تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/16 - 13:20
کد خبر: 513133

وزیر علوم: ۳۳ برنامه ناتمامم را به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم

وزیر علوم: ۳۳ برنامه ناتمامم را به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم

وزیر علوم گفت: ۳۳ برنامه را دوست داشتم انجام بدهم که به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت روز خبرنگار در سالن شهدای جهاد علم وزارت علوم برگزار شد، گفت: اولین رویکرد ما در وزارت علوم این بود که تجربه را ارزان بخریم یعنی از تجربه مدیران گذشته استفاده کنیم.

وی افزود: من در روزهای اول 22 طرح برای آموزش عالی تعریف کردم که به موسسه پژوهش و آموزش عالی دادم که با تحقیق تصمیم بگیریم.

وزیر علوم گفت: یک سوالی که مطرح می شود این است که چرا آموزش ما مهارت محور نیست، ما انتقاداتی که میشد را به عنوان سوال طرح کردیم تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم و آنها را به عنوان سوال پژوهشی به موسسه پژوهشی دادیم.

به گفته وی، انتقاد دیگر این بود که چرا آموزش عالی یکپارچه نیست، چرا آمایش آموزش عالی اجرا نمی شود، ایده خود من هم همسو کردن منافع ملی با منافع قوانین و آیین نامه ها بود یعنی ما چه کنیم که وقتی مقرراتی ایجاد می شود برای منافع ملی چه سودی دارد به همین دلیل نظام سنجش و انگیزش جدید را طراحی کردیم تا ارزیابی های ما و امتیازاتی که می دهیم فعالیت های متعارف دانشگاهیان را به فعالیت های متمایز تبدیل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های وزارت علوم برای جذب و نگهداشت نخبگان گفت: یکی از کارهای ما در این زمینه اجرای بورس صنعت بود، با نهادهای مختلف در این زمینه همکاری و هماهنگی داشتیم.

برنامه محوری در رأس کار وزارت علوم

وی گفت: در انتصابات از هر فردی ابتدا برنامه گرفتیم و برای معاونان نیز برنامه مشخص کردیم.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی را هم در دستورکار داشتیم، سامانه های ویژه ای را در این رابطه تشکیل دادیم، حتی گفتند که وزارت علوم به وزارت سامانه ها تبدیل شده است من گفتم ما در دنیایی هستیم که هوش مصنوعی در اینده تعیین کننده است.

وزیر علوم گفت: در سامانه نان بیش از ۲۰ هزار ایده ثبت شده ۶۰۰ ایده مربوط به وزارت نفت است.

زلفی گل ادامه داد: ما طرح استادمحور را هم براساس سامانه نان اجرا کردیم.

وی عنوان کرد: در سامانه جان نیز تمام محصولات ثبت شده و وزارت صمت به محصولاتی که شبیه محصولات ایرانی وا د میشود اجازه واردات نمی دهد.

وزیر علوم عنوان کرد: برای هر یاور علمی وزارت علوم می توانیم کارنامه فرهنگی تعبیه کنیم.

زلفی گل گفت: سامانه صدفها هم برای ثبت اختراعات راه اندازی شد و نام آن هم به این معناست که اختراعات در در صدف هستند و باید از آنها نگهداری شود.

وی با بیان اینکه سیاست ما شفافیت اداری است، اظهار داشت: به وزارت علوم انتقاد میشد که مقاله محور است، سیاست دیگر ما این بود که معاونا فناپری و نواوری را تاسیس کردیم و صندوق عالی عتف را راه اندازی کردیم.

وزیر علوم گفت: در برنامه توسعه هفتم احکام ویژه ای برای وزارت علوم آمده که اگر عملیاتی شود گام های بزرگی خواهیم داشت.

پیشرفت علمی بانوان کشور

وزیر علوم گفت: به یمن پیروزی انقلاب اسلامی مسیر برای رشد بانوان فراهم است، در حال حاضر نسبت دانشجویان خانم به اقا ۷۰ به ۳۰ است و ۳۰ درصد اعضای هات علمی هم از بانوان هستند.

وی با بیان اینکه بستر برای رشد بانوان فراهم است، افزود: در دستورالعمل ها هم به گونه ای عمل کردیم که دانشجوان یا اعضای هات علمی خانم بتواننذ وظیفه مادری را هم انجام دهند.

وی درباره دیپلماسی علمی گفت: بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی ما با مشارکت بین المللی است که نشان میدهد دنیا مرجعیت علمی ما را پذیرفته است، در این سه سال ما سعی کردیم که در زمینه دیپلماسی علمی اقدامات خوبی انجام دهیم.

وزیر علوم اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ که تصمیم گرفتیم دانشگاه ها را حضوری کنیم عملا یک سال تحصیلی ما صرف این مساله شد، ما گفتیم برونداد علمی با مشارکت بین المللی ضریب و امتیاز دارد و با این روش ها تعاملات بین المللی را افزایش دادیم.

