تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/15 - 22:28
کد خبر: 513035

نامه مهم امروز سه نهاد بورسی به معاون اول رئیس جمهور

نامه مهم امروز سه نهاد بورسی به معاون اول رئیس جمهور

کانون‌ نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در خصوص دغدغه‌ها و چالش‌های عمده‌ بازار سرمایه ایران نامه ای به معاون اول پزشکیان نوشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ،کانون‌ نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در نامه ای به محمدرضا عارف در خصوص دغدغه‌ها و چالش‌های عمده‌ بازار سرمایه ایران هشدار دادند.

در این نامه امده است که، کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نمایندگی بیش از هزار نهاد مالی فعال در بازار سرمایه ایران و کانون شرکت های سرمایهگذاری سهام عدالت به نمایندگی بیش از ۵۰ میلیون سهامدار حقیقی و اقشار آسیب پذیر جامعه، از مهمترین تشکل های مستقل تعریف شده در بازار سرمایه ذیل قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسالمی ایران هستند که بدینوسیله با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و نقش محوری آن در رشد و شکوفایی اقتصاد ایران و با هدف صیانت از سرمایه های میلیون ها سهامدار و فعاالن صنعت مالی، نکاتی را در خصوص اهم مشکلات بازار سرمایه به خدمت جنابعالی ارائه می کنند. امید است با توجه ویژه و عاجل به این موارد که همراستا با ارزش های کلیدی و برنامه های اعلامی رئیس جمهور محترم می باشد، موجبات اعتالء جایگاه اقتصاد ایران در سطح منطقه و جهان فراهم گردد.

بازار سرمایه شفاف ترین، کاراترین و منصفانه ترین بستر تامین مالی تولید ملّی از طریق تجهیز منابع خرد و مشارکت مستقیم آحاد مردم در فرآیند خلق ارزش افزوده حاصل از فعالیت های اقتصادی مولد است. بدیهی است که سرمایه گذار برای جذب به این بازار فارغ از عایدی انتظاری، نیازمند اعتماد است. اعتماد، حاصل کاهش عدم اطمینان ها از طریق اقدامات عملی متولیان اقتصاد کشور می باشد . از این رو، توصیه می شود که در شرایط حساس کنونی، دولت منتخب نسبت به شفافسازی مواضع و بسته سیاستی خود در زمینه اقتصاد کلان (سیاست های پولی، مالی، ارزی، تجاری و غیره) و خصوصاً بازار سرمایه اقدام کرده و عدم اطمینان سرمایه گذاران را در این خصوص کاهش دهد.

علاوه بر این، بازار سرمایه طی سه سال اخیر، بیش از پیش با چالش هایی جدی مواجه بوده که همگی موجب ایجاد نیروی دافعه برای اقبال سرمایه گذاران به این بازار شده اند . چالش هایی نظیر قیمت گذاری دستوری و بی اعتنایی به سازوکار بازار در تخصیص بهینه منابع، شکاف قابل توجه میان نرخ های رسمی و بازار آزاد و توزیع رانت از محل نرخ های ارز چندگانه، عدم همسویی میان سیاست های اقتصادی و ایجاد سردرگمی در فعالان اقتصادی با ارائه سیگنال های متناقض، انباشت مطالبات شرکت های بورسی از دولت و ایجاد مشکل سرمایه در گردش و افزایش هزینه تامین مالی آنها با اعمال سیاست های پولی انقباضی و افزایش ناگهانی نرخ بهره به بالای ،%۳۰ تعدد تغییرات در دستورالعمل ها و مصوبات موثر بر صنایع و اخذ تصمیمات خلق الساعه، ناترازی انرژی و قطعی برق صنایع در فصل تابستان و قطعی گاز آنها در زمستان و نیز انتصابات و دخالت های سلیقه ای و نامناسب توسط نهادها ی دولتی و نهادهای عمومی در شرکت های زیر مجموعه موجب شده تا نه تنها سرمایه گذاران رغبتی به ورود منابع خود به بازار سهام نداشته باشند ، بلکه مستمراً شاهد خروج منابع از بازار سرمایه باشیم.

چالش های فوق در سال های اخیر موجب شده تا متوسط حاشیه سود خالص صنایع از بیش از %۲۸ در زمستان ۱۳۹۹ به حدود %۱۲ در زمستان ۱۴۰۲ کاهش یابد که عملا توجیه پذیری سرمایهگذاری مولد در کشور از بین رفته است. این کاهش در حاشیه سود سبب شده تا ضمن از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام، همزمان با کاهش ۵۰ درصدی ارزش دلاری کل بازار سهام طی همین بازه زمانی، بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان پول توسط اشخاص حقیقی از این بازار خارج شده و به سمت سایر بازارها نظیر ارز، طلا و ... گسیل شده یا از کشور خارج شود. در حالی که اقتصاد ایران از زمان اوج شاخص کل بورس تهران در سال ۱۳۹۹ تا به امروز تورمهای بالابی را تجربه کرده، این شاخص در حال حاضر در سطحی پایین تر از مقدار آن در مرداد ماه آن سال قرار دارد.

لذا از دولت محترم درخواست می شود که برای بازگرداندن اعتماد عمومی به سرمایه گذاران و اعلام مواضع خود در خصوص بازار سرمایه با توجه به وضعیت نامساعد این بازار در روزهای اخیر، اقدامات عملی نیز برای صیانت از سرمایه ها انجام دهد. در پایان، این سه کانون در اولین فرصت آمادگی خود را برای برگزاری نشست های تخصصی با متولیان امر جهت تبیین شرایط و ارائه راهکارهای برونرفت از شرایط نامناسب کنونی اعلام می دارد. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ ماجرا چیست؟
دانش‌آموز دزدی به نام مدرسه بین‌المللی!
پرتقاضاترین زمان سفر اربعین اعلام شد
اعلام نتایج علمی اولیه شرکت‌کنندگان نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳
اینفوگرافیک/ توصیه‌هایی برای تغذیه سالم در پیاده‌روی اربعین
خروج نام یامگا از فهرست استقلال قطعی است
تغییر مهم حقوق بازنشستگان در مرداد ۱۴۰۳
آیا خدا ترسناک است؟
اولین VAR فردا در ایران!
نامه مهم امروز سه نهاد بورسی به معاون اول رئیس جمهور
تهران در وضعیت قرمز
صهیونیست‌ها پاسخ گستاخی جنایتشان را دریافت می‌کنند
نتانیاهو به دنبال درگیری‌های بزرگ برای بقاست
وضعیت اعضای کابینه به تدریج روشن‌تر می‌شود
رژیم صهیونیستی از کدام سلاح ایران بیش از همه می‌ترسد؟
دهه اول ماه صفر هیئت کجا برویم؟
ذخیره مناسب دارو در کشور
دبیر شورای امنیّت ملی روسیه با سرلشکر باقری دیدار کرد
حضور سرپرست وزارت خارجه در دفتر حماس
نشست علی باقری با سفرا و رؤسای نمایندگی های خارجی مقیم تهران
حضور سرپرست وزارت امور خارجه در دفتر حماس در تهران +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top