تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/06 - 12:09
کد خبر: 511903

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم خطاب به پزشکیان مطرح شد؛

وزیر «وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» باید جوان، دغدغه مند و دارای روحیه جهادی باشد

وزیر «وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» باید جوان، دغدغه مند و  دارای روحیه جهادی باشد

جامعه دانشگاهی از شما آقای پزشکیان انتظار دارد که به مسائل فرهنگی که سزاوار دانشجوی ایران اسلامی هست توجه کنید و وزیری را معرفی بفرمایید که شاخص فرهنگ شناسی و فرهنگ دوستی در او باشد. متاسفانه امروز فضا به دلیل سیاست‌های نادرست و طرح‌های دشمن ایران اسلامی به شکلی ترسیم شده است که ما مسائل فرهنگی در دانشگاه را به چند بحث محدود کرده‌ایم؛ انتظار می‌رود به مسئله کار فرهنگی به عنوان یک کار تشریفاتی نگاه نشود بلکه نوع نگاه تربیتی باشد در این صورت دایره کار فرهنگی واضح تر و ابعاد مختلف آن مشخص می‌شود و ما انتظار داریم مجموعه دولت در ترسیم راه مشخص برای مسئله فرهنگ دغدغه مند باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم با ایراد نامه ای خطاب به مسعود پزشکیان درخصوص آینده وزارت علوم در دولت وی و ویژگی‌هایی که باید وزیر انتخابی داشته باشد برخی نکات را متذکر شد.

در بخشی از این نامه آمده است: جامعه دانشگاهی از شما آقای پزشکیان انتظار دارد که به مسائل فرهنگی که سزاوار دانشجوی ایران اسلامی هست توجه کنید و وزیری را معرفی بفرمایید که شاخص فرهنگ شناسی و فرهنگ دوستی در او باشد. متاسفانه امروز فضا به دلیل سیاست‌های نادرست و طرح‌های دشمن ایران اسلامی به شکلی ترسیم شده است که ما مسائل فرهنگی در دانشگاه را به چند بحث محدود کرده‌ایم؛ انتظار می‌رود به مسئله کار فرهنگی به عنوان یک کار تشریفاتی نگاه نشود بلکه نوع نگاه تربیتی باشد در این صورت دایره کار فرهنگی واضح تر و ابعاد مختلف آن مشخص می‌شود و ما انتظار داریم مجموعه دولت در ترسیم راه مشخص برای مسئله فرهنگ دغدغه مند باشد.

وزیر «وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» باید جوان، دغدغه مند و  دارای روحیه جهادی باشد

متن کامل نامه به شرح ذیل می باشد:

در مسائل مهّم کشورباید صدای واحدی از کشور شنیده بشود
(مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای)

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

رئیس جمهور محترم منتخب جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

خدای غَفّار و فَتّاح را شاکریم که با دستگیری و توفیق او ملت شریف ایران توانست پس از مصیبت وارده بر امت اسلامی، بار دیگر با اراده او مدال افتخار بر سینه مردم ایران درخشش پیدا کند.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم، این حماسه ملت ایران را ارج  نهاده  و انتخاب جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی تبریک عرض می نماید.

از همین‌ رو «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم» به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی کشور عزیزمان لازم دانست به پاس فضای تعامل و تضارب آرا که رئیس جمهور منتخب مردم از آن حمایت نموده، نکاتی را با توجه به دغدغه جامعه دانشگاهی در امر بسیار مهم «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» خدمتتان عرض بکند.

 نظام آموزش عالی از نهادهای اصلی و اساسی هر جامعه است و عملکرد آن بر همه جنبه‌های زندگی افراد آن جامعه تأثیر بسزایی دارد. سیستم آموزش عالی هر کشور روند رشد و توسعه در ابعاد مختلف یک نظام را نشان می‌دهد. وجود ارکان شایسته از الزامات تحقق دولت شایسته‌ سالار است.

«وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» از مهم‌ترین نهادهای دولت در راستای تربیت مدنی انسان‌ها می‌باشد. کاستی‌های آموزش متوسطه ( کمبود منابع مالی برای ساخت، تجهیز و اداره مدارس و پیچیدگی روشهای جلب مشارکت خانواده‌ها در امور تعلیم و تربیت)، تزریق یأس و ناامیدی در بین دانشجویان جهت مهاجرت،محـدودیت بـازار کـار بـرای فارغ التحصیلان، مدرک گرایی، ارزشیابی دانشجویان بطور عمده بر مبنای محفوظات و تطورمعنای علم و عالم، از جملـه مشکلات نظام آموزش عالی کشورند. چه کسی مرد این میدان هست؟ و چگونه می‌خواهد سکان دار این تشکیلات و سازمان شود که بتواند به امور ذکر شده و نشده رسیدگی کند، همین مسئله اهمیت این وزارت‌خانه و وزیر آن را فریاد می‌زند و جامعه دانشگاهی امروز به فکر تصمیم شما رئیس جمهورمحترم منتخب مردم می‌باشد.