زلفی گل درباره اقدامات در زمینه هوش مصنوعی هم گفت: برای اولین بار انجمن هوش مصنوعی تشکیل شد، مسوولیت سکوی هوشمند خدمات آموزش عالی را هم به وزا ت علوم محول کردند که این مساله را هم پیگیری می کنیم.

وزیر علوم درباره اینکه ایا بسیج اساتید مسوول تحقیق برای جذب اساتید هست یا خیر گفت: مرکز جذب مرکز مستقلی است که این موضوع را باید از رییس مرکز جذب بپرسید.

زلفی گل در پاسخ به سوالی درباره ساخت خوابگاه های متاهلی گفت: چند راهکار برای تامین اعتبار ساخت خوابگاه ها داریم، یکی از طریق اعتبار سیاست افزایش جمعیت است و دیگری از طریق تهاتر و مولدسازی در دانشگاه ها.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره با دغدغه اش در روز رای اعتماد مجلس اظهار داشت: دغدغه من همین انتقاداتی بود که از وزارت علوم میشد و سعی داشتم برنامه ریزی کنم تا این انتقادات برطرف شود.

وی درباره گره اصلی تحول آموزش عالی عنوان کرد: چالش های درون خانوادگی در هر سیستمی وجود دارد که نمیتوان بیان کرد، اما گره اصلی ما این است که برخی مدیران تصمیم ساز به وزارتخانه های متولی اموزش و پژوهش به عنوان وزارتخانه های مصرف گرا نگاه میکنند در صورتی که علم فراتر از زمین و زمان و مکان است. 

وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره نمره ای که به وزارت علوم در سه سال گذشته می دهد گفت: به خودم نمیتوانم نمره بدهم اما به طور کلی تلاش کردم انتقاداتی که به وزارت علوم می‌شد را تا حدودی کاهش دهم.

تجربیاتم را به صورت مکتوب در اختیار وزیر بعدی قرار می‌دهم

وی گفت: تمام تجربیاتمان را مکتوب کردم و حتما در اختیار وزیر بعدی قرار میدهم‌ برنامه های راهبردی هر یک از معاونان هم به صورت کتاب راه نشان مکتوب شده است.

وزیر علوم گفت: ۳۳ مورد را دوست داشتم انجام بدهم که به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم، مهم تر اینکه ما خیلی تلاش کردیم که احکامی را در برنامه توسعه هفتم بیاوریم که اجرا کنیم اما زمان اجازه نداد و امیدواریم در دو ه جدید اجرا شود.

وزیر علوم درباره وعده هایی که فرصت اجرای آن نشد، گفت: یکی از وعده ها معیشت دانشگاهیان است که شهید رئیسی تاکید بسیاری بر این موضوع داشت، دوست داشتم این مساله عملیاتی شود که باعث شرمندگی ما شد و امیدواریم در دولت بعدی عملیاتی شود.

وی افزود: بحث فوق العاده ویژه کارکنان وزارت علوم هم به صورت شبانه روزی پیگیری کردیم که باید نهادهای دیگر هم همکاری کنند و امیدواریم انجام شود، خدا شاهد و ناظر است که از هیچ کوششی دریغ نکردیم اما حق با یاوران علمی است.

وزیر علوم درباره اینکه با پایان وزارت، کجا مشغول به کار می شود، اظهار داشت: من علاوه بر رشته خودم در زمینه علم و پژوهش هم فعال هستم و سعی میکنم کار پژوهشی کنم و ایده هایم را هم با مسوولان وزارت علوم مطرح کنم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
«جده» میزبان نشست اضطراری وزرای خارجه OIC
در غذاهای دهکده المپیک کرم بود!
حملات پهپادهای حزب الله لبنان به نهاریا و عکا +جزئیات
«حکم دادگاه بدوی شروین حاجی‌پور لغو شد» غلط است
تصادف زنجیره ای در بزرگراه امام علی(ع) +فیلم
تماس اضطراری مکرون با بن‌سلمان
لحظه منفجرشدن محل استقرار نیروهای اسرائیلی +فیلم
کولاک ساروی مقابل حریف آمریکایی
حکم قصاص قاتل مسئول اطلاعات سپاه صحنه اجرا شد+ جزئیات
آغاز حراج جدید شمش طلا
ورود پلیس راهور به کشف حجاب‌ در خودرو +جزئیات
پیروزی امین کاویانی نژاد در اولین مبارزه
لیبرمن: انتظار کشیدن ما برای حمله ایران یک دستاورد برای تهران است
محسن‌نژاد به دیدار رده‌بندی رسید
چه تعداد جاسوس اسرائیلی در ایران بازداشت شده‌اند؟
شرایط حضور مشمولان خدمت سربازی در مراسم اربعین +فیلم
میرزازاده مقابل حریف کره‌ای پیروز شد
خواستگاری قهرمان المپیک ۲۰۲۴ با ۲۷۰۰ گل رز!
باز نشدن پرچم اسرائیل در هنگام اعطای جوایز المپیک +فیلم
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد پزشکی به دلیل قطع برق
وزیر علوم: ۳۳ برنامه ناتمامم را به وزیر بعدی تقدیم می‌کنم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top