تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/06 - 09:23
کد خبر: 511875

خبر برجامی جدید واقعیت دارد؟

خبر برجامی جدید واقعیت دارد؟

همزمان با شمارش معکوس برای آغاز به‌کار دولت چهاردهم، دوره تازه‌ای از گمانه‌زنی‌های برجامی نیز آغاز شده و طی روزهای اخیر شاهد انتشار ادعاها و اخبار گوناگونی دراین زمینه بوده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در یکی از تازه‌ترین گمانه‌زنی‌های برجامی، ‌ یکی از روزنامه‌های منطقه‌ای در گزارشی به نقل از «منابع آگاه»، مدعی شد آمریکایی‌ها به ایران اطلاع داده‌اند که دولت بایدن، در صورت انجام برخی اصلاحات جزئی، آماده بازگشت به مذاکرات برجامی است.

طرح چنین ادعاهایی ازسوی روزنامه کویتی «الجریده» در شرایطی است که مقام‌های مختلف آمریکایی طی روزهای اخیر و به‌دنبال انتخاب مسعود پزشکیان، به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، به دفعات تاکید کرده‌اند که رویکرد واشنگتن در قبال ایران تغییر نکرده‌است.

در چنین شرایطی نه‌تنها طی روزهای اخیر واکنش امیدوارکننده‌ای ازسوی مقام‌های آمریکایی مشاهده نشده، بلکه به‌نظر می‌رسد واشنگتن درحال مدیریت موج جدیدی از فضاسازی‌های هسته‌ای علیه ایران است.

آمریکا از موضع خود عقب‌نشینی کرد؟

درچنین شرایطی و برخلاف روندها و موضع‌گیری‌های رسمی اخیر مقام های آمریکایی، «الجریده» مدعی شده‌ کاخ‌سفید از موضع قبلی خود مبنی‌بر اینکه «تا زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری در واشنگتن برگزار نشود، نمی‌تواند هیچ تفاهمی را امضا کند» عقب‌نشینی کرده‌است و در شرایط کنونی بایدن برای امضای توافقنامه‌ای با ایران تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش آمادگی دارد.

اگرچه برخی معتقدند این تغییر موضع ادعایی ممکن است از نتایج تحولات انتخاباتی اخیر در آمریکا باشد، اما در موضع‌گیری‌های رسمی مقام‌های آمریکایی نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از «تغییر موضع» به‌چشم نمی‌خورد، بلکه شاهد تاکیدهای آنان بر ادامه فشارها علیه جمهوری‌اسلامی هستیم.

در چنین چارچوبی هم بود که جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در روزهای اخیر تاکید کرد که آمریکا درگیر هیچ مذاکره‌ هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی نیست؛ موضعی که طی ماه‌های اخیر بارها ازسوی مقام‌های آمریکایی تکرار شده‌است. پیش از این کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده بود که واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران آمادگی ندارد.

راهبرد شفاف ایران

گمانه‌زنی‌های برجامی اخیر در شرایطی است که مقام‌های ایرانی طی روزهای اخیر به‌روشنی موضع ایران در قبال گفت‌گوهای رفع تحریم‌ها را تشریح کرده‌اند. براین اساس هم بود که علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امورخارجه در جریان سفر اخیرش به نیویورک و در گفت‌وگو با فرید زکریا، مجری برنامه جی. ‌پی. ‌اس شبکه آمریکایی سی. ‌ان. ‌ان تاکید کرد هدفی که جمهوری‌اسلامی تعقیب می‌کند، احیای توافق سال ۲۰۱۵ است و تهران به دنبال توافق جدیدی نیست.

ازسوی دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در آخرین نشست‌خبری خود با رسانه‌ها طی روزهای اخیر، تاکید کرد که آنچه برای ایران اهمیت دارد، بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است؛ «آن طرفی که به همه تعهداتش پایبند بود، ایران است و دیگر طرف‌ها باید به انجام تعهدهای خود بازگردند».

موضع صریح آمریکایی‌ها

در شرایطی که روزنامه کویتی «الجریده» ادعا کرده‌است مقام‌های ارشد ایرانی از پیشنهاد طرف آمریکایی مطلع شده‌اند و انتظار می‌رود پس از مراسم تحلیف به آن پاسخ داده شود، یک کارشناس ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، گمانه‌زنی‌های جدید درباره مذاکرات برجامی را بیش از هر چیز بازی روانی سرویس‌های اطلاعاتی طرف مقابل می‌داند.

فواد ایزدی با اشاره به مواضع اخیر مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات برجامی اظهارکرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آنان به صراحت اعلام کرده‌اند که آمادگی ازسرگیری مذاکرات را ندارد؛ موضعی که طی روزهای اخیر ازسوی جان کربی، سخنگوی شورای امنیت‌ملی کاخ سفید نیز مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای تحلیل و صحت‌سنجی گمانه‌زنی‌های اخیر پیش از هر چیز مواضع اخیر مقام‌های آمریکایی در این زمینه را باید مورد بررسی قرار داد، افزود: معتقدم در شرایط کنونی تحلیل این دست گمانه‌زنی‌ها، اقدام مفیدی نخواهد بود، چراکه ذهن جامعه را درگیر می‌کند و ثمری هم ندارد.

ایزدی اضافه‌کرد: در شرایط کنونی و با توجه به تحولات انتخاباتی در دو کشور، چشم‌انداز روشن و قابل اتکایی درباره مذاکرات برجامی وجود ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top