از همین رو لازم دانستیم نکاتی را برای انتخاب وزیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حد توفیق خودمان یادآوری کنیم:

متاسفانه ما در سال‌های اخیر شاهد شکاف عمیقی میان نظام آموزش عالی و نظام کار ایران هستیم؛ نظام آموزشی در یک مسیری نیرو پرورش می‌دهد که غالباً بازار کار برای آن تعریف نشده و ما شاهد عدم نظم و ارتباط میان نظام آموزش عالی و نظام اقتصادی(اشتغال) هستیم. دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به ناچار باید میان  خانه نشینی یا اشتغال در کاری غیر مربوط  به رشته تحصیلی خود یکی  را انتخاب کنند. سیاست گذاری‌های نادرست و حتی بد اجرا کردن همین سیاست‌های نادرست باعث ایجاد فضایی غیر اصولی شده است و در واقع زبان مشترکی میان بازار کار و آموزش وجود ندارد. وزیر مطلوب «وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» باید توانایی نزدیک کردن این دو مولفه را داشته باشد و سیاستی تدبیر شود که باعث کاهش قشر بیکار فارغ التحصیلان دانشگاهی بشود.

در کشور ما به دلیل وارداتی بودن دانشگاه و عدم استقلال آن و کم توجهی به فلسفه و رسالت‌های آن، آموزش عالی مطلوب شکل نگرفت. دانشگاه‌های ما امروزه آزادی علمی ندارند، دانشجویانی با محفوظات خوب تولید می‌کند اما پرسش اصلی اینجاست که چرا ذهن و دید علمی اصالت در این میان ندارد؟ چرا نوآوری و خلاقیت قاعده نمی‌باشد؟ چرا پژوهش‌های کارآمد و اصیل و مبتنی بر نیازهای بومی انجام نمی‌گیرد؟ آقای دکتر پزشکیان لطفا وزیری بر سر وزارت بیاورید که توانایی خارج کردن دانشگاه از خط تولید انبوه دانشجو داشته باشد، بتواند هویت مقدس علم را نشان بدهد نه پرورش دهنده علم ابزاری باشد. نافع نبودن بسیاری از متون درسی یکی از چالش‌ها می‌باشد که انتظار می‌رود اصلاح شود، آموزش عالی کشور جای اعمال سلیقه‌های متفاوت نیست؛ لطفا وزیری معرفی بفرمایید که صدای دانشجویان باشد، توانایی گفت و گو و قدرت چانه زنی برای اصلاح وضعیت محتوایی متون را دارا باشد، تعامل با دانشجو، تعامل بـا اسـتاد، تعامـل بـا سـایر نهادها و سازمان‌ها، توسعه همکار‌های بین‌الملل، دارای مهارت‌های ارتباطی و فردی دغدغه مند باشد.

وزیر «وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» باید جوان، دغدغه مند و  دارای روحیه جهادی باشد

جامعه دانشگاهی از دولت چهاردهم انتظار دارد که با توجه به نیاز‌های دانشجو، از طریق توجه به رفاه دانشجویی، مسائل فرهنگی دانشجو، اصلاح آیین نامه های آموزشی و تحصیلی و مهارت آموزی به یاری این قشر بیاید. افزایش هزینه‌ها به معنای افزایش فشار مالی بر دانشجویان است و این یک اصل واضح می‌باشد اما متاسفانه دانشجویان شاهد افزایش قیمت‌های تحصیلی قبیل هزینه خوابگاه، سلف دانشجویی و خرید کتب در سال تحصیلی خود هستند و این امور قابل پذیرش نمی‌باشد، کتاب‌ها گران می‌شوند و بی‌کیفیت، هزینه اسکان در خوابگاه افزایش پیدا می‌کند در صورتی که به دور از استاندارد‌ها می‌باشد، سالانه شاهد افزایش قیمت خدمات سلف دانشجویی هستیم در صورتی که منطق این کار برای ما دانشجویان مشخص نمی‌باشد و نمی‌دانیم کدام سیاست، بحث پیوند کیفیت پایین و گران قیمت را برای وضعیت کنونی دانشجویان توجیه می‌کند؛ دانشجویی که به دلیل بی‌ تدبیری سیاستمداران، اکنون که زمان تحصیل او می‌باشد باید بیشتر در فکر چگونگی برطرف کردن نیازهای اولیه خودش باشد نه قبیل شام شب بلکه امثال مسائلی همچون خرید وسایل آموزشی، خرید لوازم شخصی و اجتماعی  خودش... اگر امروز کارشناسان اعتقاد دارند که می‌شود زندگی دانشجویی موفق داشت بر اساس سیاست‌های حمایتی اکنون، ما هم برای همراهی با شما می‌گوییم آری، می‌شود؛ بنابراین آیا سیاست‌هایی اعمال شده که باعث آموزش دانشجویان بشود؟ ما از دولت چهاردهم انتظار داریم که در مسئله مهارت‌های نرم زندگی دانشجویی(مدیریت مالی...) سیاست‌هایی مفید به عمل بنشاند. 

