تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/15 - 00:43
کد خبر: 512892

نامه بسیج دانشگاه فرهنگیان به پزشکیان؛

آموزش و پرورش نباید دچار سیاست‌زدگی شود

آموزش و پرورش نباید دچار سیاست‌زدگی شود

بسیج دانشگاه فرهنگیان در خصوص جایگاه آموزش و پرورش، به رییس جمهور نامه‌ای نوشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، ۸۶ دفتر بسیج دانشگاه فرهنگیان در خصوص جایگاه آموزش و پرورش به مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشور نامه‌ای نوشتند.

در متن نامه آمده است: تحول در آموزش و پرورش به‌عنوان حیاتی‌ترین دستگاه کشور مأموریتی همگانی است اما در این‌مسیر مهم، انتخاب وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان پرچم‌دار و راهبر این جریان امری ضروری به‌شمار می‌رود. کسی باید در این جایگاه خطیر قرار گیرد که در کشاکش گلوگاه‌ها و دوراهی‌ها با عزم راسخ، اعتقاد به‌اندیشه انقلاب اسلامی و اتکا به‌ظرفیت‌های داخلی دست به تصمیم گیری بزند.

لذا از جناب‌عالی به‌عنوان رئیس جمهور ایران انتظار می‌رود تا فردی را برای تصدی این منصب انتخاب کنید که با دور نگه داشتن آموزش و پرورش از زمینه‌های سیاست‌زدگی، مسائل و چالش‌های این عرصه را مبتنی بر رویکرد اصیل انقلاب اسلامی حل کند.

در ادامه به ذکر چند مورد که به‌نظر اهم چالش‌های عرصه تعلیم و تربیت هستند پرداخته خواهد شد. بدیهی است که حرکت به‌سمت تحول بنیادین بدون پرداخت شایسته به‌این نقاط گلوگاهی ممکن نخواهد بود.

در مسیر تحقق این مهم، با مسائلی روبه‌رو هستیم که نگاه به‌آن‌ها خیلی مهم است، نگاه صحیح به‌مسئله‌ها می‌تواند به‌مرتفع شدن آن‌ها بیانجامد و انتخاب وزیر در این مسیر خیلی اهمیت دارد؛ وزیری باید انتخاب شود که معتقد به‌حل مسئله‌ها مبتنی بر ایدئولوژی انقلاب‌اسلامی باشد. از شما انتظار می‌رود فردی را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنید که نزدیک‌ترین رویکرد را به‌این‌مسائل دارد و با پرهیز از نگاه‌های سیاسی و جناحی، در کنار دور نگاه‌داشتن آموزش و پرورش از عرصه سیاست‌بازی و باثبات مدیریت به‌دنبال حل این مسئله‌ها مبتنی بر انقلاب اسلامی باشد. در ادامه برخی از مسائل، همراه با نگاه حاکم بر آن‌ها را خدمتتان ذکر می‌نمائیم:

سند تحول

با توجه به‌تاکید برنامه هفتم پیشرفت بر اجرای سند تحول بنیادین، ضرورت اعتقاد به‌این سند توسط وزیر و بدنه وزارت آموزش و پرورش از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تکرار بی‌اعتنایی به‌سند تحول بنیادین و قرار دادن آن در کشوی میزها «به‌تعبیر رهبر انقلاب» یادآور زمانی است که به رغم وجود سند تحول بنیادین، پایبندی به‌اسناد پیشرفت رونق گرفت و با طراحی نسخه اجرایی در عرض یک سال مسیر تربیتی کشور با دگرگونی مواجه شد. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نباید برای سند تحول بنیادین رقیب درست شود و تاکید ایشان در سخنرانی‌های متعدد نشان از اهمیت سند تحول بنیادین دارد.

دولت چهاردهم با در اختیار داشتن سند تحول بنیادین همراه با نقشه راه که ۷۰۰ شاخص سالانه را برای اجرایی‌سازی این سند به‌همراه دارد؛ باید پایبندی به‌اجرای نقشه راه سند را برای تحقق تحول در نظام آموزشی داشته باشد.

تقویت دانشگاه فرهنگیان

نگاه مصرفی برخی از وزرای سابق آموزش و پرورش به‌دانشگاه فرهنگیان جذب دانشجو معلم را از ۲۵ هزار نفر در سال به‌کمتر از ۴ هزار نفر رساند و باعث شد این دانشگاه تا تعطیلی پیش برود، تا این که در سال ۱۳۹۷ با حمایت مقام معظم رهبری از دانشگاه فرهنگیان مواجه گردید. مساله توسعه کمی و کیفی زیرساخت و جذب نیروی موردنیاز آموزش و پرورش منحصراً از طریق دانشگاه فرهنگیان «مطابق بند ب ماده ۸۸ برنامه هفتم» ضمن ایجاب اعتقاد به جایگاه دانشگاه فرهنگیان، تعهد اجرایی دولت چهاردهم و وزیر آموزش و پرورش را می‌طلبد، ‏به‌بیانی دیگر رویکرد هر وزیر باید توجه ویژه به‌جایگاه دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان مرکز ثقل تعلیم و تربیت کشور باشد.

