تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/18 - 10:20
کد خبر: 513329

چرا «سنوار» رهبر حماس شد؟

چرا «سنوار» رهبر حماس شد؟

دلایل مختلفی برای انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس وجود دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخاب حماس همه را غافلگیر کرد. وقتی دفتر سیاسی این جنبش یحیی سنوار را جایگزین شهید اسماعیل هنیه کرد تمام رسانه‌ها و مقامات عبری در حالت تعلیق قرار گرفتند. فردی به عنوان رهبر حماس انتخاب شده است که تمام سیاست‌های تل آویو را در 10 ماه گذشته به چالش جدی کشانده است.

یحیی سنوار برای فلسطینی‌ها همان چهره رویایی است. بی راه نیست که رئیس انجمن مطالعات فلسطین در دانشگاه تل آویو می نویسد: «سنوار شخصیت اصلی و کاریزما عملیات طوفان الاقصی است». او همان کسی است که فلسطینی اعتقاد دارند وعده صادق می‌دهد. سنوار در سال گ2023 گفته بود که بزودی سراغ اسرائیلی‌ها خواهد رفت و فلسطین را به مسیر آزادی خواهد برد.

«روعی کایس» خبرنگار امور عربی شبکه کان گفت: در حقیقت انتخاب السنوار بعد از یک هفته از ترور هنیه یک اتفاق غافلگیر کننده است. السنوار رهبر حماس در غزه یکی از مهندسان حمله طوفان الاقصی در هفت اکتبر است. تعیین السنوار پیامی از سوی حماس است مبنی بر اینکه او زنده است و رهبری حماس در غزه همچنان موجود و قوی است و قصد ماندن در قدرت را دارد.

«ایهود یعاری» تحلیلگر امور منطقه در کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: تعیین السنوار یک مفهوم نمادین برای تاکید بر جایگاه او در حماس دارد.«آوی یسخاروف» تحلیلگر امور منطقه در روزنامه تایمز اسرائیل نیز گفت: حماس خطرناک‌ترین شخص را برای رهبری خود انتخاب کرده است.روزنامه معاریو نیز نوشت: انتخاب السنوار مانوری از سوی حماس است.شبکه کان رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که انتخاب السنوار نشان می‌دهد که حماس در غزه همچنان قدرتمند است.

«یونی بن مناحم» تحلیلگر اسرائیلی گفت: انتخاب السنوار پیروزی برای ایران است.«دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به انتخاب السنوار گفت: جای السنوار در کنار «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های القسام است.هدف از این اظهارنظر اشاره به ادعای ارتش رژیم صهیونیستی درباره ترور الضیف در خان یونس است؛ ادعایی که حماس آن را رد کرده است.برخی خانواده‌های اسرای اسرائیلی نیز می گویند، اینکه السنوار زنده است، یک مشکل محسوب می‌شود.

از زمان جنگ غزه رژیم صهیونیستی برای ترور السنوار به خاطر نقش او در عملیات طوفان الاقصی تلاش می‌کند؛ عملیاتی که چهره دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به دلیل شکست در هفت اکتبر در مقابل جهان تغییر داد.

همچنین «اسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بعد از تعیین السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس خواهان ترور فوری او شد.

او مدعی شد: تعیین السنوار به عنوان رهبر حماس دلیل دیگری برای نابودی او و از بین بردن این گروه است.

همچنین «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره یحیی السنوار گفت: السنوار همیشه درباره رسیدن به آتش بس حرف اول و آخر را زده و می‌زند. برای همین او باید درباره آتش بس تصمیم بگیرد. مذاکرات درباره تبادل اسرا به مرحله آخر رسیده است و طرف‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن به توافق برسند.

این جمله آخر بلینکن جان کلام اصلی انتخاب سنوار به عنوان رهبر حماس بود. الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس هم بعد از انتخاب سنوار گفته بود ما کسی را انتخاب کردیم که 300 روز میدان و عملیات را فرماندهی کرده است و اوست که می‌تواند تصمیم نهایی را بگیرد.

چند دلیل جدی درخصوص انتصاب سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس وجود دارد.

1-سنوار بین تمام رهبران حماس وجه بالا و کاریزمای دارد و به همین دلیل انتخاب وی به اختلافات بین دو جریان حماس برای رهبری پایان می دهد

2-بعد از ترور شهید هنیه گماردن سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس نشانگر آن است که اگر اسرائیل فردی را ترور می کند به راحتی فردی دیگر جایگزین وی خواهد شد و حماس را خود را ادامه خواهد داد

3- مشهور است که سنوار در مسائل نظامی انعطاف ناپذیر و رادیکال و در سیاست عمل گرا است‌. او توان میدانی حماس را برای تقویت جایگاه سیاسی و مذاکراتی این جنبش می خواهد. به همین جهت، انتخاب او به معنای اهمیت احیای ساختار نظامی و بازسازی نیروی انسانی حماس در میدان است. در واقع، حماس برای جایگاه سیاسی و همچنین اهرم های چانه زنی، نیازمند بازسازی بخش نظامی خود است که سنوار می تواند این هدف را محقق کند.

