تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/08 - 17:11
کد خبر: 512208

واقعیت تلخ زندگی زنان در فرانسه

واقعیت تلخ زندگی زنان در فرانسه

آزار و خشونت جنسی زنان در فرانسه به قدری رو به افزایش بوده و آن‌ها را دچار یاس و ناامیدی کرده که حالا شهروندی پشت تریبون رفته تا درخصوص ناامنی در فرانسه به زنان حاضر در المپیک هشدار دهد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، «زندگی روزمره زنان فرانسوی در حال حاضر یک کابوس است که ما منتظر بدترین اتفاقات برای المپیک هستیم. شب‌ها تنها بیرون نروید، تجاوزهای بی‌شمار در میدان مارس با تعداد زیادی گردشگر زن در میان قربانیان، باید شما را از رفتن به آنجا باز دارد…» این، هشدارهای یک شهروند فرانسوی به خانم‌ها جهت جلوگیری از تعرض و تجاوز به هنگام برگزاری المپیک است که در قالب ویدیویی در کانال تلگرامی ایرانیک تی وی عنوان شده و نشان از وخامت اوضاع تجاوز در فرانسه دارد.

به واقع آزار و خشونت جنسی علیه زنان، موضوعی فراگیر در کشور فرانسه است که هر از چند گاهی انعکاس اخباری در همین راستا، وجود معضلی بزرگ را یادآوری می‌کند؛ کشوری که پایتخت فرهنگی اروپا نام گرفته و اتفاقا از پیشگامان در دفاع از حقوق زنان به شمار می‌رود و در حالی چنین ادعایی دارد که زنانش چه در کوچه و خیابان و چه در ادارات و زندان‌ها، امنیت جنسی ندارند و حتی حضور در فضاهای ورزشی و هنری نیز برای آن‌ها تهدیدآمیز است. این را آمارهایی می‌گویند که گاها از دل رسانه‌ها بیرون می‌آیند و میزان امنیت زنان در فرانسه را به تصویر می‌کشند؛ درست مثل جدیدترین خبری که چند روز پیش و در آستانه المپیک ۲۰۲۴ پیرامون یک تجاوز جنسی دیگر رسانه‌ای شد.

تجاوزهای خیابانی معضلی جدی در فرانسه

چند روز پیش خبری رسید از تجاوز گروهی ۵ مرد به یک زن استرالیایی در پاریس. بی‌بی سی در این باره نوشت: «به گزارش رسانه‌های محلی، این زن ۲۵ساله صبح روز شنبه در حالیکه لباسش تا حدی پاره شده بود، به یک مغازه کباب‌فروشی در منطقه پیگال پناه برد؛ تاکنون کسی دستگیر نشده اما دادستانی تایید کرده که موضوع را به عنوان «تجاوز گروهی» بررسی می‌کند.» 

درحالی یکبار دیگر، خبر تجاوز به یک زن در خیابان اعلام می‌شود که مدت هاست فرانسه با تجاوز جنسی به زنان در خیابان‌ها و اماکن عمومی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی تلویزیون اتحادیه اروپا نیز سال گذشته از این مساله به عنوان یک «معضل جدی» یاد کرده است. معضلی که موضوع امروز و دیروز نیست و زنان فرانسوی سال هاست از این ناامنی جنسی آسیب می‌بینند و این را می‌توان در آمار و اخبار منتشرشده طی سال‌های گذشته مشاهده کرد؛ مثلا حدود ۵ سال پیش بود که مطالعات آژانس ملی جرائم و عدالت کیفری اعلام کرد، آزارهای جنسی در فرانسه، هفت برابر نسبت به دیگر کشورهای جهان است و تازه این آمار، محافظه‌کارانه بوده و بسیاری از این آزار و اذیت‌ها فاش نمی‌شود! یا مثلا در آمار تکان دهنده‌ای از مرکز پایش ستاد حقوق بشر، پلیس فرانسه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۷۵۰۰ مورد خشونت جنسی علیه زنان را ثبت کرده که تقریبا ۵۰ درصد این حوادث مرتبط با خشونت جنسی، بیش از ۴۵ درصد مرتبط با تجاوز جنسی و پنج درصد آزار جنسی بوده که در مورد تجاوز جنسی، تقریبا نیمی از قربانیان در زمان وقوع حادثه زیر ۱۵ سال سن داشته‌اند!

ناامنی جنسی زنان از خیابان تا ورزش و سینما

گرچه موسسه نظرسنجی «ایپسوس» در سال ۲۰۲۲ نشان داده که تقریبا ۸۱ درصد زنان در فرانسه قربانی آزار جنسی در مکان‌های عمومی شده‌اند، اما اوضاع ناامنی جنسی از این بغرنج‌تر است و این را وقتی می‌توان فهمید که می‌بینیم خبرهای تکان دهنده تجاوز جنسی به فضاهایی فراتر از فضای عمومی و افراد عادی کشیده شده و پای چهره‌های مطرح ورزشی، سینمایی و حتی سیاسی نیز به این تجاوزها باز شده‌است. به گذشته‌های دور نمی‌رویم و فقط به ذکر شکایاتی طی چندماه اخیر بسنده می‌کنیم. 

