تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/21 - 09:04
کد خبر: 513550

چرا استعلام گرفتند که افراد پیشنهادی رد صلاحیت شوند؟!

 چرا استعلام گرفتند که افراد پیشنهادی رد صلاحیت شوند؟!

محافل سیاسی و رسانه‌ای که بیشترین فشار را برای ارائه افراد پیشنهادی به رئیس‌جمهور و تاثیرگذاری در شکل‌دهی به کابینه داشتند، حالا وارد فاز فاصله‌گذاری و تظاهر به نگرانی شده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در این باره روزنامه هم میهن متعلق به غلامحسین کرباسچی در تحلیلی با عنوان «افزایش نگرانی‌ها در آستانه معرفی کابینه» نوشت: اخباری به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده این است که نگرانی‌ها درباره فهرست نهائی کابینه پیشنهادی بی‌مورد نیست. هسته مرکزی نگرانی‌ ناظران و فعالان سیاسی این است که نتیجه انتخابات چهاردهم نشان می‌دهد بخشی از جامعه خواستار تغییر برخی مسائل در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست. اما مشخص نیست که آیا می‌شود با این شنیده‌ها امیدی به تغییر داشت، یا نه. شنیده‌ها حاکی از آن است که گزینه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو با فشارهایی از بیرون دولت حذف و جایگزین می‌شوند. حتی مسئله سهم‌خواهی‌های سیاسی از دولت نیز این روزها مطرح است.

این روزنامه زنجیره‌ای می‌افزاید: وفاق ملی نقشی کلیدی در ادبیات رئیس‌جمهور دارد. این راهبرد مورد استقبال قرار گرفت اما تنها یک نگرانی در مورد آن وجود دارد. برخی تحلیلگران این نگرانی را ابراز می‌کنند که در فقره استفاده از مدیران دولت‌های قبل، آیا نیروهای متخصص به کارگیری می‌شوند؟ چرا که مسئله سپردن کار به کارشناسان نیز دیگر راهبرد رئیس‌جمهور است. بخش دیگری از نگرانی‌ها ناشی از آن است که چهره‌هایی که برای کابینه معرفی می‌شوند، با نگاه رئیس‌جمهور همراه هستند یا نه. بعضی از فعالان سیاسی نسبت به تکرار نام برخی وزرای دولت سیزدهم، مسئله فشارهای بیرونی برای تشکیل کابینه و موضوع وفاق ملی واکنش نشان دادند. بخشی از این واکنش‌ها ناظر بر مسئله معرفی مجدد سیداسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات بود. رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب گفت: «آقای پزشکیان از مردم رای گرفته و مردم هم منتظر تغییر و تحول در دولت هستند؛ بنابراین چهره‌ها باید تغییر کنند و مردم شاهد افراد و فرهنگ جدید باشند.» محمدمهدی مجاهدی هم نوشت: «کابینه‌ای مرکب از تدراکات متعارض درباره خیرات عمومی، شیوه حکمرانی، وضع‌وحال ایران و جهان و سیاست‌های خرد و کلان تعبیری خطا و خطرناک از رؤیای دولت وفاق ملی است.»

حسین نورانی‌نژاد، فعال اصلاح‌طلب هم نگرانی‌ درباره کنارگذاشته شدن گزینه‌های اصلاح‌طلب به دلیل برخی استعلام‌ها را بسیار جدی توصیف نموده و درباره ترکیب احتمالی کابینه به هم میهن می‌گوید: «واقعیت این است که کمتر کسی انتظار یک کابینه حداکثری اصلاح‌طلب را دارد. نه سابقه و ذائقه سیاسی دکتر پزشکیان با چنین انتظاری سازگار است، نه چنین وعده‌ای داده شد و نه اکثریت رای‌دهندگان چنین انتظاری داشتند. اما ادامه روند گذشته با حداقلی از تغییرات غیرملموس هم قابل قبول نیست. به عنوان مثال در وزارتخانه‌هایی که ماهیت فکری، سیاسی و اجتماعی پررنگ‌تری دارند مثل وزارت کشور، ارشاد، علوم، آموزش و پرورش، و حتی وزارت اطلاعات، انتظار تغییر ملموس می‌رود. یعنی اگر در این وزارتخانه‌ها تغییری همسو با رای مردم داده نشود، پیام بسیار بدی داده خواهد شد و پزشکیان ناچار به مواجهه با پرسش‌های سختی از جانب رای‌دهندگان و حامیانش خواهد بود. متاسفانه برخی اخبار و اطلاعات و شایعات این روزها، در این‌باره نگران‌کننده است که البته دلیل اصلی‌اش ناشی از استعلام‌هاست».

