تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/16 - 11:48
کد خبر: 513113

روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس

 روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس

سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره روند برگزاری جلسات علنی مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا سلیمی اظهار کرد: احتمالا رئیس‌جمهور تا پایان هفته جاری اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به مجلس می‌دهد؛ بعد از آن جلسات کمیسیون های تخصصی جهت بررسی برنامه وزرا تشکیل خواهد شد.

وی‌ افزود: بر این اساس اگر آقای پزشکیان فردا (۱۷ مرداد) اسامی وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس کند، یک هفته زمان بررسی برنامه وزرا در کمیسیون‌های تخصصی است و جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرا از شنبه ۲۷ مرداد شروع می شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: اگر لیست وزرای پیشنهادی در روز شنبه ۲۰ مرداد نیز به مجلس واصل شود، باز هم مجلس آمادگی دارد که جلسات علنی بررسی صلاحیت وزرا را از روز شنبه ۲۷ مرداد شروع کند.

سلیمی تاکید کرد که جلسات مجلس تا زمان ارائه لیست وزرای پیشنهادی و سپس بررسی صلاحیت ها و رای اعتماد به وزرا بدون تعطیلی و متوالی تشکیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهور در روز سه شنبه ۹ مرداد در مجلس برگزار شد.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمتهای علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تقدیم کند.

رئیس مجلس مکلف است نامه معرفی هیأت وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.

کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیأت‌رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. این گزارش قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

براساس ماده ۲۰۳ آیین نامه داخلی، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران، جلسات مجلس به‌ طور متوالی تشکیل می‌شود که جلسات به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

اگر مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس‌جمهور موظف است با رعایت اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
«جده» میزبان نشست اضطراری وزرای خارجه OIC
در غذاهای دهکده المپیک کرم بود!
حملات پهپادهای حزب الله لبنان به نهاریا و عکا +جزئیات
«حکم دادگاه بدوی شروین حاجی‌پور لغو شد» غلط است
تصادف زنجیره ای در بزرگراه امام علی(ع) +فیلم
تماس اضطراری مکرون با بن‌سلمان
لحظه منفجرشدن محل استقرار نیروهای اسرائیلی +فیلم
کولاک ساروی مقابل حریف آمریکایی
حکم قصاص قاتل مسئول اطلاعات سپاه صحنه اجرا شد+ جزئیات
آغاز حراج جدید شمش طلا
ورود پلیس راهور به کشف حجاب‌ در خودرو +جزئیات
پیروزی امین کاویانی نژاد در اولین مبارزه
لیبرمن: انتظار کشیدن ما برای حمله ایران یک دستاورد برای تهران است
محسن‌نژاد به دیدار رده‌بندی رسید
چه تعداد جاسوس اسرائیلی در ایران بازداشت شده‌اند؟
شرایط حضور مشمولان خدمت سربازی در مراسم اربعین +فیلم
میرزازاده مقابل حریف کره‌ای پیروز شد
خواستگاری قهرمان المپیک ۲۰۲۴ با ۲۷۰۰ گل رز!
باز نشدن پرچم اسرائیل در هنگام اعطای جوایز المپیک +فیلم
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد پزشکی به دلیل قطع برق
وزیر علوم: ۳۳ برنامه ناتمامم را به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top