تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/18 - 10:06
کد خبر: 513321

رادیو فرانسه: اسرائیل از توان موشکی متنوع ایران می‌ترسد

رادیو فرانسه: اسرائیل از توان موشکی متنوع ایران می‌ترسد

وب‌سایت رادیو فرانسه در تحلیل تحولات اخیر نوشت: اسرائیل از توان موشکی متنوع ایران هراس دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از کیهان، واکنش نظامی جمهوری اسلامی ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران از نظر بسیاری از کارشناسان مُحتمِل و حتی قطعی به نظر می‌رسد. اما کارشناسان درباره چند و چون این واکنش پیش‌بینی‌های گوناگون می‌کنند. اسرائیل خود را برای هرگونه حمله احتمالی ایران و هم‌پیمانانش به ویژه حزب‌الله آماده کرده است.

سنجش و برآورد قدرت نظامی ایران و اسرائیل چه بسا بتواند پرتویی بر آینده ناروشن آن بیفکند. به راستی کدام‌یک از این دو قدرت نظامی و موقعیت استراتژیکی برتری نسبت به دیگری دارد؟ به گفته کارشناسان از جمله «برنار هورکاد»، ایران‌شناس فرانسوی، حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شب شنبه ۱۳‌ آوریل، حقیقتی را ثابت کرد و آن اینکه ایران توانایی حمله از راه دور را دارد و می‌تواند بیش از300 پرتابه انفجاری روانه خاک اسرائیل کند.

ایران در آن شب، حمله گسترده‌ای با عنوان عملیات «وعده صادق» به اسرائیل انجام داد و بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد که بیشتر آنها پایگاه هوائی «نِواتیم» را هدف قرار داده بودند. هواپیماهای اف-۳۵ اسرائیل در آن پایگاه نگهداری می‌شوند. آن حمله از چند جهت بسیار معنادار بود. ایران برای نخستین‌بار، اسرائیل را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار می‌داد.

فاصله سرراست هوائی میان ایران و اسرائیل ۱۸۶۸ کیلومتر است. آن حمله در عین حال نشان داد که جنگ ایران و اسرائیل که تاکنون نیابتی بود به مرحله تبدیل شدن به جنگی رودررو یا مستقیم رسیده است.

توان موشکی ایران را عنصر کلیدی قدرت نظامی آن می‌دانند. ایران به ساختن ده‌ها نوع موشک کروز و بالستیک و نیز پهپاد روی آورده است. ایران مدعی است از موشک‌ها و پهپادهای پیشرفته‌تری نیز برخوردار است.

اسرائیل برای نابود کردن موشک‌ها و پهپادهای ایران، جدا از هواپیماهای پیشرفته خود و متحدانش، دارای چندین لایه سامانه پدافند زمین به هواست. (اما) به گفته کارشناسان، اسرائیل در صورت حمله هماهنگ ایران و متحدانش از جمله حزب‌الله، حوثی‌ها، شبه‌نظامیان گوش به فرمان ایران در سوریه و عراق، از دو چیز هراس دارد.

نخست اینکه آنها صدها هزار راکت در اختیار دارند و رهگیری همزمان آنها بسیار دشوار است. دوم اینکه می‌ترسد در بلندمدت با کمبود موشک‌های ضدموشک روبه‌رو شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هاآرتص: ساکنان حیفا از ترس پاسخ حزب‌الله خواب ندارند
امکان انجام تست و آنالیز ۲۴ ساعته نمونه در کشور فراهم شد
استقلال استارت جنگ با پرسپولیس را زد!
مرد توفان
انهدام باند قاچاق مواد مخدر در مرزهای جنوب شرق
تیزهوشی مربیان ایرانی و مدال‌هایی که زنده شد
مرز چذابه آماده میزبانی از زائران اربعین شد
۶ آزمون گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ در پنج رشته برگزار شد
حرف آخر سردار سلامی در خصوص ورود سپاه به عرصه خودروسازی
بیرانوند- پرسپولیس؛ برنده کیست؟
مبینا نعمت‌زاده می‌تواند خادم آستان جمکران شود
اعتراف یک مقام اسرائیلی؛ نتانیاهو هیچ طرحی برای مقابله با حمله ایران ندارد
اصل ماجرای دریافت مالیات از تسهیلات بانکی
اولین پاسخ به ترور شهید هنیه داده شد +جزئیات
همه گزینه‌ها روی میز است
پزشکیان موافقت کرد؛ تمام شکایت‌های دولت پس گرفته شد
چرا «سنوار» رهبر حماس شد؟
رونمایی حماس از جدیدترین بمب خود؛ ویژگی عجیب«سجیل»
دلیل درنگ ایران در حمله به اسرائیل مشخص شد
دمای تهران به ۴۳ درجه رسید
برنامه ورزشکاران ایران در سیزدهمین روز از المپیک
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top