جامعه دانشگاهی از شما آقای پزشکیان انتظار دارد که به مسائل فرهنگی که سزاوار دانشجوی ایران اسلامی هست توجه کنید و وزیری را معرفی بفرمایید که شاخص فرهنگ شناسی و فرهنگ دوستی در او باشد. متاسفانه امروز فضا به دلیل سیاست‌های نادرست و طرح‌های دشمن ایران اسلامی به شکلی ترسیم شده است که ما مسائل فرهنگی در دانشگاه را به چند بحث محدود کرده‌ایم؛ انتظار می‌رود به مسئله کار فرهنگی به عنوان یک کار تشریفاتی نگاه نشود بلکه نوع نگاه تربیتی باشد در این صورت دایره کار فرهنگی واضح تر و ابعاد مختلف آن مشخص می‌شود و ما انتظار داریم مجموعه دولت در ترسیم راه مشخص برای مسئله فرهنگ دغدغه مند باشد.

انتظار می‌رود که دولت محترم در راستای بحث عدالت آموزشی پیشتازی کند و مولفه‌های متفاوت را لحاظ کند. تفاوتهای جغرافیایی، روستایی و شهری را باید در زمینه تحقق عدالت آموزشی در نظر گرفت. نباید نگاه محدود به مرکز باشد بلکه نگاه باید «برای ایران» بماند. دانش‌آموز و دانشجو باید برابر و بر اساس نیاز از عدالت آموزشی بهره مند شوند. در مسئله عدالت آموزشی ما اعتقاد داریم که کمیت و کیفیت باید لحاظ شود.

وزیر «وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» باید جوان، دغدغه مند، منظم، متعهد،مسئولیت پذیر، دارای روحیه جهادی و شرح صدر باشد. دارای فهم درست که لازمه آن خوش بین بودن شخص می‌باشد. مرد میدان باشد؛ توانایی پیاده سازی علم در عمل را دارا باشد. حافظ بافت انقلابی؛ برای کارهای بزرگ لازم می‌باشد که هنجارها و ارزش‌های انقلابی حفظ و تقویت شود. تضعیف یا رایج شدن نگاه سطحی به ارزش‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیامدهای ضد گفتمانی دارد. اعتقاد به علمی که دارای سـه شاخصـه عـدالت، معنویت و عقلانیت است. آشنایی با نقشه علمی کشور و نقاط قوت و ضعف آن و تلاش برای بهبود وضعیت داشته باشد. دارای شهرت علمی و لیاقت علمی باشد. هوشیاری سیاسی و دوری از سیاست زدگی و ایجاد فضایی عادلانه برای تربیت لازمه یک وزیر تراز جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

از رئیس جمهور منتخب انتظار می‌رود که با تصمیمی درست صدای اساتید و کارکنان دانشگاه باشد. به وضعیت معیشتی اساتید و کارکنان محترم دانشگاه باید رسیدگی شود. انتظار می‌رود که با ایجاد فضایی قانونی حامی بهبود باشید نه اینکه با قوانین غیر منطقی زندگی را بر اساتید و کارکنان دشوار بکنید. اساتیدی که وظیفه تربیت و تولید علم  دارند نباید موانع برای آن‌ها ایجاد شود؛ حفظ روحیه و امید واری در اساتید و در یک کلام جامعه دانشگاهی تحت تاثیر تصمیم شما می‌باشد. دولت محترم باید بداند که وضعیت معاش اساتید مدعو فاجعه می‌باشد و این در واقع یعنی نابودی نیروی انسانی کشور. همچنین لازم هست که با تدبیر سیاست‌هایی اصولی از مقاله نویسی‌های صوری و ارتقای غیر اصولی اساتید جلوگیری شود. موقعیتی سامان پیدا بکند که جامه دانشگاهی بتواند با علوم انسانی اسلامی آشنا شود و از همین رو انتظار می‌رود که دولت محترم با اعتقاد به «علوم انسانی اسلامی» و تلاش در جهت رشد مسیری که در این عرصه شروع شده است را با جدیت دنبال کند.

در انتهای بحث باید یادآوری کنیم «معیار‌های دوازده‌ گانه» که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به تاریخ 31/4/1403 برای انتخاب هیأت وزیران برشمردند ، به اعتقاد ما دانشجویان واجب ترین و ضروری ترین  نوع نگاه برای معرفی کابینه می‌باشد.

در پایان ضمن فرستادن درود به درگاه حضرت حق به نوبه خودمان اعلام می‌کنیم که تشکل «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم» به عنوان فرزند انقلاب در جهت هم اندیشی  در راستای ادامه مسیر شهید جمهور خالصانه پای کار می‌باشد و از این رو ظرفیت نخبگانی «دانشگاه بین المللی قم» که با حضور اساتید برجسته و دانشجویان دغدغه مند زینت پیدا کرده است اعلام آمادگی جهت تعامل سازنده با رئیس جمهور منتخب مردم می‌کند.

و من الله التوفیق

محمدرضا اهتمام‌حقیقی

دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top