تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/16 - 20:57
کد خبر: 513160

حباب سکه از ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسید

حباب سکه از ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسید

رئیس اتحادیه طلا با اشاره به اینکه بانک مرکزی تمایلی برای ورود بخش خصوصی به ضرب سکه ندارد، گفت: در این دو سال حباب سکه از ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  نادر بذرافشان در یک نشست خبری درباره ممنوعیت فروش طلای دست دوم گفت: در ۱۰ سال اخیر افزایش فروش طلای دست دوم به بخش تولید آسیب زد. در این مدت گرانی طلا، شرایط اقتصادی و افزایش اجرت ها، مردم را به سمت بازار طلای دست دوم سوق داد و طبق آمارها، تولید به شدت کاهش پیدا کرد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه فروش طلای دست دوم به مردم، تولید و نگاه مردم به صنف طلافروشان آسیب رساند، افزود: بخشی از این طلاها برای زمانی است که طلای مورد نظر فاقد کد استاندارد بود، بنابراین ۸۰ درصد مردم به دلیل خرید طلای دست دوم فاقد کد استاندارد و سکه های غیربانکی به اتحادیه مراجعه می کنند که به دلیل اینکه اغلب از صنوف فاقد جواز کسب و بی هویت، خصوصا در شبکه های اجتماعی طلا خریده اند، امکان پیگیری هم وجود ندارد.

بذرافشان در پاسخ به این سوال که قانون ممنوعیت فروش طلای دست دوم چه زمانی اجرایی می شود؟ گفت: این قانون به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است اما طبق اعلام، صنوف یک ماه فرصت دارند نسبت به جمع آوری طلای دست دوم در ویترین ها و تغییر رسته خود اقدام کنند. لذا به مردم توصیه می کنم برای اینکه با آسیب مالی و اقتصادی مواجه نشوند، حتما از هویت و جواز کسب صنوف مطلع شوند.

ترکیه که روزی طلای دست دوم ایران را می خرید، امروز ۷۰۰ تن طلا صادر می کند

وی با بیان اینکه قوانین دست و پا گیر در صنعت طلا، آرامش را از فعالان بازار سلب کرده است و مانع فعالیت جامع در این صنعت شده است، گفت: در این شرایط بخش تولید در ۱۲ سال اخیر ارتفا یافته است و هم اکنون ظرفیت صادرات در کشور وجود دارد.

بذرافشان با اشاره به پیشرفت کشورهای دیگر در حوزه طلا گفت: ترکیه حدود ۲۰ سال پیش طلاهای دست دوم ایران را می خرید و امروز ۷۰۰ تن صادرات طلا به کشورهای مختلف دارد.

وی افزود: سال ۸۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده به صنعت طلا تحمیل شد و این مسئله باعث شد مردم هزینه هایی برای خرید طلا بپردازند و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فعالان از صنعت خارج شدند. لذا اگر سامانه جامع اجرایی شود، خروج فعالان از صنعت تشدید خواهد شد. اجرای این سامانه ها باید با کار کارشناسی انجام شود.

وی با انتقاد از اینکه دغدغه های طلا فروشان برای اجرای  سامانه جامع حل نشده است، گفت: امیدواریم در دولت جدید این دغدغه ها رفع شود.

چرا می‌خواهید یک تجربه تلخ را تکرار کنید؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با انتقاد از اجرای سامانه جامع تجارت  اظهار داشت: چرا می‌خواهید یک تجربه تلخ را تکرار کنید؟ در موضوع سامانه جامع تجارت جلسات متعدد کارشناسی تخصصی انجام شده اما فقط بحث عدم نیاز به ثبت سرمایه اجرایی شد. فعالان بازار همچنان با این سامانه مسأله دارند. به نظر نمی رسد این سامانه قابلیت اجرایی در این صنعت را داشته باشد.

وی افزود: در کل کشور فقط ۵ درصد عضو سامانه جامع تجارت شده که ۳ درصد آنها صرافی هستند. شرایط نشان می‌دهد اگر اصلاحات انجام نشود این سامانه قابلیت اجرا پیدا نخواهد کرد.

صنعت طلا با شفافیت مالیاتی مشکلی ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه ادعا بر این بود که طلا فروشان نمی خواهند مالیات بدهند، گفت: صنعت طلا هیچ مشکل مالیاتی ندارد. این صنف شفافیت دارد. ۶۵ درصد فعالان طلا در سامانه های مودیان و مالیاتی ثبت نام کردند. این نشان می دهد صنعت طلا با شفافیت مالیاتی مشکلی ندارد.

وی در واکنش به اینکه طلا فروشان مالیات کمتر می دهند گفت: مالیات ابرازی ۸۰۰ هزار تومان بوده ولی برگه مالیاتی که صادر شده ۱۵ میلیون تومانی و میلیاردی بوده است.

