به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به اقبال روز افزون مردم دلداده امام حسین (ع) برای زیارت و راهپیمایی اربعین، ضرورت افزایش خطوط ارتباطی بین ایران و عراق بیش از پیش احساس میشود.
در حال حاضر مسیر ریلی ایران تا نقطه صفر مرزی در شلمچه کشیده شده و در داخل خاک عراق نیز از بصره بندر جنوبی عراق تا کربلا خط برقرار است، فقط در مسیر داخل عراق یک فاصله 35 کیلومتری منقطع است که باید با احداث خط آهن از مسیر مینگذاری شده به جا مانده از جنگ و نیز با عبور از روی رودخانه اروند در عراق به نام شط العرب این اتصال بر قرار شود.
بالاخره پس از دو دهه، حدود 3 سال پیش ایران و عراق به توافق رسیدند که خطآهن شلمچه_بصره ظرف 18 ماه اجرا شود، کشور عراق مقرر شد اراضی را در اختیار طرف ایرانی (شرکت راهاهن ایران) قرار دهد و ایران مینروبی و ساخت زیرسازی مسیر به همراه ساخت پل تا شونده روی اروند را بر عهده بگیرد، روسازی هم با طرف عراقی باشد.
در این رابطه سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن به همراهی جمعی از مدیران این شرکت روز شنبه برای چندمین بار به بصره سفر کرد.
درباره آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه ریلی به سراغ سید مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن جمهوری اسلامی رفتیم و با وی گفتوگو کردیم.
داودی اظهار داشت: پروژه راهآهن شلمچه -بصره بیش از 20 سال قبل در مذاکرات دو کشور ایران و عراق مطرح بود، اما پیشرفتی نداشت، ولی با رونق گرفتن مراسم اربعین حسینی، با هدف امکان انتقال زائران با قطار، این تفاهمنامهها رنگ اجرایی به خود گرفت.
وی افزود: پیش از سال 1400 و 1401 پیشرفت اجرایی طرح در حد صفر بود، از سال 1400 با مدیریت مرحوم رستم قاسمی تفاهم نامه جدیدی امضا و از سال 1401 با پیگیری های مستمر مدیر عامل راهآهن و تامین اعتبارات، تفاهم نامه بین راهآهن ایران و عراق منعقد شد.
به گفته داودی، ایران در این تفاهمنامه متعهد شد که از کل مسیر 35 کیلومتری، 16 کیلومتر از میدان مین در خاک عراق را مینروبی کند که تاکنون 3 کیلومتر از این مسیر به عرض 50 تا 100 متر مین روبی انجام شده و حدود 6 هزار عدد انواع مهمات جنگی از جمله مین، خمپاره و نارنجک کشف و خنثی شده است.
داودی افزود: در نقطه صفر مرزی در شلمچه نیز اختلافاتی وجود داشت که اجازه عملیات را نمیداد، تا آن موقع نقشه هم نبود که تحویل عراقیها شود، لذا از سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهای زیادی انجام شد، در محدوده عراق تعهد شد که 16 کیلومتر از 35 کیلومتر مسیر از میدان مین پاکسازی شود و در ورودی بندر بصره یک پل به طول 700 تا 1000 متر احداث شود که بخشی از پل متحرک باشد تا امکان عبور کشتی از رودخانه اروند (شط العرب) ایجاد شود.
شمعکوبی و فنداسیون پل ریلی تاشونده روی اروند
داودی با اشاره به تعهد طرف ایرانی، گفت: قرار شد، هم پروژه ایجاد پل و هم مینروبی توسط ایران انجام شود که تا کنون عقد قرارداد احداث پل در بصره انجام شده و از 6 ماه قبل تا کنون کار طراحی خاص این پل انجام شده و به مرحله شمعکوبی و فونداسیون رسیده و عملیات شمع کوبی و احداث پایه های پل روز شنبه در روی جزیره سندباد آغاز شد. قرار است ظرف 18 ماه این پل به بهرهبرداری برسد.
به گفته معاون فنی و زیربنایی راهآهن ، با توجه به جریان رودخانه، موقعیت طبیعی بعد از پل، جزیره سندباد و سپس رودخانه ادامه دارد، لذا محاسبات فنی و مهندسی قدری پیچیده است، با این حال عقد قرارداد با شرکت پیمانکار ایرانی انجام شده و کار احداث پل آغاز شده است.
* خطآهن شلمچه-بصره 18 ماه دیگر تکمیل میشود
داودی بیان داشت: خط ریلی در خاک ایران از خرمشهر به اهواز و شلمچه در خشکی قرار دارد، در داخل عراق به رودخانه اروند (شطالعرب) برخورد میکند که باید پل متحرک احداث شود.
به گفته معاون راه آهن جمهوری اسلامی، زمین برای احداث پل و مینروبی تحویل طرف ایرانی شده و کارگاه از 6 ماه قبل تجهیز شد و سپس عملیات زیرسازی، روسازی و احداث ریل توسط عراقیها انجام خواهد شد که در این زمینه مناقصه بینالمللی برگزار و شرکت پیمانکار خارجی مشخص شده و با پاکسازی مسیر، عملیات اجرایی زیر ساخت نیز آغاز میشود.
داودی اظهار داشت: به موازات مینروبی مسیر و نیز احداث پل در اروندرود در بصره، عملیات زیرساخت و روبنا نیز توسط کنسرسیوم خارجی طرف قرارداد با عراقیها انجام خواهد شد و در 1.5 سال آینده این خطآهن به بهرهبرداری خواهد رسید و راهآهن دو کشور همسایه ایران و عراق به هم متصل خواهند شد و زائران امام حسین(ع) به راحتی میتوانند با قطار به عتبات مشرف شوند.