تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/13 - 09:10
کد خبر: 512637

اختلاف بین نتانیاهو و تیم مذاکره کننده‌اش و خشم خانواده‌های اسرا

اختلاف بین نتانیاهو و تیم مذاکره کننده‌اش و خشم خانواده‌های اسرا

خانواده‌های اسرای اسرائیلی افشای اطلاعات مربوط به تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای خروج از توافق را «وحشتناک» توصیف و تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند مساله اسرا مورد غفلت قرار بگیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سازمان پخش رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی تاکید کرد که تیم مذاکره کننده به نتانیاهو گفته است که شروط او در مورد محور نتزاریم، معامله تبادل اسرا را لغو می‌کند.

این رسانه گزارش داد تیم مذاکره کننده به نتانیاهو تاکید کرده است که شروط او با پیشنهادی که قبلاً اسرائیل با آن موافقت کرده است، در تضاد است.

در همین زمینه، روزنامه عبری «هاآرتص» به نقل از مقامات تیم مذاکره کننده گزارش داد که برآوردهای فرماندهان سرویس‌های امنیتی اشغالگران اشاره دارد نتانیاهو علاقه‌ای به انعقاد قرارداد تبادل اسرا ندارد، در حالی که این روزنامه فاش کرد که درگیری لفظی بین نتانیاهو و رهبران ارشد سرویس‌های امنیتی در جلسه‌ای که در مورد توافق تبادل اسرا در روز چهارشنبه گذشته رایزنی کرد، رخ داده است.

در این نشست، «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش، «دیدی بارنیا» رئیس موساد، «رونن بار»، مدیر امنیت داخلی (شین بت) و مسؤول پرونده اسرا و مفقودین در ارتش حضور داشتند و از نتانیاهو خواستند موضع شفاف و صریح خود را در مورد اینکه آیا می‌خواهد به جای «دیوانه کردن جهان»، به قول آنها، روند تبادل اسرا را تکمیل کند یا نه؟

این منبع تاکید کرد که به نظر می‌رسد شکاف بین نتانیاهو و رهبران سرویس‌های امنیتی بسیار زیاد است و آن را بزرگترین شکاف بین هر نخست وزیری در تاریخ این رژیم و فرماندهان سرویس‌های امنیتی وی توصیف کرده‌اند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که دفتر نتانیاهو بدون اشاره به جزئیات بیشتر در این زمینه، اعلام کرد که یک هیئت اسرائیلی عصر شنبه یا یکشنبه برای تکمیل توافق تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی که شامل آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا می‌شود، راهی قاهره می‌شود.

از سوی دیگر، «سامی ابوزهری»، از رهبران حماس در واکنش به بیانیه رژیم صهیونیستی به رویترز گفت: «نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ را متوقف کند و از این بیانیه‌های توخالی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود و تلاش برای فرار از عواقب آن استفاده می‌کند.»

این در حالی است که میانجی‌های مصری و قطری در خصوص از سرگیری مذاکرات بر سر تبادل اسرا اظهار نظری نکردند، به‌ویژه که ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه در تهران واکنش منفی در مورد تحقق آن به همراه داشت.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز گفت که رویکرد ترورهای سیاسی و تشدید تنش در غزه این سوال را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان مذاکراتی را انجام داد که در آن یک طرف، طرف مذاکره کننده خود را می‌کشد.

خشم خانواده‌های صهیونیست

خانواده‌های اسرای اسرائیلی نیز افشای اطلاعات مربوط به تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای خروج از توافق را «وحشتناک» توصیف و تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند مساله اسرا مورد غفلت قرار بگیرند.

خانواده‌ها خواستار آن شدند که تیم مذاکره کننده و رهبران امنیتی مردم را از ممانعت کنندگان این معامله و بهانه‌های آنها مطلع کنند.

آنها همچنین از اسرائیلی‌ها خواستند مانند دیوار بایستند تا از آنچه آنها «وظیفه داخلی برای بازگرداندن اسرا می‌خوانند» دفاع کنند.

خانواده‌ها اظهار داشتند که یوآو گالانت قبلا تاکید کرده بود که تل‌آویو فرصت را برای انعقاد یک معامله از دست داده است.

خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه امیدوار بودند که نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا در ۲۴ ژوئیه موافقت خود را با توافق تبادل اسرا با حماس اعلام کند، اما او این کار را نکرد که خشم خانواده‌های اسیران و مخالفانی را برانگیخت که ماه‌ها است خواستار کناره گیری دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

اپوزیسیون و خانواده‌های اسیران، نتانیاهو را متهم می‌کنند که برای جلوگیری از فروپاشی دولتش و از دست دادن موقعیتش مانعی برای پیشنهاد توافق ایجاد کرده است، زیرا وزرای راست افراطی تهدید می‌کنند که در صورت پذیرش توافقی که به جنگ غزه پایان دهد، از آن عقب‌نشینی کرده و آن را سرنگون خواهند کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ثبت شرکت و ثبت برند/ دریافت سیب سلامت
خدمات امداد موتور سیار بصورت شبانه روزی در تهران
به پاتایا سفر کنیم یا بانکوک؟
هانیه رستمیان در فینال ششم شد +فیلم
تهدید تل‌آویو به زبان عبری
جنجال ورزشکار ایتالیایی در بوکس المپیک
واکنش وزیر ارشاد درباره درخواست بازگشت پرستو صالحی +فیلم
توضیحات شورای نگهبان درباره انتخابات شورای شهر بعدی
باد و خاک شدید در جاده‌های ۵ استان
حفظ بهداشت دست‌ها در پیاده‌روی اربعین
پیشنهاد ازدواج به بدمینتون‌باز چینی در المپیک!
تست دوپینگ جودوکار افغانستان مثبت شد
پیش فروش پلکانی بلیت پروازهای اربعین آغاز شد
خواننده مطرح پاپ مهاجرت کرد +فیلم
خرید جدید پرسپولیس؛ سرخ‌ها یک مدافع راست جذب کردند
لایحه حجاب و عفاف دو ابهام دارد/ موضوع در اختیار مجلس است
مهلت ثبت نام در آزمون ملی دندانپزشکان خارج از کشور تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام در آزمون ارزیابی صلاحیت علمی دانشجویان انتقالی
آغاز آخرین مهلت انتخاب رشته در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی
تحقیق درباره جذب هیات علمی به بسیج اساتید واگذار شد
موشن‌گرافیک/ شکست بزرگ
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top