تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/16 - 12:58
کد خبر: 513126

انتظارها برای پاسخ ایران عامل سقوط بورس‌های جهانی است

انتظارها برای پاسخ ایران عامل سقوط بورس‌های جهانی است

یک کارشناس مصری در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای کشورش تصریح کرد که انتظارها برای پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه عامل اصلی سقوط بورس‌های جهانی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بازارهای سهام جهانی شاهد سقوط شدیدی هستند که بزرگترین سقوط از زمان همه‌گیری کرونا است، در حالی که بازار سهام آمریکا متحمل زیان‌های وحشتناکی شده است، به نحوی که بازارها قرمز شدند، بیشتر شاخص‌های بورس آمریکا کاهش یافتند و شاخص‌های دلار و نفت سقوط کردند. بازارهای عمده سهام در اروپا، کشورهای عربی از جمله حاشیه خلیج فارس و مصر نیز دیروز دوشنبه دنباله رو همتایان آسیایی خود سقوط کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ایالات متحده به بالاترین سطح در سه سال گذشته یعنی 4.3 درصد در ماه ژوئیه(تیر ماه) رسیده که در بحبوحه کاهش قابل توجه استخدام‌ها رخ داده و ترس از بدتر شدن بازار کار و احتمال قرار گرفتن اقتصاد آمریکا در معرض رکود را افزایش داده اما چه اتفاقی افتاده چرا این همه ترس بازارهای جهانی را فرا گرفته است؟در همین حال در سایه تحولات ژئوپلیتیک در منطقه غرب آسیا برای دنیا مسجل شده که ایران و حزب الله برای پاسخ به عملیات‌های ترور رژیم صهیونیستی در تهران و بیروت آماده می‌شوند.

ولید جاب الله کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با برنامه «صالة التحریر» در شبکه ماهواره‌ای صدی البلد مصر ترور اسماعیل هنیه و انتظارها برای پاسخ ایران به اسرائیل را عامل اصلی فروپاشی بورس‌های عربی و جهانی توصیف کرد.

مجری در مقدمه این گفت‌وگو بنا به گزارش رسانه‌ها دیروز دوشنبه پنجم آگوست 2024 را دوشنبه سیاه برای بازارهای جهان نامید که در آن بسیاری از بازارهای آسیا و اروپا شاهد سقوط سهام خود بودند.

فاتن عبدالمعبود، این شخصیت رسانه‌ای مصر از کارشناس پرسید: در 37 سال گذشته این وضعیت رکود بورس‌های جهانی یعنی از دوشنبه سیاه 1987 تاکنون بی سابقه بوده چه اتفاقی افتاده است؟

جاب الله کارشناس مصری پاسخ داد: وقتی یک مساله‌ای رخ می‌دهد که نسبت به آینده نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد بورس‌ها نیز از آن متاثر و دچار نوسان می‌شوند. این مساله در حال حاضر همان مشکلی است که بین ایران و اسرائیل در نتیجه ترور اسماعیل هنیه رخ داده و دنیا منتظر پاسخ ایران است و همه هراس دارند که پاسخ ایران چه خواهد بود و پس از آن اسرائیل چه واکنشی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: یعنی همه در انتظارند ببینند که پاسخ ایران محدود خواهد بود یا دامنه جنگ گسترش خواهد یافت این ترس و وحشت عامل فروپاشی بورس‌های جهان است؛ البته همه چیز را زمان روشن خواهد کرد یعنی طی روزهای آینده معلوم خواهد شد.

مجری در ادامه پرسید: حالا بگوییم دلایل سقوط بورس کشورهای عربی از جمله مصر و همچنین بورس اسرائیل در انتظار پاسخ ایران سقوط کرده است اما در خصوص اوضاع بد بورس‌های اروپا ممکن است برخی به وضعیت رکود در اقتصاد آمریکا اشاره کنند و اینکه افزایش شدید نرخ بیکاری در آمریکا از عوامل سقوط بورس آمریکا و به تبع آن اروپا و ... است.

جاب الله پاسخ داد: بله این موضوع هم از جمله عوامل تاثیرگذار است اما با این وضعیت بورس قیمت نفت پایین نیامده و بالا است که البته تحولات مختلف بر قیمت نفت در مقاطع مختلف تاثیرات متفاوت گذاشته و آن را بالا و پایین برده از پیامدهای منفی کرونا تا تحریم‌ها علیه روسیه به دنبال جنگ اوکراین، تنش‌ها در دریای سرخ، جنگ غزه افزایش تنش بین ایران و اسرائیل و انتخابات آمریکا همگی قیمت نفت را بالا نگاه داشته است.

کارشناس مصری تاکید کرد: بدهی ملی آمریکا از 35 تریلیون دلار عبور کرده در حالی که این کشور انتخابات را هم پیش رو دارد اما حالا که اسرائیل زمام امور را در دست دارد می‌خواهد آمریکا را به جنگ در منطقه غرب آسیا سوق بدهد، چیزی که آمریکا خواهان آن نیست زیرا اقتصاد آمریکا را خراب‌تر می‌کند.

وی افزود: همه ظواهر امر از داده‌های اقتصادی نیز که حاکی از این است که آمریکا وارد رکود شده و درباره چین هم تردیدها درباره دستیابی به اهداف مطلوب در رشد اقتصادی وجود دارد.؛ درباره چین سقوط بورس آن شدت کم تری داشته چون اقتصاد آن با دوراندیشی بیشتر همراه است از همین رو اقتصاد آن از تحولات بین الملل کم‌تر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
«جده» میزبان نشست اضطراری وزرای خارجه OIC
در غذاهای دهکده المپیک کرم بود!
حملات پهپادهای حزب الله لبنان به نهاریا و عکا +جزئیات
«حکم دادگاه بدوی شروین حاجی‌پور لغو شد» غلط است
تصادف زنجیره ای در بزرگراه امام علی(ع) +فیلم
تماس اضطراری مکرون با بن‌سلمان
لحظه منفجرشدن محل استقرار نیروهای اسرائیلی +فیلم
کولاک ساروی مقابل حریف آمریکایی
حکم قصاص قاتل مسئول اطلاعات سپاه صحنه اجرا شد+ جزئیات
آغاز حراج جدید شمش طلا
ورود پلیس راهور به کشف حجاب‌ در خودرو +جزئیات
پیروزی امین کاویانی نژاد در اولین مبارزه
لیبرمن: انتظار کشیدن ما برای حمله ایران یک دستاورد برای تهران است
محسن‌نژاد به دیدار رده‌بندی رسید
چه تعداد جاسوس اسرائیلی در ایران بازداشت شده‌اند؟
شرایط حضور مشمولان خدمت سربازی در مراسم اربعین +فیلم
میرزازاده مقابل حریف کره‌ای پیروز شد
خواستگاری قهرمان المپیک ۲۰۲۴ با ۲۷۰۰ گل رز!
باز نشدن پرچم اسرائیل در هنگام اعطای جوایز المپیک +فیلم
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد پزشکی به دلیل قطع برق
وزیر علوم: ۳۳ برنامه ناتمامم را به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top