تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/21 - 11:25
کد خبر: 513591

دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی پس از ۵ سال ممکن شد

دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی پس از ۵ سال ممکن شد

رییس ایرانداک از برقراری دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی خبر داد و گفت: از ۲۰ مرداد دسترسی به پایگاه‌هایی علمی بین‌المللی اسکوپوس و ساینس دایرکت در دانشگاه‌ها امکان پذیر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پژوهشگران برای اطلاع از آخرین دستاوردهای علمی در دیگر مراکز علمی دنیا نیازمند دسترسی به پایگاه‌های علمی بین‌المللی هستند و دانشگاه‌ها باید از طریق خرید اشتراک امکان دسترسی به این پایگاه‌ها را فراهم کنند. با این وجود سال‌هاست به دلیل بدهی انباشته، دسترسی دانشگاهیان کشور به پایگاه‌های علمی بین‌المللی، قطع شده است.

مشکل دسترسی دانشگاهیان به پایگاه‌های علمی مربوط به امروز و دیروز نیست و دانشگاه‌ها بیش از یک دهه است که با این چالش دست به گریبان هستند. برای مثال؛ سال ۱۳۹۴ دکتر وحید احمدی؛ معاون پژوهشی وقت وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرده بود که ۷۰ درصد دانشگاه‌های کشور به دلیل بدهی ۴۰ میلیون دلاری باقیمانده از سال‌های قبل، به پایگاه‌های علمی بین‌المللی دسترسی ندارند. در آن زمان مقرر بود که بدهی دانشگاه‌ها به این پایگاه‌ها به صورت اقساط پرداخت شود. همچنین وی اظهار کرده بود که باید در بودجه سال ۹۵ اعتباراتی برای دسترسی به پایگاه‌های علمی بین المللی دیده شود و همچنین این موضوع در بودجه متمرکز وزارت علوم نیز لحاظ شود که البته این امکان فراهم نشد.

موضوع بدهی انباشته به پایگاه‌های علمی ادامه داشت و موجب اعتراض دانشگاهیان شده بود. در یک سال اخیر مسئولان وزارت علوم بارها در مورد تلاش‌های انجام شده برای برقراری اتصال دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی اطلاع‌رسانی کردند ولی این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده بود.

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با مجوز مقام معظم رهبری  ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها از صندوق توسعه ملی برداشته شد و به گفته دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم؛ معادل ۱۰ میلیون یورو از این ۱۰۰ میلیون یورو برای پرداخت بدهی به پایگاه‌های علمی در نظر گرفته شد.

تلاش‌ها برای پرداخت این بدهی ادامه داشت ولی به خاطر برخی مشکلات، انتقال این پول دچار چالش شده بود. روز اول مردادماه معاون پژوهشی وزیر علوم در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها خبر داد که با مذاکرات سنگین، بدهی ۲۷ میلیون یورویی ۱۲ ساله، با پرداخت ۸ میلیون یورو در حال تسویه است.

وی اعلام کرد: مراحل انتقال پول به مراحل نهایی نزدیک شده است و در حال حاضر با وجود اینکه بدهی به طور کامل پرداخت نشده، ولی مذاکرات برای اتصال پایگاه‌ها آغاز شده است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان دبیرخانه شورای تأمین منابع علمی کشور، متولی پیگیری موضوع دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی است. دکتر محمد حسن‌زاده رئیس ایرانداک و رئیس شورای تأمین منابع علمی کشور به خبرنگار مهر اعلام کرد که از روز گذشته (۲۰ مرداد) دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی امکان‌پذیر شده است.

دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی پس از ۵ سال ممکن شد

دکتر محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اعلام خبر برقرار شدن دسترسی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی بین‌المللی گفت: با پیگیری‌های ایرانداک و پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بخش عمده بدهی به پایگاه‌های علمی پرداخت شده است و دسترسی دانشگاه‌ها و مؤسسات زیرمجموعه وزارت علوم به پایگاه‌های اطلاعاتی «الزویر» شامل «اسکوپوس» و «ساینس دایرکت» از بیستم مرداد ماه برقرار شد.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۸۰ درصد از نیازهای دانشگاهیان از این طریق دسترسی به اسکوپوس و ساینس دایرکت رفع می‌شود، با این حال دسترسی به سایر پایگاه‌های علمی نیز در دست پیگیری است.

حسن‌زاده با اشاره به بدهی انباشته ۱۷ ساله به پایگاه‌هایی علمی گفت: از پنج سال پیش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مسدود شده بود ولی دانشگاه‌ها می‌توانند از ۲۰ مردادماه، طبق روال قبلی سفارش خود را به ایرانداک اعلام کنند.

وی در مورد جزئیات نحوه دسترسی دانشگاه‌ها توضیح داد: ایرانداک بعد از دریافت سفارش دانشگاه‌ها، از طریق شورای تأمین منابع علمی کشور نسبت به عقد قرارداد و تداوم دسترسی‌ها اقدام خواهد کرد.

رئیس ایرانداک در مورد راهکار جلوگیری از انباشت بدهی و قطعی مجدد دسترسی به پایگاه‌های علمی بین‌المللی گفت: برای جلوگیری از قطع مجدد دسترسی به پایگاه‌های علمی لازم است که بودجه خرید این پایگاه‌ها به صورت متمرکز در اختیار شورای تأمین منابع علمی کشور قرار گیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قالیباف: از فردا جلسات بررسی وزرا در کمیسیون‌ها برگزار می‌شود
طرح اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران اعلام وصول شد
سخنگوی سپاه: اسرائیل ‌پاسخ ترور هنیه در تهران را دریافت خواهد کرد
تقدیر ۲۲۱ نماینده از تلاش‌های دولت شهید رئیسی در حوزه راه و شهرسازی
اخراجی دولت سیزدهم وزیر پزشکیان می شود؟
عکس سلفی آذرپیرا با پرچم فلسطین +عکس
واکنش عضو کمیسیون امنیت مجلس به تحریک رئیس‌جمهور برای دور زدن قانون
آذرپیرا به برنز المپیک رسید
دستگیری دختر پسرنما در مشهد
دستغیب: دیوان محاسبات برای کمک به رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی آمادگی دارد
شاخص بورس افت کرد/ کاهش ۴۶۷ واحدی شاخص کل
اعضای کمیسیون‌ ویژه حمایت از تولید مجلس انتخاب شدند
مرشایمر؛ اسرائیل در درگیری با ایران، حسابی مشت مالی خواهد شد +فیلم
کلید اولیه چهار آزمون گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۳ منتشر شد
کارت آزمون انتخاب مترجم رسمی قوه قضائیه ۲۳ مرداد منتشر می شود
رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور با دانشگاه تهران آشنا می‌شوند
تماس رئیس فدراسیون فوتبال با کاپیتان استقلال
کشتی گیر ژاپنی از رحمان بی‌رحم‌تر بود
ایران این هفته به اسرائیل حمله می‌کند
حماس وزیر جنجالی صهیونیست را تهدید به مرگ کرد؟
جزئیات فروش بلیت پروازهای اربعین + سایت و زمان فروش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top