تاریخ انتشار: جمعه 1403/05/12 - 15:54
کد خبر: 512613

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با ساخت تجهیزات پتروشیمی در داخل

صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با ساخت تجهیزات پتروشیمی در داخل

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با ساخت تجهیزات داخلی کاتالیست در صنعت پتروشیمی سالانه ۱.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی انجام شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود شاه‌میرزایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان این که صنعت پتروشیمی از سال 1337 در ایران آغاز شد و تا 1357 کلا 6 مجتمع پتروشیمی در کشور بود،‌ تا اول دولت شهید رئیسی 67 مجتمع با ظرفیت 89 میلیون تن تولید در سال بود و الان 80 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت 97 میلیون تن داریم که تا آخر سال این رقم به 102 میلیون تن خواهد رسید. یعنی در دولت مردمی سیزدهم 13 میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمی در کشور ایجاد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی افزود: ریل گذاری تکیه بر تولید داخلی را ایجاد کردیم و جهت گیری برای قطع وابستگی صنعت پتروشیمی بود تا از واریز پول هنگفت به جیب خارجیها جلوگیری شود،‌در این زمینه با ساخت همه کاتالیستهای مورد نیاز پتروشیمی در داخل کشور سالانه صرفه‌جویی 1.2 میلیارد دلار انجام می‌شود.

شاه‌میرزایی با بیان این که در 115 سال سابقه صنعت نفت در کشور وابستگی به تجهیزات وجود داشت،‌گفت: از سال 1400 برنامه‌ریزی تکیه بر توان داخلی انجام شد و در حال حاضر همه کاتالیستهای صنعت پتروشیمی در کشور ایران تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی به تکمیل زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در 14 مرداد امسال جشن داخلی سازی تجهیزات صنعت با دانش فنی و لایسنس مورد نیاز را برگزار خواهیم کرد.

شاه‌میرزایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین همه تجهیزات صنعت پتروشیمی ظرف 4 سال ،‌اشاره کرد: از یک سال گذشته روند داخلی سازی کاتالیستها شروع شده و تا 4 سال آینده همه تجیزات صنعت پتروشیمی داخلی سازی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به تولید محصولات دارای ارزش افزوده،‌گفت: طرح جمع آوری گازهای همراه نفت و انتقال به پالایشگاه بید بلند هم کسری خوراک پتروشیمی را جبران خواهد کرد و هم از هدر رفت ثروت ملی گازها جلوگیری خواهد شد.

شاه‌میرزایی خاطرنشان کرد: طرح NGL3100 غرب کارون و NGL3200 که پارسال با حضور شهید رئیسی پالایشگاه اهواز خلیج فارس در شرق کارون افتتاح شد و پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون وظیفه جمع آوری گازهای همراه نفت و تبدیل به فرآورده را بر عهده دارد.

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی در مورد میزان هدر رفت گاز در چاهها و فلرها را روزانه 39 تا 40 میلیون مترمکعب گاز عنوان کرد که قرار است تا پایان سال 1404 این گازها جمع آوری و به پالایشگاه گاز بید بلند منتقل شود،‌هم کسری خوراک جبران و هم از دود شدن ثروت ملی جلوگیری خواهد شد و هم محیط زیست آلوده نخواهد شد.

وی این را هم گفت که ظرفیت واقعی تولید پتروشیمی به 75 میلیون تن محصول در سال رسیده بود که قرار است امسال به 80 میلیون تن برسد.

ارز آوری 16 میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی در مورد ارزآوری پتروشیمی گفت: سال قبل 28 میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش 16 میلیارد دلار صادر شد.

شاه‌میرزایی در مورد مردمی سازی صنعت پتروشیمی با اشاره به این که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت بورسی ایران است،‌گفت: 40 درصد سهام این هلدینگ کتعلق به 49 میلیون سهامدار عدالت (مردم) است و 9 درصد متعلق به هلدینگ تاپیکو ،‌نفت و گاز تامین اجتماعی است که آن هم متعلق به کارگران،‌ بازنشستگان است و 30 درصد سهام متعلق به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت است، بنابر این این هلدینگ که متشکل از 17 شرکت پتروشیمی است، کاملا مردمی است. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند توصیه‌ تغذیه‌ای برای سلامت قلب زنان
آماده‌سازی پناهگاه‌ها در فلسطین اشغالی
فلسطین دلیر
تهران خیمه امن مقاومت باقی خواهد ماند
کنعانی: رژیم یاغی اسرائیل بزودی طوفان‌ خشم و آتش عدالتخواهان جهان را درو خواهد کرد
باقری خطاب به بورل: قطعا از حق ذاتی خود برای مجازات باند جنایتکار صهیونیستی استفاده می‌کنیم
تجهیز کابینه اسرائیل به تلفن‌های ماهواره‌ای برای آمادگی در برابر پاسخ مقاومت
صرفه‌جویی ۱.۲ میلیارد دلاری با ساخت تجهیزات پتروشیمی در داخل
ترنس جنجالی المپیک به چالش کشیده شد
المپیک پاریس؛ رستمیان به فینال تپانچه ۲۵ متر صعود کرد
آزمون ارزشمندترین فوتبالیست لیگ امارات شد
مین‌روبی ۳ کیلومتر از ۱۶ کیلومتر مسیر راه‌آهن شلمچه-بصره
وزیر اطلاعات: ترور شهید هنیه با چراغ سبز آمریکا انجام شد
فضائلی: تدابیر لازم برای پاسخ به ترور شهید هنیه انجام شده و اجرا خواهد شد
عارف: پیام مردم و انقلاب ما همبستگی با مردم مظلوم فلسطین است
۱۵ نفر به عنوان گزینه وزارت علوم معرفی شدند/ برگزاری المپیاد فیزیک در ایران/اعتکاف علمی در حرم رضوی آغاز شد
خبر خوش از اردوگاه اینتر برای قلعه‌نویی
رونمایی از دروازه بان جدید پرسپولیس
تغییر تاکتیک قهرمان ‌سری‌آ به خاطر طارمی
دومین حریف استقلال در اردوی ترکیه مشخص شد
فرنگی‌کاران راهی فرانسه شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top