تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/16 - 09:11
کد خبر: 513068

محموله غول پیکر ایران کجاست؟

محموله غول پیکر ایران کجاست؟

فقط ۵ تا ۶ کیلومتر تا رسیدن راکتور احیای آهن اسفنجی به مقصد مانده است. در شرایطی که قرار بود این محموله در بازه زمانی ۶ تا ۷ ماهه از مبداء یعنی اراک به کرمان برسد، طی مسیر آن تاکنون ۱۰ ماه زمان برده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سرپرست حمل راکتور احیای آهن اسفنجی با تایید این خبر به همشهری می گوید: «در حال حاضر (ساعت ۱۶:۳۰ دوشنبه ۱۵ مرداد) منتظر هستیم تا محموله از روی خط راه آهن عبور کند و به زودی بتوانیم محموله را تحویل کارخانه دهیم.»

رآکتور احیای آهن اسفنجی با تکنولوژی HYL۳ برای اولین بار در کشور و چهارمین بار در جهان ساخته شده است. داود محمدی عنوان می کند: «ریل راه آهن در نزدیکی کارخانه بوتیای کرمان قرار دارد و به دلیل بروز مشکلاتی حمل راکتور احیای آهن اسفنجی متوقف شده است. با مسئولان راه آهن مکاتباتی صورت گرفته و به نظر می رسد برای عبور راکتور از روی ریل باید کنارگذری احداث شود. البته کنارگذر موقتی که بتوان محموله را از روی آن عبور داد و به مقصد رساند.»

او تاکید می کند: «هزینه های ساخت کنارگذر به راه آهن پرداخت شده و مسئولان راه آهن در حال حاضر مشغول تعبیه رمپ هستند.»

وزن عملیاتی راکتور حدود ۲۹۰۰ تن است که به صورت عمودی در ارتفاع ۴۵ متری زمین بر روی برج احیا واقع بر روی استراکچر فلزی نصب می‌ شود و با استفاده از گازهای احیای Co و H۲ در دمای۹۵۰ درجه سانتیگراد، گندله آهن را به آهن اسفنجی تبدیل می ‌کند. محمدی می گوید: «قرار بود امروز(۱۵ مردادماه) محموله تحویل کارخانه شود، اما به دلیل مشکلاتی وجود دارد، هنوز نتوانستیم راکتور را به کارخانه برسانیم.»

سرپرست حمل راکتور احیای اهن اسفنجی یادآور می شود: «واقعیت این است که مشکلی با شرکت راه آهن پیدا کردیم و اگر این مشکل رفع شود، به احتمال فراوان فردا (۱۶ مرداد) محموله تحویل کارخانه داده خواهد شد. اگر فردا نشد، قطعا راکتور روز چهارشنبه به مقصد رسیده است.»

این محموله ۱۲ متر عرض، ۱۲ متر ارتفاع، ۴۰ متر طول و ۴۲۰ تن وزن دارد و قرار بود در زمان کمتری به مقصد برسد. محمدی زدر این رابطه می گوید: «تاکنون ۱۰ ماه زمان برده است، در حالی که می شد در عرض ۶ الی ۷ ماه محموله به مقصد برسد. دلیل آن مشکلاتی است که معمولا در طول مسیر رخ می دهد، مثلا یک موقع مشکلاتی با راه آهن داریم یا در مواقعی مشکلاتی را اداره راه ایجاد می کند. البته اداره راه تاکنون همکاری بسیاری با ما داشتند، ولی اغلب در پلیس راه و راه آهن مشکلاتی پیش آمده که محموله با تاخیرهای متوالی به حرکت خود ادامه داده است.»

۱۵۰۰ کیلومتر مسیر طی شده است. با نصب راکتور، ظرفیت تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال در کارخانه فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان، ایجاد خواهد شد و بخشی از نیاز کشور به آهن اسفنجی تامین خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تعداد متقاضیان اربعین از چند نفر گذشت؟
تقلب گسترده در ‏رقابت‌های شمشیربازی المپیک!
همه ایرانیان در بنگلادش در سلامتی کامل هستند
سردار حاجی‌زاده: این موشک ضد موشک ندارد +فیلم
اعتراض استقلال در خصوص سهیمه بازیکنان خارجی
تابستان شاد استقلالی‌ها در نقل و انتقالات
دردسرهای رتبه‌بندی معلمان بازنشسته همچنان ادامه دارد
پایان اسطوره؛ خداحافظی چهره پرافتخار از دنیای قهرمانی
استرالیا از پیام سفیر ایران برآشفته شد+جزئیات
گنبد حرارتی چه زمانی از روی ایران حرکت می‌کند؟
آماده برای حمله بزرگ ایران؛ اسرائیل یک پناهگاه فرماندهی زیرزمینی را فعال کرد
تردد مشکوک کاروان نظامیان آمریکایی در مرز عراق و عربستان
حمله به اسرائیل در ۲ موج صورت می گیرد
اردوغان خبر داد؛ اقدام تازه ترکیه علیه اسرائیل +جزئیات
رکورد اولیه وزنه‌برداران در المپیک پاریس
احیای هویت زن در فضای مجازی با دوره‌های «زیست دیجیتال بانوان» و «خانواده دیجیتال»
کمک به فهم ابزارهای هوش مصنوعی و احیای اعتماد به نفس کاربران در استفاده از این فناوری/ هوش مصنوعی می‌تواند کنشگری در فضای مجازی را بهبود بخشد
کرایه‌های اتوبوس اربعین ۳۰ درصد گران می‌شود
خوابیدن قهرمان المپیک در پارک
تصویب طرح توانمندسازی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه
امرورز آخرین مهلت ثبت نام آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی سال ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top