تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/06 - 14:44
کد خبر: 511915

جبهه انقلاب و دولت پزشکیان

جبهه انقلاب و دولت پزشکیان

فهم نسبت جبهه انقلاب با دولتی که به‌زودی تشکیل خواهد شد ضرورت امروز جامعه حزب‌اللهی است. این ضرورت می‌تواند تمام فعالیت‌های انقلابیون را در قبال دولت پزشکیان ساماندهی کند. افراط‌وتفریط ها در تعامل با دولت آینده دقیقاً از فهم غلط این نسبت ناشی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین موضوعی که باید به آن توجه کرد «وحدت راهبردی» مجموعه کل نظام جمهوری اسلامی است. رهبر انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس فرمودند: «در مسائل مهمّی که البتّه تشخیصش با شما است، یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولین گوناگون، یک حرف بزنند تا آن کسانی که در دنیا گوش‌تیز کرده‌اند که نشانه‌های اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، مأیوس بشوند؛ یک‌صدا باید شنیده بشود».

گفتمان «یک‌صدایی» در موضوعات مهم کشور را باید درست فهمید. این گفتمان نه مانع نقد است و نه به معنای انفعال در برابر تصمیمات غلط دولت. عملیاتی‌کردن گفتمان « یک‌صدایی» از رهگذر زیر میسر است:

هر اقدام سیاسی دو گام اساسی دارد: ابتدا زمانی که یک طرح در حال بررسی و طی مسیر قانونی برای تصویب است و سپس زمانی که یک مصوبه قانونی در مسیر اجرا قرار می‌گیرد. برهه بررسی و تصویب دقیقاً زمان نقد و بیان نظرات و دیدگاه‌ها است. بعد از تصویب یک طرح اگر نظر ما خلاف آن مصوبه باشد، بالا نگه‌داشتن علم مخالفت در «میدان اجرا» یعنی مانع‌تراشی حین اجرا آسیبش به‌مراتب بیشتر از اجرای یک مصوبه قانونی است. البته نقد را باید ادامه داد اما در عمل باید به قانون تمکین کرد. هم‌زمان دقت کنیم چارچوب این نقد باید درست تنظیم شود. بسیاری از اوقات همین تنظیم‌گری در نحوه بیان نقد می‌تواند نصف مسیر را در تحقق هدف طی کند. نقدی که هم اخلاقی باشد، هم منصفانه، هم به‌دور از تنش‌زایی در فضای سیاسی، هم دلسوزانه و از سر محبت واقعی امکان اثرگذاری آن را به‌مراتب بالا خواهد برد.

نکته دیگری که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس متذکر شدند این بود که «اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همهٔ ما است؛ اگر او در ادارهٔ کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همهٔ ما به موفّقیّت دست [پیدا] کرده‌ایم؛ پیروزی او پیروزی همهٔ ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.» 

این رویکرد در قبال دولت بعدی یعنی جبهه انقلاب همان تلاشی که برای موفقیت دولت آقای رئیسی کرد باید برای موفقیت آقای پزشکیان هم انجام دهد. بخشی از این تلاش به همین رویکرد نقادانه بر می‌گردد. باز هم باید توجه کرد نقدی که انجام می‌شود چه رنگ و بویی دارد. اگر این نقد به نحوی باشد که مخاطب احساس تسویه‌حساب سیاسی یا حس تخریب بکند دیگر هیچ اثری نخواهد داشت.

اکنون پیشروی جبهه انقلاب یک فرصت تاریخی است که می‌تواند از آن برای بازسازی و روش‌مند کردن کنش‌های سیاسی خود بهره بگیرد. این فرصت را باید مغتنم شمرد و امر سیاست را به معنای عملی پیش برد. 

از سوی دیگر این فرصت برای دولت آینده نیز مهم است. جبهه انقلاب سرمایه مهم این انقلاب است که همیشه پای‌کار و سینه سپر کرده نظام جمهوری اسلامی است. دولت آینده باید مراقبت کند تا این جریان را از اقدامات خود مأیوس نکند.

دولت اگر فرصت همراهی جبهه انقلاب را با خود مغتنم بداند و به رسمیت بشناسد می‌تواند گام‌های مؤثرتری را در مسیر خدمت‌رسانی بردارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top