تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/04 - 11:46
کد خبر: 511797

میوه، یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن

میوه، یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن

اگر اصطلاحا خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به پزشک دور نگه می‌دارد، پس براساس یک مطالعه جدید، تبدیل آن به یک سالاد میوه ممکن است حتی بیشتر از این به شما کمک کند و با کاهش قابل توجهی در خطر بروز علائم افسردگی با افزایش سن همراه شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این مطالعه جدیدترین موردی است که مجموعه شواهدی ارائه می‌کند که به فواید طولانی مدت و گسترده استفاده از میوه در هر رژیم غذایی اشاره دارد.

به نقل از اس‌اف، محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) داده‌های ۱۳ هزار و ۷۳۸ شرکت‌کننده را طی تقریبا دو دهه بررسی کردند و دریافتند افرادی که حدود سه وعده میوه در روز یا بیشتر در دوران میانسالی می‌خورند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی در سال‌های بعد هستند. این علائم نه تنها شامل افسردگی، بلکه تاخیر در عملکرد شناختی، بی‌خوابی، تمرکز ضعیف و افزایش خستگی بود.

اولین مرحله تحقیقات بین سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۸ انجام شد، زمانی که شرکت کنندگان با میانگین سنی ۵۱ سال از نظر مصرف روزانه میوه مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس، در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، محققان سلامت روان شرکت‌کنندگان با میانگین سنی که در آن زمان ۷۳ سال بود را با استفاده از مقیاس افسردگی سالمندان بررسی کردند. حدود ۳۱۸۰ (۲۳.۱٪) شرکت کننده بیان کردند که پنج یا بیشتر از علائم مطرح شده در نظرسنجی را دارند.

پس از تطبیق نتایج به دست آمده با فاکتورهای معمول سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، کیفیت خواب و سایر مشکلات مرتبط با افزایش سن، محققان دریافتند افرادی که سه وعده یا بیشتر میوه در روز مصرف می‌کنند علائم افسردگی را به میزان قابل توجهی کمتر نشان می دهند.

وون پوآی کوه (Woon-Puay Koh) محقق ارشد می‌گوید: این مطالعه بر اهمیت مصرف میوه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر افسردگی مرتبط با افزایش سن تاکید دارد. در جمعیت مطالعه ما، شرکت کنندگانی که حداقل سه وعده میوه مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در روز مصرف می‌کردند، احتمال افسردگی مرتبط با افزایش سن به میزان قابل توجه دستکم ۲۱ درصد کاهش یافت.

در حالی که مطالعه‌ای که در سنگاپور انجام شد نشان داد که ۱۴ میوه‌ای که بیشتر در جهان مصرف می‌شوند شامل هندوانه، پرتقال، نارنگی، موز و سیب هستند و یک وعده به طور کلی برابر با یک سیب متوسط ‌یا یک فنجان توت فرنگی در نظر گرفته می‌شود.

کوه خاطرنشان کرد: می‌توان با خوردن یک تا دو وعده میوه بعد از هر وعده غذایی به این هدف دست یافت. ما هیچ تفاوتی در نتایج افرادی که میوه‌های با شاخص گلیسمی بالا یا پایین مصرف می‌کردند، مشاهده نکردیم. بنابراین، برای افراد دیابتی، میوه‌هایی با شاخص گلیسمی پایین گزینه مناسبی است که قند خون را به اندازه میوه‌هایی با شاخص گلیسمی بالا افزایش نمی‌دهد.

به گفته محققان، به نظر می‌رسد کلید حفظ مصرف میوه از سنین ۴۰ تا ۶۵ سالگی است و می‌تواند به عنوان راهی برای حفظ سلامت روان در دهه‌های آینده در نظر گرفته شود. این ارتباط هنوز مشخص نیست، اما آنها بر این باورند که سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی موجود در میوه‌ها، مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C، می‌تواند بر کاهش تنش اکسیداتیو و محافظت از مغز در برابر انحطاط نقش داشته باشد.

همچنین شایان ذکر است که مصرف سبزیجات هیچ ارتباطی بین سلامت روان و رژیم غذایی در ۱۳ هزار و ۷۳۸ شرکت کننده که در این مطالعه شرکت کردند نشان نداد.

کوه می‌گوید: مطالعه ما با هدف بررسی رابطه بین مصرف میوه و سبزیجات در میانسالی با خطر بروز علائم افسردگی در اواخر زندگی انجام شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رونمایی از طرح خطرناک امارات برای آینده غزه
آزمون در دوراهی عجیب؛ لورکوزن به دنبال پایان حضور سردار در اروپا
نبویان: مجلس به افرادی با این روحیات رأی اعتماد نمی‌دهد
جدایی یک پرسپولیسی به خاطر ورود یک استقلالی
شروع فارکس با ۱ دلار؛ شایعه یا واقعیت؟! مزایا و معایب
ساخت نانوفیلترهای جاذب ذرات آلاینده هوا
کارایی ۱۰۰۰ برابری پنل خورشیدی نانوسرامیکی نسبت به پنل‌های معمولی
سرقت از ورزشکار استرالیایی در المپیک!
ماجرای قرارداد محرمانه بین ایران و ارمنستان
شاهکار بزرگ در استقلال قابل ثبت در گینس
کلاف سردرگم سربازی فوتبالیست‌ها
طرح رفع فیلترینگ ایراد حقوقی دارد
اوباما به زودی از نامزدی هریس در انتخابات حمایت می‌کند
چمران: زاکانی در شهرداری می‌ماند
بمب استقلال در خود باشگاه بود؛‌خبر خوش به آبی‌ها رسید
اعلام نرخ جدید جریمه روزانه خودروهای فاقد معاینه فنی
میوه، یک سلاح مخفی در برابر افسردگی ناشی از افزایش سن
کاهش ساعات کاری ادارات یک استان ؛ شنبه و یکشنبه آینده
۵ کاربرد زئولیت در آکواریوم +مقدار مناسب استفاده از آن
چگونه درس بخوانیم تا در کنکور ارشد روانشناسی رتبه برتر شویم؟
شعار حقوق بشر توسط آمریکا و اروپا مضحک است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top