

- سبک مطالعاتی من چگونه است؟

- اگر نتوانم در کنکور عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌باشم، چه تغییری در باورهای من نسبت به خودم به وجود می‌آید؟

- زندگی بعد از قبولی یا عدم‌قبولی در کنکور چگونه خواهد بود؟

- برنامۀ جایگزین من برای کنکور چه خواهد بود؟

پاسخ‌گویی به این سؤالات به داوطلب کمک می‌کند تا درک بهتری از باور به توانمندی‌های خود، موانع و محدودیت‌های درونی و بیرونی، سبک‌های یادگیری، عوامل تسهیل‌کنندۀ درس‌خواندن و مصمم‌بودن خود در مسیر کنکور به‌دست بیاورد.

بخش سوم، برنامه‌ریزی

برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور ارشد روانشناسی

مثلث آشنایی با مسیر و خودآگاهی، با داشتن برنامه‌ای اصولی، واقع‌بینانه و تاحدی منعطف تکمیل می‌شود. درواقع، داوطلب با شناخت فرایند کنکور ، نیازها، نقاط ضعف و قوت خود، می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای چگونگی مطالعۀ خود داشته‌باشد.

یک برنامۀ اصولی برای کنکور ارشد روانشناسی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1. دقیق و مشخص

وظایف و مواد درسی که در هر زمان باید مطالعه شود، باید به طور دقیق مشخص شده‌باشد؛ برنامه‌ریزی مبهم و نامشخص ضمن سردردگمی داوطلب، مقدمات اهمال‌کاری را هم فراهم می‌کند.

واقع‌بینانه: برنامۀ درسی باید به‌گونه‌ای باشد که در آن تمام جوانب زندگی فرد رعایت شده‌باشد؛ یعنی فرد بتواند زمان مناسبی را به خواب، استراحت، تعامل و درس‌خواندن اختصاص دهد.

2. مکتوب

یک برنامۀ مکتوب، تأثیرگذاری بیشتر نسبت به برنامۀ ذهنی دارد؛ چراکه، دائماً به فرد ترتیب انجام امور و خواندن مباحث را یادآوری می‌کند. به این ترتیب، حتی اگر فرد برنامۀ خود را فراموش کرده‌باشد، با این نقشۀ راه مکتوبی در اختیار دارد، دوباره می‌تواند به مسیر برگردد.

البته، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد داشتن همراهی آگاه از مسیر، دلسوز و واقع‌بین می‌توانند در موفقیت داوطلب کنکور بسیار تأثیرگذار باشد. این همراه با اشراف کاملی که از روند مطالعه برای کنکور دارد و با آگاهی از ویژگی‌ها و توانمندی‌های متقاضی شرکت در کنکور، می‌تواند برنامۀ مطالعاتی منحصربه‌فردی را برای او تنظیم کند تا ضمن سازگاری با شرایط فرد، منجر به موفقیت وی شود.

نکاتی جهت افزایش اثربخشی مطالعه:

- قبل از شروع مبحث جدید، مروری بر مطالب قدیمی داشته‌باشید.

- سعی کنید در واحدهای زمانی مشخصی مطالعه کنید و بین هرکدام استراحت کنید.

- خلاصه‌کردن و نوشتن نکات مهم شاید زمان‌بر باشد، اما در روزهای پایانی منبع بسیار مناسبی برای مرور و تثبیت مطالب هستند.

- یادگیری خود را با پاسخ‌دادن به سؤالات تألیفی و سؤالات کنکورهای گذشته ارزیابی کنید. نقاط ضعف خود را یادداشت کرده و آن‌ها را در برنامۀ مطالعاتی خود بگنجانید.

سخن آخر:

برای کسب رتبۀ برتر در کنکور ارشد روانشناسی مؤلفه‌های زیادی هستند که می‌توانند موفقیت فرد را تضمین کنند؛ این مؤلفه‌ها از فردی به فرد دیگر و از شرایطی به شرایط دیگر متفاوت هستند. بااین‌حال، در این مقاله تلاش کردیم تا با توجه به توصیه‌های افراد موفق و نکاتی که مشاوران ارائه می‌دهند، فرمول چگونگی موفقیت در آزمون ارشد را بررسی کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رونمایی از طرح خطرناک امارات برای آینده غزه
آزمون در دوراهی عجیب؛ لورکوزن به دنبال پایان حضور سردار در اروپا
نبویان: مجلس به افرادی با این روحیات رأی اعتماد نمی‌دهد
جدایی یک پرسپولیسی به خاطر ورود یک استقلالی
شروع فارکس با ۱ دلار؛ شایعه یا واقعیت؟! مزایا و معایب
ساخت نانوفیلترهای جاذب ذرات آلاینده هوا
کارایی ۱۰۰۰ برابری پنل خورشیدی نانوسرامیکی نسبت به پنل‌های معمولی
سرقت از ورزشکار استرالیایی در المپیک!
ماجرای قرارداد محرمانه بین ایران و ارمنستان
شاهکار بزرگ در استقلال قابل ثبت در گینس
کلاف سردرگم سربازی فوتبالیست‌ها
طرح رفع فیلترینگ ایراد حقوقی دارد
اوباما به زودی از نامزدی هریس در انتخابات حمایت می‌کند
چمران: زاکانی در شهرداری می‌ماند
بمب استقلال در خود باشگاه بود؛‌خبر خوش به آبی‌ها رسید
اعلام نرخ جدید جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه فنی
میوه، یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن
کاهش ساعات کاری ادارات یک استان ؛ شنبه و یکشنبه آینده
۵ کاربرد زئولیت در آکواریوم +مقدار مناسب استفاده از آن
چگونه درس بخوانیم تا در کنکور ارشد روانشناسی رتبه برتر شویم؟
شعار حقوق بشر توسط آمریکا و اروپا مضحک است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top