تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/17 - 09:07
کد خبر: 513217

۲ درخواست پوتین از رهبر معظم انقلاب چه بود؟

۲ درخواست پوتین از رهبر معظم انقلاب چه بود؟

گمانه‌زنی‌ها درباره محتوای سفر روز دوشنبه دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران در حالی در رسانه‌های غربی ادامه دارد که خبرگزاری رویترز در گزارشی دراین زمینه، مدعی شد سرگئی شویگو در سفر به تهران حامل پیامی ازسوی رئیس‌جمهور روسیه برای رهبرمعظم انقلاب بوده‌است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رویترز دراین گزارش به نقل از «دو منبع بلندپایه ایرانی»، ادعا کرد محتوای این پیام، درخواست ولادیمیر پوتین از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر «واکنش محتاطانه» ایران به ترور شهید هنیه در تهران بوده‌است. ازسوی دیگر دراین گزارش ادعا شده که پوتین در پیام خود، خواسته از «هدف قرار گرفتن غیرنظامیان اسرائیلی» جلوگیری شود.

رویترز همچنین به نقل از منابع خود مدعی شده‌است که در جریان حضور شویگو در تهران، مقام‌های ایرانی برای تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسی به جمهوری‌اسلامی، به طرف مقابل فشار آورده‌اند. دراین گزارش همچنین ادعا شده‌ سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران یکی از چند راهی بوده که مسکو برای انتقال موضوع «نیاز به خویشتنداری ایران در قبال ترور اسماعیل هنیه» استفاده کرده است؛ راه‌هایی که دراین گزارش اشاره‌ای به آنها نشده‌است.

دیپلماسی دیگر یک گزینه نیست؟

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از این گزارش به افزایش تنش‌ها در منطقه به‌دنبال ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پرداخته و به نقل از یک مقام دولت بایدن، که نامی از او برده نشده، تاکید کرده است که سطح درگیری‌ها در منطقه بیش از هر چیز به «مقیاس واکنش ایران و حزب‌الله» بستگی دارد.

در بخشی از این گزارش آمده‌است: «با وجود تلاش‌ کشورهای منطقه‌ای و غربی برای متقاعد کردن ایران به «عدم واکنش» یا حتی «انتقام‌جویی سنجیده»، تهران به مقام‌های خارجی گفته به ترور اسماعیل هنیه در تهران، آن هم در شرایطی که او برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور پزشکیان به تهران سفر کرده بود، «به شدت» پاسخ خواهد داد».

رویترز در ادامه این گزارش به نقل از «یک منبع برجسته نزدیک به حزب‌الله» مدعی شده است که «حمله تلافی‌جویانه اجتناب‌ناپذیر است و دیپلماسی دیگر گزینه مناسبی نیست». این منبع افزود که ایران می‌خواهد این حمله «شدید» باشد، اما به جنگ منطقه‌ای منجر نشود. با این حال به گفته وی، احتمال وقوع جنگ در لبنان بین حزب‌الله و اسرائیل وجود دارد».

چگونگی واکنش تل‌آویو به حمله ایران

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی فعال در امور خاورمیانه، آمده‌است: «واشنگتن همه تلاش خود را به‌کار گرفته تا تمام طرف‌ها را از رفتن به مسیری که نمی‌توانند از آن برگردند، منصرف کند. این مقام آمریکایی تاکید کرد که سایر کشورهای منطقه و اروپا نیز باید دراین زمینه بیشتر تلاش کنند.

در این گزارش همچنین به نقل از «یک مقام قطری» ادعا شده است که دوحه به‌منظور کاهش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو در حال گفت‌وگوی مداوم با ایران است.

رویترز در ادامه همچنین به نقل از دو منبع آگاه ادعا کرده‌است که «براساس ارزیابی‌های اخیر اسرائیل، پاسخ تل‌آویو به هر حمله‌ای ازسوی حزب‌الله یا ایران احتمالاً بیشتر به خسارت های وارده بستگی دارد تا ابعاد حمله».

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پوست موز امنیتی اصلاح طلبان زیر پای پزشکیان
آمریکا به ترکیه هشدار داد
کاهش دمای هوا از یکشنبه هفته آینده آغاز می‌شود
جایگاه پنجمی ایران در AFC
۵ خطری که سلامت زائران را در سفر اربعین تهدید می‌کند
نشان «رهبر عرب» به بن سلمان اعطا شد
تردد موتورسواران از تونل‌های شهری ممنوع است
اسرائیل باید سید حسن نصرالله را ترور کند
حذف پرچم کامرون از مسابقات المپیک پاریس
توصیه‌های مدیریت بحران تهران برای گرما
محمد جهاد: اسرائیل همواره حیات خود را با بحران آفرینی در جهان بازسازی کرده است
نقطه ترسناک در خرید جدید پرسپولیس
دستبند پلیس بر دستان کلاهبرداران المپیک
واکنش رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی به انتخاب سنوار
سامانه خرید بلیت گروهی پروازهای اربعین فعال شد
هشدار و آماده‌باش مدیریت بحران تهران
رسانه‌های عبری: حمله پهپادی دیروز حزب الله «تست آمادگی» بود
آلاینده ازن چقدر برای سلامتی خطرناک است؟
افتتاح ۴ ایستگاه از خط ۶ متروی تهران تا پایان سال
معلمان امسال بازنشسته نمی‌شوند
برنامه‌ های جدید برای حمایت از بورس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top