4- انتخاب سنوار پاسخی به ترور هنیه است و این پیام را به اسرائیل می دهند که رویکرد حماس تزلزل ناپذیر است و مقاومت را ادامه می دهد. اگر هنیه را که فردی سیاسی و بدنبال توافق بود هدف قرار دهند فردی جایگزین خواهد شد که باید برای هر کاری به اون بسیار امتیاز بدهند

5- انتخاب سنوار برای محور ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و هماهنگی سیاسی میان ایران و حماس را تقویت می کند. سنوار مسئول هماهنگی بین گروه سیاسی و نظامی برای تبادل اسرا بود و در سنوار سال ۲۰۲۱ گفته بود «اگر به خاطر ایران نبود،‌ مقاومت فلسطین تا این حد توانایی نداشت.». بنابراین افرادی مثل مشعل که رابطه نزدیکی با قطر و ترکیه دارند دریافتند که حرف اول و آخر در حماس را بخش نظامی خواهد زد چون دشمن صهیونیستی دنبال جنگ است نه صلح

6- دبیر انجمن بین المللی ضد صهیونیستی با اشاره به انتخاب رئیس دفتر جدید سیاسی حماس، گفت که «یحیی السنوار اسطوره و رهبر میدانی و جهادی مردم فلسطین است که می‌تواند در تعیین سرنوشت آینده فلسطین موثر باشد». این موضوعی مهمی است یعنی از این زمان به بعد میدان است که سرنوشت جنگ را مشخص خواهد کرد نه سازش.

7-سنوار یک فرد کاملاً امنیتی و پیچیده برای صهیونیست‌هاست به همین علت قدم بعدی وی برای اسرائیلی ها بسیار نامشخص است. معروف است که هر صلحی را جنگی مشخص می کند و هر مذاکره ای را فردی جنگی. بنابراین باید منتظر بود که اسرائیل دریابد که نمی تواند با سنوار مبارزه کند.

8-سنوار همواره رابط بین جریان سیاسی با امنیتی و نظامی حماس بوده است. در دوران هنیه و مشعل این موضوع یک خلا بزرگ بود. حتی گفتنی است که برخی رهبران حماس در دفتر سیاسی از قاب الجزیره متوجه شروع عملیات طوفان الاقصی شدند، اما سنوار یک طراح بزرگ در حوزه امنیتی است و رابطه قوی با محمد ضیف و گردان القسام دارد. بنابراین حماس سعی کرد که فاصله بین دفتر سیاسی و نظامی را به صفر برساند و اینگونه یک طراحی واحد برای مبارزه با اسرائیل درست شود.

9-تایمز اسرائیل در گزارشی سنوار یک فرد نابغه، عاشق حماس و فلسطین ولی عملگرا می داند. همین منش واقع گرایی او بود که سال گذشته منجر به تبادل اسرا شد. او در طراحی پیچیده میدان چریکی را به پهنا غزه بزرگ کرده است و همین موضوع باعث ایجاد باتلاق برای صهیونیست ها شد.

10- برخی منابع اسرائیلی مدعی هستند که سنوار از جمله مقاماتی در حماس است که شرایط پیشنهادی اسرائیل را کافی نمی‌داند. ماکور ریشون نوشته است سنوار «آماده شنیدن پیشنهاد توافقی که شامل توقف جنگ و خروج ارتش اسرائیل از غزه نباشد، نیست.» این موضوع همان شیوه راسخ او در مذاکره است. این انتخاب سنوار بعد از ترور هنیه مفهوم دیگری هم داشت. برخی در دفتر سیاسی اشاره کرده بود در صورت توافق اسرائیل برای پایان جنگ غزه و همچنین به رسمیت شناختن فلسطین حاضرند در چارچوب مرزهای 1967 توافق کنند و جناح نظامی حماس هم در سیاسی ادغام شود. انتخاب سنوار تمام این پازل ها که توسط برخی کشورهای عربی و غربی چیده شد را برهم ریخت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رایزنی مجدد وزیران امور خارجه ایران و اردن
همه کشورها ناگزیر به محکومیت اسرائیل هستند
سقوط قهرمان جهان در ۳ هزار متر با مانع
۱۰ توصیه اورژانس به زائران اربعین
لهستان اولین فینالیست مسابقات والیبال المپیک
نکات مهم برای پیشگیری از سرخک در اربعین
ساعت شروع اولین مسابقه یزدانی در المپیک
هاآرتص: ساکنان حیفا از ترس پاسخ حزب‌الله خواب ندارند
امکان انجام تست و آنالیز ۲۴ ساعته نمونه در کشور فراهم شد
استقلال استارت جنگ با پرسپولیس را زد!
مرد توفان
انهدام باند قاچاق مواد مخدر در مرزهای جنوب شرق
تیزهوشی مربیان ایرانی و مدال‌هایی که زنده شد
مرز چذابه آماده میزبانی از زائران اربعین شد
۶ آزمون گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ در پنج رشته برگزار شد
حرف آخر سردار سلامی در خصوص ورود سپاه به عرصه خودروسازی
بیرانوند- پرسپولیس؛ برنده کیست؟
مبینا نعمت‌زاده می‌تواند خادم آستان جمکران شود
اعتراف یک مقام اسرائیلی؛ نتانیاهو هیچ طرحی برای مقابله با حمله ایران ندارد
اصل ماجرای دریافت مالیات از تسهیلات بانکی
اولین پاسخ به ترور شهید هنیه داده شد +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top