تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/18 - 11:45
کد خبر: 513349

۱۰ توصیه اورژانس به زائران اربعین

۱۰ توصیه اورژانس به زائران اربعین

معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور به بیان توصیه‌هایی برای زائران اربعین پرداخت و گفت: بهتر است قاشق، چنگال و لیوان شخصی به همراه داشته باشیم و در طول مسیر پیاده‌روی از آب کافی، شربت آبلیمو و دوغ استفاده کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن نوری ساری به بیان توصیه‌هایی برای زائران اربیعن پرداخت و گفت: در سفر اربعین مخاطراتی وجود دارد که یکی از آن‌ها گرمازدگی است. گرمازدگی طیفی از بیماری‌ها از مشکلات پوستی نظیر عرق سوز شدن تا ضایعات پوستی که ممکن است در کل بدن منتشر شود را شامل می‌شود و طیف شدیدترش ممکن است خودش را با گرفتگی عضلانی نشان دهد و در نهایت نوع بسیار شدیدش با افت سطح هوشیاری و بد حال شدن بیمار همراه است.

مادران باردار، کودکان و سالمندان حساسیت بیشتری نسبت به گرمازدگی دارند

وی ضمن اشاره به اینکه مادران باردار، کودکان و سالمندان حساسیت بیشتری نسبت به این عارضه دارند اما همه افراد باید در طول این سفر نکات لازم را رعایت کنند و گرمازدگی را جدی بگیرند، ادامه داد: لازم است زائران اگر دارویی مصرف می‌کنند قبل از سفر آن را تهیه کنند و همچنین توصیه می‌شود افرادی که دچار فشار خون و دیابت هستند فشار و قند خونشان را تنظیم کنند بعد به سفر بروند.  

نوری ساری ضمن تاکید به مصرف مایعات در طول سفر برای پیشگیری از بروز گرمازدگی افزود: باید مایعاتی مصرف شود که علاوه بر آب املاح از دست رفته را نیز جبران کند و اگر املاح از دست رفته جبران نشود سدیم و پتاسیم بدن کاهش پیدا می‌کند و عوارض جدی را به همراه دارد. از این رو توصیه می‌شود در طول سفر و مسیر پیاده روی از دوغ و شربت آبلیمو به مقدار کافی استفاده شود.

وی با بیان اینکه همچنین برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود در طول سفر فعالیت‌های فیزیکی در شب انجام شود و مسافران سعی کنند در روز بیشتر استراحت کنند، توضیح داد: توصیه می‌شود اگر مسافران دچار تورم پا، ضایعات پوستی و گرفتگی عضلات شدند به مراکز درمانی مستقر در مسیر مراجعه کنند تا سریع‌تر تحت درمان قرار گیرند. این افراد می‌توانند با سرم خوراکی درمان شوند که هم در داخل کشور و هم در کشور عراق در مراکز خدمات پزشکی قابل دسترس است.

معاون آموزشی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه نباید بگذاریم گرمازدگی شدت یابد و در صورت شدت یافتن این عارضه باید درمان وریدی و تزریق سرم انجام شود، بیان کرد: اگر فردی دچار گرمازدگی شد آغاز مایع درمانی برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین می‌توان با اسپری کردن آب ولرم به بدن بیمار و قرار دادن آن فرد جلوی پنکه، زیر سقف و هوای خنک بسیار به کاهش دمای بدت وی کمک کرد. البته این کارهای جای مایع درمانی را نمی‌گیرد و توان بیمار را برای آغاز مایع درمانی بالا می‌برد.

لزوم توجه به بهداشت مواد غذایی و دست‌ها

نوری ساری با بیان اینکه همراهی گرمازدگی با اسهال بسیار خطرناک است و می‌تواند عوارض جدی برای بیمار به همراه داشته باشد تاکید کرد: لازم است بهداشت را به ویژه در رابطه با مواد غذایی رعایت کنیم و اگر مواد غذایی را همراه خود به سفر می‌بریم حتما قابل نگهداری و خشک باشد و فاسدشدنی نباشد. کنسرو‌ها برای سفر مناسب نیستند چرا که باید حداقل ۱۰ دقیقه جوشانده شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی شست‌وشوی مرتب و اصولی دست‌ها توصیه می‌شود، افزود: بهتر است قاشق، چنگال و لیوان شخصی به همراه داشته باشیم و از مواد غذایی خشک و تازه استفاده کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بانک اطلاعاتی مدیران زن در آموزش عالی ایجاد شد
گزینه دقیقه نودی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت
۴۳ درصد پرسنل جهاد دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند
وعده صادق دیگری در راه خواهد بود
زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین
خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف راه‌اندازی شد
تمجید رهبر انقلاب از سخنان عروس شهید هنیه
عاملان حمله به بیمارستان هفتم تیر دستگیر شدند
تحقیر کیمیا علیزاده در ثانیه آخر +فیلم
پیروزی ناهید کیانی برابر کیمیا علیزاده
گزینه وزارت اطلاعات و وزارت خارجه مشخص شدند؟
ناترازی بنزین چقدر است؟
زمان معرفی کابینه چهاردهم به مجلس اعلام شد
کشتی‌گیر ایران قبل از رسیدن به تشک مسابقه حذف شد
اتفاق حیرت‌انگیز در فاصله حدود یک ‌هفته به آغاز لیگ
فرمانده فراجا: اتباع غیرمجاز باید تا پایان سال به کشورشان بازگردند
پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، به یحیی سنوار
پیش‌بینی رسانه صهیونیستی از جاهایی که ایران به آن حمله می‌کند
برقراری پرواز ویژه اربعین در مسیر ایلام نجف
رایزنی مجدد وزیران امور خارجه ایران و اردن
همه کشورها ناگزیر به محکومیت اسرائیل هستند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top