تاریخ انتشار: جمعه 1403/05/12 - 15:42
کد خبر: 512609

مین‌روبی ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر مسیر راه‌آهن شلمچه-بصره

مین‌روبی ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر مسیر راه‌آهن شلمچه-بصره

معاون فنی و زیربنایی راه آهن در مورد اتصال راه آهن ایران و عراق (شلمچه-بصره) گفت: از ۳۵ کیلومتر مسیر راه‌آهن شلمچه-بصره که داخل خاک عراق است، ۱۶ کیلومتر از مناطق مین‌گذاری عبور می‌کند،‌ در راستای تفاهم‌نامه با طرف عراقی تاکنون ۳ کیلومتر مین‌روبی انجام شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به اقبال روز افزون مردم دلداده امام حسین (ع) برای زیارت و راهپیمایی اربعین،‌ ضرورت افزایش خطوط ارتباطی بین‌ ایران و عراق بیش از پیش احساس می‌شود.

در حال حاضر مسیر ریلی ایران تا نقطه صفر مرزی در شلمچه کشیده شده و در داخل خاک عراق نیز از بصره بندر جنوبی عراق تا کربلا خط برقرار است، فقط در مسیر داخل عراق یک فاصله 35 کیلومتری منقطع است که باید با احداث خط ‌آهن از مسیر مین‌گذاری شده به جا مانده از جنگ و نیز با عبور از روی رودخانه اروند در عراق به نام شط العرب این اتصال بر قرار شود.

بالاخره پس از دو دهه، حدود 3 سال پیش ایران و عراق به توافق رسیدند که خط‌آهن شلمچه_بصره ظرف 18 ماه اجرا شود، کشور عراق مقرر شد اراضی را در اختیار طرف ایرانی (شرکت راه‌اهن ایران) قرار دهد و ایران مین‌روبی و ساخت زیرسازی مسیر به همراه‌ ساخت پل تا شونده روی اروند را بر عهده بگیرد، روسازی هم با طرف عراقی باشد.

در این رابطه سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن به همراهی جمعی از مدیران این شرکت روز شنبه برای چندمین بار به بصره سفر کرد.

درباره آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه ریلی به سراغ ‌سید مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی رفتیم و با وی گفت‌وگو کردیم.

داودی ‌اظهار داشت: پروژه راه‌آهن شلمچه -بصره بیش از 20 سال‌ قبل در مذاکرات دو کشور ایران و عراق مطرح بود، اما پیشرفتی نداشت، ولی با رونق گرفتن مراسم اربعین حسینی،‌ با هدف امکان انتقال زائران با قطار،‌ این تفاهم‌نامه‌ها رنگ اجرایی به خود گرفت.

وی افزود: پیش از سال 1400 و 1401 پیشرفت اجرایی طرح در حد صفر بود، از سال 1400 با مدیریت مرحوم رستم قاسمی تفاهم نامه‌ جدیدی امضا و از سال 1401 با پیگیری های مستمر ‌مدیر عامل راه‌آهن و تامین اعتبارات،‌ تفاهم نامه بین راه‌آهن ایران و عراق منعقد شد.

به گفته داودی، ‌ایران در این تفاهم‌نامه متعهد شد که از کل مسیر 35 کیلومتری،  ‌16 کیلومتر‌ از میدان مین در خاک عراق را مین‌روبی کند که تا‌کنون 3 کیلومتر از این مسیر به عرض 50 تا 100 متر مین روبی انجام شده و حدود 6 هزار عدد انواع مهمات جنگی از جمله مین، خمپاره و نارنجک کشف و خنثی شده است.

داودی افزود: در نقطه صفر مرزی در شلمچه نیز اختلافاتی وجود داشت که اجازه عملیات را نمی‌داد، تا آن موقع نقشه هم نبود که تحویل عراقی‌ها شود،‌ لذا از سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهای زیادی انجام شد، در محدوده عراق تعهد شد که 16 کیلومتر از 35 کیلومتر مسیر از میدان مین پاکسازی شود و در ورودی بندر بصره یک پل به طول 700 تا 1000 متر احداث شود که بخشی از پل متحرک باشد تا امکان عبور کشتی از رودخانه اروند (شط العرب) ایجاد شود.