بذرافشان در پاسخ به این سوال که مرکز مبادله در حال طلاپاشی برای کاهش نرخ طلا است، اظهار داشت: پیش از مرکز مبادله، شمش طلاهایی که وارد می شد مشخص نبود به کجا می‌رود حتی برخی از آنها قاچاق می‌ شد. از طرف دیگر فعالان صنعت طلا به مواد اولیه برای تولید نیاز داشتند. بنابراین در مرحله اول حراج های مرکز مبادله برای واحدهای تولیدی ‌برگزار می شد اما به دلیل اینکه قدرت خرید تولیدکننده ها کم بود، اعلام کردیم واحدهای فروش طلای آب شده هم وارد این حراج ها شوند.

وی با تاکید بر اینکه فقط افرادی که مجوز دارند می توانند در حراج طلا شرکت کنند، تصریح کرد: این حراج ها در زمان برگزاری هم التهاب بازار را کاهش می دهد هم قیمت ها را تعدیل می کند.

وی درباره حراج سکه گفت: چون قیمت سکه حراجی نزدیک به قیمت بازار بود، نتوانست در قیمت های بازار اثرگذار باشد. این حراج ضعفی در ضرب سکه ها داشت به همین دلیل در بازار گاهی ارزان تر از حراجی فروخته می شد.

بذرافشان با بیان اینکه دولت با حراج، طلاپاشی نمی‌کند با توجه به موجودی این حراجی انجام می‌ شود، گفت: از دوران کرونا همه صنوف مشکل پیدا کردند. از شهریور ۱۴۰۱ با آغاز اجرای سامانه جامع و از طرف دیگر با افزایش قیمت ها به دلیل تورم، معاملات طلا کاهش یافته است.

کاهش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید طلا در سال گذشته

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید طلا کاهش یافت، گفت: اگر بخش صادرات فعال شود، می تواند شرایط صنعت را تغییر دهد. فعالان بازار طلا امروز نگران آینده هستند. تولید کاهش جدی پیدا کرده است. واحدهای تولیدی برای پرداخت هزینه دچار آسیب جدی شده اند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت با اتحادیه ها و صنوف هماهنگ نیست، گفت: سامانه هوشمند خرید، فروش و انبارداری طلا وزارت صمت بدون هماهنگی با اتحادیه ایجاد شده است. وقتی وزارت صمت، یک شرکت را اعلام می کند این دارای شبهه است.

بذرافشان با بیان اینکه حداقل مالیات پرداختی در صنعت طلا برای سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ میلیون تومان بوده است، گفت: ضرایب مالیاتی برای زمانی بوده که سکه ۲ تا ۳ میلیون تومان بود. امروز که سکه به بیش از ۴۳ میلیون تومان رسیده است، حاشیه سود تغییری نکرده اما ضریب همان درصد مانده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی تمایلی برای ورود بخش خصوصی به ضرب سکه ندارد، گفت: در این دو سال حباب سکه از ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسید. علی رغم اینکه اتحادیه این ظرفیت را برای ضرب سکه در کنار بانک مرکزی دارد اما این بانک تمایلی برای همکاری ندارد. سکه ای که ۱۵۰ هزار تومان هزینه ضرب دارد، چرا باید ۸ میلیون تومان حباب داشته باشد؟ به نظر می‌رسد نگاهی برای تخلیه این حباب نیز وجود ندارد.

بذرافشان با انتقاد از عملکرد دولت در اعطای مجوز به واحدهای جدید گفت: نباید به صنوف خاص مانند طلا به این شکل مجوز داد، بلکه قبل از اعطای مجوز شایستگی و دانش فرد برای ورود به این صنف سنجیده شود.

وی با بیان اینکه واردات مصنوعات طلا مجاز نیست، گفت: صادرات طلای کشور در سال گذشته ۸۷۵ کیلو بوده اما ترکیه ۷۰۰ تن صادرات داشته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازگشت اسرائیل به عصر حجر
سیدحسن نصرالله:پاسخ ما قطعی است
رسانه عبری: در از بین بردن حماس شکست خوردیم
عطیه‌الله به پرسپولیس پیوست
گفتگوی تلفنی بایدن و امیر قطر با محوریت پایان جنگ در غزه
وحیدی: خونخواهان اسماعیل هنیه جبهه مقاومت است
پاسخ پرسپولیس به استقلال
بازدید کنعانی از نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها
ساروی: مردم دعا کنند فردا طلا را تقدیم‌شان کنم
دستور واریز پول از فدراسیون فوتبال به حساب گمرک
محسن‌نژاد به مدال برنز نرسید
جهادگران خبر/ تصاویر و اسامی خبرنگاران شهید فلسطینی
حباب سکه از ۲۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون تومان رسید
برگزاری آزمون کتبی جشنواره ملی قرآن دانشجویان
مذاکرات با بازیکنان مدنظر متوقف نشده است
لایحه حجاب بلافاصله پس از تشکیل کمیسیون قضایی بررسی می‌شود
نظر مجلس درباره همسان‌سازی حقوق فرهنگیان اعلام می‌شود
«جده» میزبان نشست اضطراری وزرای خارجه OIC
در غذاهای دهکده المپیک کرم بود!
حملات پهپادهای حزب الله لبنان به نهاریا و عکا +جزئیات
«حکم دادگاه بدوی شروین حاجی‌پور لغو شد» غلط است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top