تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/13 - 23:04
کد خبر: 512729

کارشناس مسائل آمریکا مطرح کرد:

بدون هماهنگی آمریکا، اسرائیل کاری انجام نمی‌دهد

بدون هماهنگی آمریکا، اسرائیل کاری انجام نمی‌دهد

یک کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید اسرائیلی‌ها برای هر اقدامی که پیامد منطقه‌ای داشته باشد، بدون هماهنگی اطلاعاتی و عملیاتی با آمریکا کاری انجام نمی‌دهند و درباره ترور اسماعیل هنیه هم وضع به همین روال است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و از رهبران برجسته و مبارزان با سابقه مقاومت فلسطین بامداد ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در تهران توسط رژیم صهیونیستی ترور و به شهادت رسید. 

هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشت.

اقدام رژیم صهیونیستی علیه این مقام فلسطینی که در تهران و در شرایطی که او میهمان ایران در مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید بود با محکومیت شدید داخلی و همچنین جبهه مقاومت و بسیاری دیگر از کشورها قرار گرفت و ایران اعلام کرد که این اقدام بی‌پاسخ نمی‌ماند.

در عین حال کارشناسان و تحلیل‌گران مختلف بر این باورند که اسرائیل بعد از هفتم اکتبر اقدامات و رفتاری افسارگسیخته را پیش گرفته است و آمریکا در مهار این رژیم در منطقه ناتوان است که این روند می‌تواند تبعات خطرناکی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان داشته باشد.

آمریکا و اسرائیل با وود برخی اختلاف‌نظرها، هماهنگ هستند

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدامات تحریک‌آمیز و افسارگسیخته مقامات رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» در منطقه به ویژه در رابطه با ترور هنیه در تهران و چراغ سبز آمریکا به این رژیم برای انجام آن، با بیان اینکه «اسرائیل از حمایت بی‌چون و چرای آمریکا برخوردار است»، اظهار کرد: البته در جزییات، تاکتیک‌ها و مصداق‌ها ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد اینکه آیا جنگ امنیت اسرائیل را تامین می‌کند یا صلح؟ آینده غزه و دولت فلسطین چه می‌شود؟ و موضوعاتی از این دست که بر سر این‌ها اختلاف‌نظر دارند.

او توضیح داد: مثلا آمریکا و اسرائیل درباره مهار قدرت ایران اختلاف نظری ندارند به ویژه در حوزه هسته‌ای و این یک توافق خلل‌ناپذیر است، اما اینکه با برجام جلوی ایران را به ادعای خودشان بگیرند یا حمله نظامی، خرابکاری یا ترور، موضوعی است که بر سر آن اختلاف نظر دارند اما این طور نیست که استراتژی کلان آن‌ها را تفاوتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نمی‌شود گفت که مهار اسرائیل از دست آمریکا خارج شده است یا نه، در برخی موارد دولت نتانیاهو و کابینه فوق افراطی‌اش گردن‌کشی می‌کنند و زیر بار توصیه‌های آمریکا نمی‌روند یا در سیاست‌های اعلامی هماهنگ نشان می‌دهند اما در سیاست اعمالی راه خود را می‌رود. در همه این‌ها هم هماهنگی هست، هم اختلاف‌نظر. هر ۲ خواهان حفظ اسرائیل هستند اما آمریکا می‌گوید امنیت آن از طریق تشکیل کشور فلسطینی تامین شود و اسرائیلی‌ها می‌گویند با فلسطینیان نمی‌توان صلح کرد چون تا فرصت پیدا کنند دنبال نابودی اسرائیل هستند. اسرائیل‌های حامی نتانیاهو بر این باورند که جنگ دائمی باید راهبردشان باشد.

ابوالفتح تصریح کرد:‌ بخش قابل توجهی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که خواست مردم فلسطین برای بازپس‌گیری سرزمین شان فرقی نکرده است، اگر حماس هم از بین برود در این خواست تزلزلی ایجاد نمی‌شود. از این رو می‌گویند تا زمانی که مقاومت فلسطینی‌ها شکسته نشود و از اسرائیل تمکین نکنند، مثل سرخ پوست‌ها که ۲۰۰ سال جنگیدند و در نهایت اراده مقاومت را از دست دادند، فلسطینی‌ها هم باید این کار را بکنند تا جایی که دیگر مقاومت نکنند. 

دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و آمریکا یکی هستند

او در پاسخ به این پرسش که آمریکا تا کجا پای اقدامات اسرائیل می‌ماند؟ گفت: آمریکا خواهان این است که نگاه به غرب آسیا را گسترش دهد، چرا که منافع بزرگ‌تری در تعامل با این منطقه دارد، ولی اسرائیل اهداف کوتاه مدت‌تری را دنبال می‌کند. بعد از هفتم اکتبر بایدن به تل آویو رفت و به آن‌ها تاکید کرد که با مشت آهنین و بمباران نمی‌توانند مانع از مقاومت فلسطینی‌ها شوند و از پس این جریان فکری و ایدئولوژیک برآیند و در نهایت داستان آمریکا و افغانستان تکرار خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: آمریکا نگران است که اسرائیل بعد از این همه کشتار و مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی چاره‌ای جز مذاکره با همین گروه‌های مقاومت که رهبران آن را از بین می برد، نداشته باشد و مجبور به توافق با آن‌ها شود کما اینکه همین الان هم به ویژه در رابطه با آزادی گروگان‌ها در حال مذاکره‌ هستند.

ابوالفتح تاکید کرد: اسرائیلی‌ها برای هر اقدامی که پیامد منطقه‌ای داشته باشد، بدون هماهنگی اطلاعاتی و عملیاتی با آمریکا کاری انجام نمی‌دهند و در رابطه با ترور اسماعیل هنیه هم وضع به همین روال است. دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل و آمریکا یکی هستند و در این سطوح حتما مطلع می‌شوند. مهم این است که بدون هماهنگی آمریکا کاری انجام نمی‌شود.

او ادامه داد: مسلم است که آمریکایی‌ها در اقدامات تهاجمی اسرائیل مداخله نمی‌کنند چون فرض را بر این گذاشتند که اسرائیل قدرت تهاجمی بالایی دارد. در بحث تدافعی اما به شدت آسیب پذیر است و بدون پشتیبانی آمریکا و متحدانش امکان دفاع ندارد. این یک تقسیم کار است که بین آن‌ها وجود دارد. ممکن است بگویند در ترور نقش نداشتند اما حتما دست اسرائیل را باز گذاشتند که اگر می‌توانی انجام بده اما بعد از آن در رابطه با واکنش احتمالی ایران و جبهه مقاومت ناوها و آرایش نظامی را طوری می چینند که کسی به اسرائیل نزدیک نشود و اسرائیل از سپر دفاعی آمریکا برخوردار می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت که «الان هم در رابطه با موضوع ترور رئیس دفتر سیاسی حماس وضع به همین شکل است‌ و این روالی است که از ابتدای تاسیس اسرائیل بوده است».

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انگلیس خواستار خروج شهروندان خود از لبنان شد
۹۷ درصد ثبت نام ها برای خرید ارز اربعین غیر حضوری است
شهادت ۱۰ فلسطینی بر اثر بمباران مدرسه‌ای در شهر غزه
تعطیلی ۲۵۰ مدرسه غیردولتی به دلیل اخذ شهریه بالا
واکسن «پنوموکوک» به سبد واکسیناسیون نوزادان اضافه شد
کسب رضایت مردم اولویت اصلی همه دستگاه‌ها است
علی لبیب به خط پایان المپیک رسید
ترور هنیه شکست استراتژیک برای نتانیاهو است
پاسخ پشیمان کننده در راه است
داماد بیل گیتس از المپیک انصراف داد
پاداش سنگین برای بوکسوری که در المپیک باخت!
امکان نداشت بدون کمک اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل موفق به ترور هنیه شود
عکس و جزئیاتی از اولین جلسه سران قوا به میزبانی پزشکیان
پیام قالیباف به سیدحسن نصرالله
هشدار جدی هواشناسی به تهرانی‌ها
پاسخ ایران به ترور هنیه بسیار خطرناک خواهد بود
دستور مسعود پزشکیان برای مراسم اربعین و خدمت رسانی به زائران
خبر جدید درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
گزارش نیویورک‌تایمز از ترور اسماعیل هنیه دروغ است
آزمایش نسخه اولیه چت بات هوش مصنوعی برای کمک به زائران اربعین
بدون هماهنگی آمریکا، اسرائیل کاری انجام نمی‌دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top