شمع‌کوبی و فنداسیون پل ریلی تاشونده روی اروند

داودی با اشاره به تعهد طرف ایرانی، گفت: قرار شد، هم پروژه ایجاد پل و هم مین‌روبی توسط ایران انجام شود که تا کنون عقد قرارداد احداث پل در بصره انجام شده و از 6 ماه قبل تا کنون کار طراحی خاص این پل انجام شده و به مرحله شمع‌کوبی و فونداسیون رسیده و عملیات شمع کوبی و احداث پایه های پل روز شنبه در روی جزیره سندباد آغاز شد. قرار است ظرف 18 ماه این پل به بهره‌برداری برسد.

به گفته معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ،‌ با توجه به جریان رودخانه، موقعیت طبیعی ‌بعد از پل‌،‌ جزیره سندباد و سپس رودخانه ادامه دارد،‌ لذا محاسبات فنی و مهندسی قدری پیچیده است، با این حال عقد قرارداد با شرکت پیمانکار ایرانی انجام شده و کار احداث پل آغاز شده است.

* خط‌آهن شلمچه-بصره 18 ماه دیگر تکمیل می‌شود

داودی بیان داشت: خط ریلی در خاک ایران از خرمشهر به اهواز و‌ شلمچه در خشکی قرار دارد، در داخل عراق به رودخانه اروند (شط‌العرب) برخورد می‌کند که باید پل متحرک احداث شود.

به گفته معاون راه آهن جمهوری اسلامی،‌ زمین برای احداث پل و مین‌روبی تحویل طرف ایرانی شده و کارگاه از 6 ماه قبل تجهیز شد و سپس عملیات زیرسازی،‌ روسازی و احداث ریل توسط عراقی‌ها انجام خواهد شد که در این زمینه مناقصه بین‌المللی برگزار و شرکت پیمانکار خارجی مشخص شده و با پاکسازی مسیر،‌ عملیات اجرایی زیر ساخت نیز آغاز می‌شود.
داودی اظهار داشت: ‌به موازات مین‌روبی مسیر و نیز احداث پل در اروند‌رود در بصره، عملیات زیر‌ساخت و روبنا‌ نیز توسط کنسرسیوم خارجی طرف قرارداد با عراقی‌ها انجام خواهد شد و در 1.5 سال آینده این خط‌آهن به بهره‌برداری خواهد رسید و راه‌آهن دو کشور همسایه ایران و عراق به هم متصل خواهند شد و زائران امام حسین(ع) به راحتی می‌توانند با قطار به عتبات مشرف شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آماده‌سازی پناهگاه‌ها در فلسطین اشغالی
فلسطین دلیر
تهران خیمه امن مقاومت باقی خواهد ماند
کنعانی: رژیم یاغی اسرائیل بزودی طوفان‌ خشم و آتش عدالتخواهان جهان را درو خواهد کرد
باقری خطاب به بورل: قطعا از حق ذاتی خود برای مجازات باند جنایتکار صهیونیستی استفاده می‌کنیم
تجهیز کابینه اسرائیل به تلفن‌های ماهواره‌ای برای آمادگی در برابر پاسخ مقاومت
صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با ساخت تجهیزات پتروشیمی در داخل
ترنس جنجالی المپیک به چالش کشیده شد
المپیک پاریس؛ رستمیان به فینال تپانچه ۲۵ متر صعود کرد
آزمون ارزشمندترین فوتبالیست لیگ امارات شد
مین‌روبی ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر مسیر راه‌آهن شلمچه-بصره
وزیر اطلاعات: ترور شهید هنیه با چراغ سبز آمریکا انجام شد
فضائلی: تدابیر لازم برای پاسخ به ترور شهید هنیه انجام شده و اجرا خواهد شد
عارف: پیام مردم و انقلاب ما همبستگی با مردم مظلوم فلسطین است
۱۵ نفر به عنوان گزینه وزارت علوم معرفی شدند/ برگزاری المپیاد فیزیک در ایران/اعتکاف علمی در حرم رضوی آغاز شد
خبر خوش از اردوگاه اینتر برای قلعه‌نویی
رونمایی از دروازه بان جدید پرسپولیس
تغییر تاکتیک قهرمان ‌سری‌آ به خاطر طارمی
دومین حریف استقلال در اردوی ترکیه مشخص شد
فرنگی‌کاران راهی فرانسه شدند
رویارویی زارع و آکگول در نیمه‌نهایی، رقیبان یزدانی هم‌ مشخص شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top