تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/07 - 13:54
کد خبر: 512054

همه آنچه باید درباره معاون اول پزشکیان بدانید

همه آنچه باید درباره معاون اول پزشکیان بدانید

وقتی موضوع ژن خوب توسط پسر عارف مطرح شد افکارعمومی بخصوص در فضای مجازی و همچنین رسانه‌ها نسبت به سخنان وی واکنش شدید منفی نشان دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود پزشکیان پس از مراسم تنفیذ عارف یک چهره نام آشنای سیاسی را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرد، محمدرضا عارف متولد سال 1330 سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی و مدرس دانشگاه نیز می‌باشد.

عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت مدیرهٔ بنیاد باران فعّالیت می‌کند.عارف بیشتر اعلام کرده که بنیاد امید ایرانیان یک تشکیلات سیاسی نیست هر چند که چندباری در انتخابات لیست داده است.

وی همچنین عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مشاور عالی رئیس این جمعیت ملی در امور بشردوستانه است، عارف پیش از این و در دوره اصلاحات (دولت هشتم) نیز سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را برعهده داشت.

عارف همچنین سابقه نمایندگی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دوره دهم مجلس شورای اسلامیو عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه خود دارد.

عارف پس از تحصیل مهندسی برق در دانشگاه تهران و دانشگاه استنفورد، کار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شرکت مخابرات ایران آغاز کرد.

در دوران تحصیلی عارف از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و از آن زمان تاکنون استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف بوده است. در سال‌های دهه ۱۳۶۰ در سمت‌های معاونت‌های دانشجویی، آموزشی و هماهنگی و قائم مقامی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مشغول به کار بود. او در سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به‌عنوان رئیس دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد.

با انتخاب سید محمد خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در ۱۳۷۶، عارف به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن به کابینه دولت هفتم راه یافت. در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد. در دولت دوم سید محمد خاتمی او سمت معاون اول رئیس‌جمهور ایران را تا سال ۱۳۸۴ برعهده داشت.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ایران با شعار «معیشت و منزلت و عقلانیت» کاندید و تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از محمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به نفع روحانی انصراف داد.

عارف از نظر سیاسی فردی کم حاشیه است اما از مهمترین حاشیه‌های زندگی او می‌توان به ماجرای جنجالی « ژن خوب» اشاره کرد، سال 1397 فرزند عارف که زیر بار فشار اصلاح‌طلبان قرار داشت در گفتگویی خود را ژن خوب سیاسی خوانده که باید بیش از دیگران از مواهب کشور استفاده کند.

وقتی موضوع ژن خوب توسط وی مطرح شد افکارعمومی بخصوص در فضای مجازی و همچنین رسانه‌ها نسبت به سخنان وی واکنش شدید منفی نشان دادند.

در آن زمان خبرنگاری از محمدرضا عارف پرسید که آیا شما به دلیل بیان این صحبت تذکری به پسرتان نداده‌اید؟ چون از این صحبت تلقی می‌شود که جامعه را طبقه‌بندی کرده است. سوالی که عارف ترجیح داد با سکوت به آن پاسخ ندهد! به نظر می‌رسد که آقای عارف در دور جدید بازگشت به عرصه سیاسی لازم است تا توجه بیشتری روی اطرافیان خود داشته باشد، دولت کم حاشیه طبیعتا با شعارهای پزشکیان در تعامل بیشتری قرار خواهد گرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طیب‌نیا: از روز اول در کنار پزشکیان بودم و تا روز آخر خواهم بود
جزئیات حضور رایگان شهروندان در «سرزمین تمدن‌ها»
هیچ سرای محله‌ای تعطیل نمی‌شود
جزئیات محدودیت پروازها در روز تحلیف
پایان رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی با معرفی برترین‌ها
حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور در ساختمان ریاست جمهوری +عکس
اعلام جزئیات شیوه‌نامه حضور در اربعین حسینی برای اتباع
آماده‌باش عراق برای اربعین از اول صفر؛ ۲ هزار موکب ایرانی در این کشور مستقر می‌شود
آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا
والیبال جوانان آسیا؛ ایران به نیمه‌نهایی صعود کرد
المپیک پاریس؛ حذف زود هنگام نیما عالمیان با شکست مقابل بازیکن تایپه‌ای
المپیک پاریس؛ رکوردشکنی چهل امیرانی و امینی در تفنگ ۱۰ متر
بیرانوند از مدیرعامل پرسپولیس شکایت می‌کند
قرارداد ۲ مربی پرسپولیس امضا شد
ورود شورای رقابت به افزایش قیمت جدید خودروسازان داخلی
رشد ۳۸ درصدی مبادلات تجاری ایران و افغانستان
خزانه کشور با موجودی ۱۸.۵ همت تحویل دولت چهاردهم شد
ثبات بهای دلار و کاهش حباب سکه در معاملات امروز
بی‌اعتنایی دهلی‌نو به تحریم‌های ایران و روسیه
مخبر به عارف تبریک گفت
پزشکیان پس از تنفیذ: تقویت سفره‌های مردم اولویت دولت چهاردهم است +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top