شنیدن این موضوع نگران‌کننده است دوباره افرادی بر مسند آموزش و پرورش قرار بگیرند که اعتقاد دارند دولت باید دست از تصدی‌گری در آموزش بردارد و نحوه صحیح مدیریت خرید خدمات است.

بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تعلیم و تربیت یک امر حاکمیتی است و هزینه‌های جاری آن حکم سرمایه‌گذاری برای آموزش و پرورش را دارد. بنابراین توجه به‌مسئله سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی با کیفیت از موضوعات اساسی آموزش و پرورش است.

عدالت آموزشی

بنا بر اصل ۳ و ۳۰ قانون اساسی، آموزش و پرورش رایگان باید در اختیار همه دانش‌آموزان کشور قرار گیرد. از سال ۱۳۹۳ رشد روزافزون مدارس پولی (غیردولتی) با شعارهایی مانند مصرفی‌بودن آموزش و عدم توان دولت در پرداخت هزینه مدارس دولتی باعث شد قریب به ۱۶ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند. توجه به‌دوگانه ایجادشده، خانواده‌ها را در دوراهی انتخاب مدرسه دولتی و مدرسه پولی قرار می‌دهد؛ بی‌توجهی به‌تقویت مدارس دولتی و جداسازی دانش‌آموزان تحت عنوان مدارس مختلف به‌نحوی باعث نابرابری‌های اجتماعی در سطح کشور شده‌است که برطرف‌کردن نابرابری‌های موجود در مدارس و در رأس آن تقویت مدارس دولتی و نظارت بر مدارس غیردولتی باید در برنامه‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

بودجه آموزش و پرورش

سیاست کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور و پرداخت بیش از ۹۵ درصدی بودجه وزارت به‌حقوق، نیازمند تغییر در رویکرد بودجه‌ریزی آموزش و پرورش است. در حال حاضر آموزش و پرورش با کمبود ۲۵ درصدی بودجه، نتوانسته است به‌حقوق و مطالبات معلمان پاسخ رضایت‌بخشی بدهد. موضوع افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی به‌عنوان یک رویکرد فرادستگاهی نیازمند برداشتن یک گام بزرگ توسط هیئت دولت به‌ویژه رئیس جمهور محترم است. برای تحقق این مسئله آموزش و پرورش نیازمند فردی است با توانایی چانه‌زنی میان اعضای دولت و مجلس شورای اسلامی برای تأمین نیازهای مالی آموزش و پرورش که امید است با انتخاب آگاهانه این‌مهم انجام شود.

اعتقاد به برنامه هفتم پیشرفت

با توجه به‌همزمانی دولت چهاردهم و شروع اجرای برنامه هفتم پیشرفت، ضروری است وزیر آموزش و پرورش ضمن اعتقاد و پایبندی به‌برنامه هفتم، برای تحقق کامل آن، برنامه‌ریزی داشته‌باشد. متأسفانه در برنامه‌های گذشته به‌دلایلی مانند؛ شوک‌های جمعیتی، تغییر سیاست‌های دولت و عدم ثبات مدیریتی شاهد تحقق ۳۰ الی ۳۵ درصدی این سند بوده‌ایم. لذا مسلم است مشخص‌شدن رویکرد دولت چهاردهم و وزیر آموزش و پرورش برای تحقق اهداف و برنامه‌های این سند از اهمیت بالایی برخوردار است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هوش مصنوعی به کمک پیش‌بینی جرم و جنایت می‌آید
خالق ChatGPT مچ دانشجوهای متقلب را می‌گیرد؟
شرکت در ضیافت شام کاخ باکینگهام با پیراهنی به رنگ پرچم فسطین
اگر دروغگویی یک رشته در المپیک بود!
آموزش و پرورش نباید دچار سیاست‌زدگی شود
درخواست پزشکیان از مردم برای حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق
راه‌اندازی شبکه وای‌فای رایگان در مرزهای اربعین خوزستان
دریافت هر گونه اطلاعات از خدمات سفر اربعین از طریق سامانه سماح
توسعه مدل‌های هوش مصنوعی با کتاب
تجمع ضد صهیونیستی مردم کابل در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه» +عکس
سرمربی تیم ملی ژیمناستیک: با ژیان نمی‌شود بنز را گرفت
وحشت در اسرائیل؛ شاباک نتانیاهو را به زیرزمین می‌برد
ایران پتروشیمی ونزوئلا را احیا می کند
رسانه عبری: حتما در معرض اقدام تلافی جویانه قرار خواهیم گرفت
زنان سهم زیادی در زنده نگاهداشتن فرهنگ مقاومت دارند
باقری: بی‌تردید از حق مشروع خود برای دفاع استفاده خواهیم کرد
پزشکیان: ترور شهید هنیه بدون پاسخ نخواهد ماند
پاریس رکورد بدترین المپیک را به نام خود می‌زند
غزه در آستانه فاجعه اپیدمیولوژیک است
انگلیس در خطر جنگ داخلی است
پیش فروش بلیت قطار رجا از فردا آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top