(این سخنان نورانی‌نژاد به خودی خود نشان می‌دهد برخی پیشنهادهای شورای راهبری زیر نظر ظریف، دارای سوء سابقه و تخلف بوده و از نظر مراجع قانونی مسئله‌دار بوده‌اند)

روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران هم نوشت: رئیس‌جمهور پزشکیان، چه قبل از اینکه آرای مناسب برای پیروزی را به دست بیاورد و چه در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی‌اش، پایان دادن به منازعات سیاسی را تکرار می‌کرد. در واقع می‌توان این‌طور گفت که پزشکیان همچنان از ضرورت به پایان رسیدن اختلافات داخلی سخن می‌گوید. به عقیده او شرایط کشور ایجاب می‌کند که گروه‌های سیاسی اختلافات را کنار بگذارند و با هم دست دوستی بدهند تا کشور از این شرایط سخت عبور کند. پافشاری رئیس دولت چهاردهم تا جایی پیش رفت که حتی اکنون شاهد به‌کارگیری برخی از دولتمردان سیزدهم هم هستیم. مسئله‌ای که این سؤال را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد که آیا مسعود پزشکیان که قرار بود در امتداد خاتمی حرکت کند، امتداد دادن به دولت ابراهیم رئیسی را نیز لحاظ کرده است؟ تحلیلگران سیاسی معتقدند که اگر بودن مردان دولت قبل صحت داشته باشد، تصمیم مسعود پزشکیان در چیدمان کابینه چهاردهم با موج گسترده انتقادات از او همراه خواهد بود. مثلاً محمد فاضلی درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون ابقای برخی افراد در کابینه دولت چهاردهم نوشت: «داشتن آدم‌هایی از همه کابینه‌ها، توافق‌سازی یا ساختن دولت وفاق ملی نیست. به‌خصوص که برخی آدم‌های همه دولت‌ها، نمادهای بدی هستند، نماد آدم‌هایی که شخص شخیص «سرمایه اجتماعی» با شنیدن نامشان غش می‌کند، کهیر می‌زند و از دست می‌رود. برخی اسامی فقط اسم نیستند، نمادند، نماد ناجور! نچسب!».

فاضلی همان کسی است که در گفت‌وگوهای انتخاباتی همراه پزشکیان حضور داشت اما در وسط گفت‌وگو میکروفن را پرتاب کرد و از برنامه خارج شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جدول مدالی زنده المپیک ۲۰۲۴ در آخرین روز
واکنش رادان به فیلم دستگیری دو دختر هنجارشکن +فیلم
چرا قراردادهای استقلال در سازمان لیگ ثبت نمی‌شود؟
کوسه‌نهنگ روباتیک در چین ساخته شد!
وزارت علوم سرباز امریه می‌گیرد
واکنش امیرحسین زارع پس از باخت در فینال المپیک +فیلم
وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان چه سوابقی دارند؟
انتقاد امیرحسین ثابتی به کابینه پیشنهادی پزشکیان +فیلم
۲ نظامی پیشنهادی پزشکیان برای ۲وزارتخانه کلیدی را بشناسید
انتقاد یک نماینده از کابینه پیشنهادی پزشکیان
شایعه‌ای جدید در فوتبال ایران
صنایع کوچک پیشران توسعه اقتصادی
تردد ۲۴۱ هزار زائر از مرز مهران طی اول ماه صفر تاکنون
ثبت نام و انتخاب واحد دانشگاه پیام نور آغاز شد
فرصت ثبت نام دانش آموختگان خارج جهت شرکت در آزمون های علوم پزشکی
دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی پس از ۵ سال ممکن شد
ایران امپراتور تکواندوی المپیک شد؛ چهار نماینده چهار مدال +فیلم
حکم محمدرضا عارف برای ابوالفضل کیانی+ جزئیات
استقلال این بازیکن را نمی خواهد
فهرست کامل وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس برای اخذ رای اعتماد + اسامی
دو بازیکن تیم ملی استقلالی شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top