همین ماه گذشته بود که بنوآ ژکو و ژاک دوایون دو کارگردان فرانسوی، به سبب اتهام تعرض جنسی بازداشت شدند. دو ماه قبلتر از این نیز، ژرار دوپاردیو بازیگر مشهور فرانسوی به همین دلیل بازداشت شده‌ بود. چهره‌ای که پیشتر، ۱۳ زن، او را به رفتارهای نامناسب جنسی متهم کرده بودند. همچنین در آستانه آغاز جشنواره فیلم کن، ۹ زن در نشریه فرانسوی «Elle»، تهیه کننده پرکار فرانسوی «آلن سارد» را به تجاوز جنسی متهم کردند که مجموع این شکایات و موارد مشابه دیگر، به خودی خود نشان از فساد اخلاقی در سینمای فرانسه وعدم امنیت زنان در این محیط به اصطلاح فرهنگی دارد.

البته‌ عدم امنیت زنان حتی در فضاهای ورزشی که اساسا باید محیطی سالم و پرنشاط برای تعالی جسم و روح افراد باشد نیز بسیار محسوس است و حتی به مرز هشدار رسیده، بطوریکه چند روز پیش، خبر تجاوز شدید ۲ بازیکن فرانسوی راگبی به یک زن پس از یک مسابقه در آرژانتین، سر و صدای زیادی به پا کرد؛ هرچند که این مورد، تنها رسوایی جنسی در فرانسه نیست و از سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۱۳۰۰ شکایت در زمینه اتهام‌های جنسی علیه مربی‌ها، مسئولان ورزشی و ورزشکاران فرانسوی ثبت شده است. آملی اودئا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه اخیرا در گزارشی اعلام کرده در بحث تجاوز جنسی، ۸۱ درصد قربانیان، زن و دختر هستند.

فریاد زنان و ناشنوایی دولتمردان فرانسوی

باتوجه به میزان بالای آزار جنسی و خشونت علیه زنان در فرانسه، زنان این کشور هر چندوقت یکبار، جنبش‌ها و تجمعاتی راه می‌اندازند تا شاید به این بهانه بتوانند صدای خود را به گوش دولتمردان فرانسه رسانده و بر میزان امنیت زنان بیفزایند. اقدامی که البته تا به امروز دستاوردی به همراه نداشته و رشد آمارها و بسط تجاوزها به فضاهای مختلف اجتماعی، هنری، فرهنگی، سیاسی و. . . ، حاوی اخبار امیدوارکننده‌ای برای زنان فرانسوی نیست! 

گرچه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با ابراز تاسف و ناراحتی از این شرایط در صفحه فیس‌بوک خود می‌نویسد:«خانم‌ها من از شما عذر می‌خواهم. جمهوری فرانسه نتوانست به خوبی از شما محافظت کند»؛ یا همچنین در توییتی دیگر اعلام می‌کند: «زنان بیشتر و بیشتر از ترس اینکه مورد حمله و تعرض قرار بگیرند، دیگر جرئت سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی را ندارند. ما قصد داریم حضور پلیس در حمل و نقل را دو برابر کنیم»؛ اما ابراز تاسف‌های مکرون درحالی عنوان می‌شود که به رغم رسوایی‌ها و اعتراضات موجود طی سال‌های اخیر، هنوز قوانین بازدارنده‌ای برای حمایت از زنان و کاهش جرایم بر علیه آن‌ها درنظر گرفته نشده و حتی خود سناتورها و وزای مکرون نیز بارها متهم به تجاوز جنسی شده‌اند که همین مساله، موضع دولت فرانسه در دفاع از حقوق زنان و مقابله با تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان را زیرسوال می‌برد!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عکس/ آغاز پیاده‌روی اربعین از جنوبی‌ترین نقطه عراق
عکس/ حضور مقامات خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور
فرانسه انحطاط تمدن غرب را به نمایش گذاشت
غزه یک تراژدی وحشتناک است
واکنش پلیس به «گشت رجیستری تلفن همراه در مترو»
زوجین جوان فرزندآوری را تأخیر نیندازند
پیشنهاد جالب تراکتور به علیرضا بیرانوند
تماس یک ساعته مکرون با مسعود پزشکیان
زمان ثبت‌نام و هزینه سفر حج عمره
زمان برگزاری امتحانات نهایی تغییر کرد
مشارکت هیات بلندپایه حماس به ریاست هنیه در مراسم تحلیف پزشکیان
حضور مهاجم جدایی‌طلب در باشگاه پرسپولیس
«حادثه بزرگ» در انگلیس
عکس | حمایت دختر المپیکی ایران از مردم فلسطین
رئیس مجلس سریلانکا با قالیباف دیدار کرد
رجزخوانی نتانیاهو برای حزب الله لبنان
هشدار هواشناسی نسبت به رخداد دو پدیده جوی در پایان هفته
تمدید مهلت ثبت نام آزمون‌ ارزیابی دانشجویان انتقالی علوم پزشکی
پروازهای فرودگاه امام (ره) در روز تحلیف برقرار است
تمدید مهلت ثبت نام در آزمون‌های ارزشیابی و ارتقای رشته داروسازی
ورزشکار ۶۱ ساله در المپیک شگفتی‌ساز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top