تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/16 - 09:20
کد خبر: 513074

آخرین وضعیت مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

آخرین وضعیت مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی آخرین وضعیت مراکز علمی کاربردی تحت پوشش جهاد دانشگاهی را تشریح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد محسن غفوریان با اشاره به فعالیت‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: ایجاد حوزه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی مقداری نسبت به حوزه‌های دیگر با تأخیر مواجه بوده و این معاونت فعالیت خود را بعد از دو حوزه پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی آغاز کرده‌است.

وی ادامه داد: حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی رسماً فعالیت خود را از دهه ۷۰ آغاز کرده و به اساس‌نامه جهاد دانشگاهی اضافه شده است و اواخر دهه ۷۰ نوعی از فعالیت‌ها در حوزه اشتغال و کارآفرینی مجدد به وظایف جهاد دانشگاهی اضافه شد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی از اولین روزی که در حوزه آموزشی فعال شد، در سه زیرنظام اصلی هم‌زمان ارائه خدمت کرد، یک زیرنظام، حوزه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی بود که تا به امروز ادامه دارد، اکنون ما دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش عالی در سطح کشور داریم که جمعیتی بالغ بر ۲۳ الی ۲۴ هزار دانشجو را پوشش می‌دهد که مجوزهای خود را از طریق وزارت علوم دریافت کرده و پذیرش دانشجو دارند.

وی ادامه داد: البته این زمانی اتفاق افتاد که کشور نیاز داشت و ظرفیت دانشگاه‌های دولتی در دهه ۷۰ پاسخ‌گوی متقاضیان نبود و لازم بود دستگاه‌هایی که این ظرفیت و توانمندی را دارند به کمک دولت بیایند و جهاد آن موقع این تصمیم را گرفت که تصمیم درستی بود و با توجه به ظرفیت‌هایی که داشت وارد این حوزه شد، شاید امروز نیاز به نوعی بازنگری در فعالیت‌های حوزه آموزش وجود داشته باشد. اکنون بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه‌های دولتی نیز تکمیل نشده و جهاد دانشگاهی باید بار دیگر نقش خود را در حوزه آموزش عالی طراحی کند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت مراکزعلمی کاربردی تحت پوشش جهاد دانشگاهی و اینکه این مراکز چندان موفق عمل نکرده اند، افزود: فعالیت مراکز علمی کاربردی تقریباً از حدود اوایل دهه ۷۰ آغاز شده و به‌خوبی گسترش پیدا کرد و ظرفیت‌های خوبی نیز بود، شاید تا همین دو سه سال گذشته جهاد در سطح کشور حدود ۴۰ مرکز آموزش علمی کاربردی را از طریق مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی که توسط جهاد ثبت شده بود، راهبری و مدیریت می‌کرد.

وی ادامه داد: اشکالی که اشاره کردید ممکن است مربوط به کل فرایندها و آموزش علمی کاربردی باشد این نقص تا اندازه‌ای وارد است، البته برخی رشته‌های خاص نیز هستند که جای دفاع دارد و عملکرد خوبی داشته است.

غفوریان یادآورشد: منتهی فعالیت‌های حوزه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در یک‌سال گذشته با مسئله‌ای مواجه شد، اواخر سال ۹۶ یک قانونی در کشور مصوب شد که دستگاه‌های اجرایی را از متولی گری در حوزه آموزش علمی کاربردی منع کرد، همه وزارت‌خانه‌ها مکلف شده و مراکز خود را واگذار کردند در آن زمان عنوان شد، چون جهاد دانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است از این قانون مستثنی شده است بنابراین جهاد به فعالیت خود ادامه داد.

وی افزود: خرداد ماه سال گذشته، یک کمیته سه نفره به‌نام «کمیته سامان‌دهی آموزش عالی» متشکل از نمایندگان وزارت علوم، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه یک جلسه تشکیل داده و در آن جلسه به این جمع‌بندی رسیدند که جهاد دانشگاهی، شهرداری و هلال‌احمر با توجه به ردیف‌هایی که به‌عنوان کمک از دولت می‌گیرند مشمول قانون مصوب قبلی بودند، لذا باید پذیرش دانشجو در مراکز خود را متوقف کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: با این دستور از مهرماه سال گذشته پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی متوقف شد و جمعیت دانشجویی کاهش پیدا کرد تا یک‌سال آینده کل فعالیت علمی کاربردی جهاد به اتمام می‌رسد و دانشجویان فارغ‌التحصیل شده و ما دیگر در این زمینه فعالیت نخواهیم داشت البته ما تابع مصوبات کشور در این زمینه هستیم.

وی افزود: به‌نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی درحدود سه دهه فعالیت، سهم خود را در آن نیازی که کشور به این فعالیت‌ها داشت، ایفا کرده است گرچه ممکنه قابل نقد هم باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تعداد متقاضیان اربعین از چند نفر گذشت؟
تقلب گسترده در ‏رقابت‌های شمشیربازی المپیک!
همه ایرانیان در بنگلادش در سلامتی کامل هستند
سردار حاجی‌زاده: این موشک ضد موشک ندارد +فیلم
اعتراض استقلال در خصوص سهیمه بازیکنان خارجی
تابستان شاد استقلالی‌ها در نقل و انتقالات
دردسرهای رتبه‌بندی معلمان بازنشسته همچنان ادامه دارد
پایان اسطوره؛ خداحافظی چهره پرافتخار از دنیای قهرمانی
استرالیا از پیام سفیر ایران برآشفته شد+جزئیات
گنبد حرارتی چه زمانی از روی ایران حرکت می‌کند؟
آماده برای حمله بزرگ ایران؛ اسرائیل یک پناهگاه فرماندهی زیرزمینی را فعال کرد
تردد مشکوک کاروان نظامیان آمریکایی در مرز عراق و عربستان
حمله به اسرائیل در ۲ موج صورت می گیرد
اردوغان خبر داد؛ اقدام تازه ترکیه علیه اسرائیل +جزئیات
رکورد اولیه وزنه‌برداران در المپیک پاریس
احیای هویت زن در فضای مجازی با دوره‌های «زیست دیجیتال بانوان» و «خانواده دیجیتال»
کمک به فهم ابزارهای هوش مصنوعی و احیای اعتماد به نفس کاربران در استفاده از این فناوری/ هوش مصنوعی می‌تواند کنشگری در فضای مجازی را بهبود بخشد
کرایه‌های اتوبوس اربعین ۳۰ درصد گران می‌شود
خوابیدن قهرمان المپیک در پارک
تصویب طرح توانمندسازی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه
امرورز آخرین مهلت ثبت نام آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی سال ۱۴۰۳
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top