تاریخ انتشار: جمعه 1403/05/19 - 10:33
کد خبر: 513403

جنایات رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق و آزادی‌های بنیادین فلسطینیان است

جنایات رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق و آزادی‌های بنیادین فلسطینیان است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو، جنایات رژیم صهیونیستی را نقض آشکار حقوق و آزادی‌های بنیادین فلسطینیان برشمرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «علی بحرینی» در یکصد و سیزدهمین نشست کمیته ناظر بر کنوانسیون محو تمام اشکال تبعیض نژادی، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای محو تبعیض نژادی و تقویت فرهنگ مدارا بویژه در پرتو رویکرد دولت منتخب کشورمان تاکید کرد.

رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در این نشست به اهم دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه تدوین قوانین، سیاست‌ها و شیوه‌های محو کلیه اشکال تبعیض نژادی، منع نفرت پراکنی و منع توهین به اقوام و اقلیت های دینی و سایر موضوعات مرتبط با این کنوانسیون اشاره‌ کرد.

انتقاد از اقدامات قهری یکجانبه و تحریم های ظالمانه علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران توسط دول غربی بویژه تبعیض مبتنی بر ملیت از دیگر محورهای مطروحه توسط بحرینی بود.

وی در این باره گفت: برغم تحریم های یادشده، اقدامات خوبی توسط جمهوری اسلامی ایران در زمینه افزایش رشد و توسعه اقتصادی از جمله در مناطق محروم و حمایت از مهاجرین و اتباع صورت گرفته است.

بحرینی در ادامه خواستار توجه اعضای کمیته به اثرات اقدامات قهری یک‌جانبه مذکور به‌ عنوان مانعی جهت تحقق برخی از مفاد مندرج در کنوانسیون شد.

سفیر کشورمان همچنین با اشاره به اقدامات خصمانه و جنایات رژیم نژاد پرست و آپارتاید صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین در غزه، جنایات این رژیم را نقض آشکار حقوق و آزادی‌های بنیادین فلسطینیان دانست.

جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های مختلف و همچنین مقامات قضایی ستاد حقوق بشر و قوه قضائیه با حضور در یکصد و سیزدهمین نشست کمیته ناظر بر کنوانسیون محو تمامی اشکال تبعیض نژادی که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۷ و ۱۸ مرداد ماه) در ژنو برگزار شد، حضور یافت و از بیست تا بیست و هفتمین گزارش ادواری خود به کمیته مذکور دفاع کرد.

هیات ایرانی متشکل از دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت خارجه به‌ عنوان مرجع ملی کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیص نژادی، کشور، تعاون کار و امور اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و

پروش، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و دادستانی کل کشور بودند.

هر یک از این نمایندگان در پاسخ به سؤالات مطروحه توسط اعضای کمیته به آخرین دستاوردها و عملکرد کشورمان در حوزه های مختلف مربوط به محو تبعیض بویژه اقدامات تقنینی و سیاست‌گذاری، محرومیت زدایی از جمله‌ در مناطق کم برخوردار، رفع تبعیض از جمله در زمینه آموزش، اشتغال، بهداشت برای اقوام و اقلیت های دینی کشورمان، اقدامات حمایتی بعمل آمده توسط دولت از اتباع کشورهای همسایه، مقابله با هرگونه توهین به ادیان و اقوام، منع نفرت پراکنی و بیانات تنفرآمیز، ترویج فرهنگ مدارا و مفاهمه در میان اقوام و اقلیت های دینی، دستاوردهای کشور در حوزه زنان و دیگر موضوعات مربوطه پرداختند.

هیات اعزامی کشورمان همچنین طی این نشست دو روزه به برخی از مهم ترین چالش ها و موانع موجود در مسیر تحقق و اجرای مفاد مندرج در کنوانسیون بویژه اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه و تحریم های ظالمانه اشاره کرده و خواستار توجه اعضای کمیته به این مهم شدند.

اعضای هیأت اعزامی در این نشست به سوالات مختلف مطروحه توسط اعضای کمیته در خصوص نحوه اجرای مفاد مختلف مندرج در کنوانسیون، پاسخ های لازم و مقتضی را ارائه کردند.

از جمله رویدادها و نکات حائز اهمیت در نشست دفاعیه کشورمان، حمایت و همراهی بی سابقه برخی از اعضای مسلمان عضو کمیته محو تبعیض نژادی از مواضع خوب هیات اعزامی در خصوص عملکرد و تشریح دستاوردهای ایران بویژه در حوزه مبارزه با تبعیض نژادی بود.

کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض نژادی یکی از مهم‌ترین کنوانسیون های ۹ گانه حقوق بشر بین‌المللی است. ایران در سال ۱۹۶۷ میلادی به این کنوانسیون ملحق شد و تا امروز گزارش‌های ادواری خود را تسلیم کمیته ناظر بر کنوانسیون کرده است.

کمیته ناظر بر محو اشکال تبعیض نژادی متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل بین‌المللی از میان کارشناسان کشورهای مختلف است که وظیفه نظارت بر اجرای مفاد مندرج در کنوانسیون توسط دولت عضو را به‌عهده دارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انتخاب سنوار به کابوس رژیم صهیونیستی در دولت نتانیاهو تبدیل شده است
شکست سنگین یونس امامی مقابل کایل دیک آمریکایی
توقف و پارک خودرو در تمام مسیرهای منتهی به شهر مهران ممنوع است
رنگ مدال طلای المپیک پاریس یک هفته ای رفت! + عکس
ماجرای ناآرامی در بند زنان زندان اوین چه بود؟
صعود دراماتیک برخورداری به دور دوم تکواندوی المپیک
جنگ با طعم انتقام در پاریس/ یونس امامی به کایل دیک آمریکایی رسید
AFC به نفع عربستانی ها قانون جدید وضع کرد
سقوط هواپیمای سبک در نظرآباد
انهدام باند ضرب و فروش سکه‌های تقلبی طلا
نگرانی صهیونیست‌ها از توان بازدارندگی خود در برابر حملات ایران
پوتین را بازداشت نمی کنیم!
آخرین اخبار پیاده روی اربعین امسال
ستاره جدید استقلال هم رسید
رصد فعالیت‌های اتباع در دستور کار قرار دارد
واکنش نتانیاهو به بیانیه ۳ کشور درباره آتش‌بس غزه
بیانیه سه‌جانبه آمریکا و این دو کشور درباره غزه؛ توافق نهایی می شود؟
وزش باد شدید در اغلب مناطق کشور
رقیب حسن یزدانی در فینال: او یک افسانه است
اطلاعیه دفتر حماس درباره برخی شایعات مربوط به شهید هنیه
آخرین جدول مدالی المپیک ۲۰۲۴ در چهاردهمین روز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top