تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/05/22 - 09:51
کد خبر: 513708

سه انتقاد جدی به فهرست وزرای پیشنهادی

سه انتقاد جدی به فهرست وزرای پیشنهادی

اگرچه فهرست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس با انتقادها و البته دیدگاه‌های مثبت قابل‌توجهی از سوی نمایندگان، طیف‌های سیاسی و همچنین افکارعمومی مواجه شده، اما نکته محوری معطوف به این موضوع است که هنوز برای قضاوت درباره کابینه چهاردهم زود است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ احمد سالک؛ عضو جامعه روحانیت مبارز: معرفی فهرست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به مجلس از سوی رئیس‌جمهور در حالی به اصلی‌ترین موضوع رسانه‌ها و محافل سیاسی کشور تبدیل شده‌ و تحلیل‌ها دراین باره ادامه دارد که نخست باید توجه داشت اکنون کار اصلی برعهده نمایندگان ملت است و آنها هستند که درباره صلاحیت چهره‌های معرفی‌شده نظر تخصصی می‌دهند.

در این میان اگرچه فهرست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان به مجلس با انتقادها و البته دیدگاه‌های مثبت قابل‌توجهی از سوی نمایندگان، طیف‌های سیاسی و همچنین افکارعمومی مواجه شده، اما نکته محوری معطوف به این موضوع است که هنوز برای قضاوت درباره کابینه چهاردهم زود است و باید دید پس از بررسی‌های تخصصی مجلس، کدام‌یک از وزرای پیشنهادی در نهایت می‌توانند رای ‌اعتماد نمایندگان را جلب کنند و راهی وزارتخانه‌های متبوع‌شان شوند.

با درنظرگرفتن این موضوع و همچنین فرصتی که طی یک‌هفته پیش‌رو برای بررسی برنامه‌ها و راهبردهای وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان قرار دارد، می‌توان به‌صورت اجمالی به بررسی نقاط قوت فهرست پیشنهادی و همچنین نقدهایی که در این زمینه مطرح شده است، پرداخت.

* یکی از نکات مثبت فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، حضور چهره‌های موجهی مانند سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که سابقه و کارنامه مشخصی دارد. حضور اینگونه افراد در کابینه چهاردهم را باید به فال نیک گرفت. معتقدم حضور برخی چهره‌های وزین و عالم در ترکیب هیأت‌وزیران می‌تواند کارایی قوه مجریه و به‌دنبال آن رضایت مردم را افزایش دهد.

* نکته مثبت دیگری که باید درباره فهرست پیشنهادی مطرح کرد، این است که ترکیب وزرا در مجموع وزن مطلوبی دارد و متشکل از افراد متناسبی است که امید می‌رود عملکرد مطلوبی داشته باشند. البته باید در انتظار بررسی‌های تخصصی کمیسیون‌های مجلس ماند و دید نمایندگان به کدام‌یک از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می‌دهند، اما معتقدم در کلیت، ترکیب مناسبی به مجلس معرفی شده‌ است.

* اگرچه با همه چهره‌های معرفی‌شده آشنایی کاملی ندارم و نمی‌توانم قضاوت دقیقی درباره آنها داشته باشم، اما آن دسته از وزرای پیشنهادی را که به‌طورکامل می‌شناسم، افراد سالمی هستند و می‌توانند در حوزه‌های مختلف مثمرثمر واقع شوند. بنابراین حضور چهره‌های سالم و کارآمد را از نقاط قوت فهرست پیشنهادی می‌دانم.

* معرفی برخی وزرای دولت‌سیزدهم برای حضور در کابینه چهاردهم از دیگر نقاط قوت کابینه به‌حساب می‌آید که نباید از نظر دور داشت. این رویکرد چنانچه با هدف استمرار نقاط قوت دولت شهید رئیسی باشد، از نقاط مثبت و قابل دفاع فهرست وزرای پیشنهادی پزشکیان به‌شمار می‌رود.

* با وجود نقاط قوت موجود در فهرست وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور، اما برخی انتقادها نیز به این فهرست وارد است که باید به آنها پرداخت. حضور بعضی افراد با سابقه نه‌چندان روشن از دولت‌های گذشته را می‌توان از انتقادهای مطرح شده به‌جا درباره ترکیب وزرای پیشنهادی به‌حساب آورد که می‌تواند در روند خدمت‌رسانی دولت خلل ایجاد کند.

* از سوی دیگر معرفی فهرستی که میانگین سنی آنان، به‌عنوان پیرترین کابینه در طول عمر جمهوری‌ اسلامی به‌شمار می‌رود، برخلاف رویکردها و وعده‌های رئیس‌جمهور، چه در دوران رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از آن ارزیابی می‌شود. براساس شاخص‌های اعلامی از سوی کمیته راهبردی انتخاب کابینه چهاردهم، قرار بود بخش قابل ‌توجهی از وزرا حدود ۵۰ تا ۵۵ سال سن داشته باشند، اما اکنون شاهدیم تعداد قابل‌توجهی از وزرای پیشنهادی حدود ۶۰ سال و بالاتر سن دارند.

* یکی دیگر از انتقادهایی که به ترکیب کلی وزرای پیشنهادی وارد است، عدم‌ تحقق شعار محوری رئیس‌جمهور مبنی بر «وفاق ملی» و «کابینه فراجناحی» است. حضور برخی چهره‌ها در میان وزرای پیشنهادی با سوابق غیرقابل دفاع، نشان‌دهنده عدم‌تحقق رویکرد کابینه فراجناحی در دولت چهاردهم است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شرور معروف فضای مجازی دستگیر شد
۷ توصیه یک متخصص ارتوپد برای زائران
ادعای تروئیکای اروپایی علیه ایران
ناگفته‌های فینال حسن یزدانی از زبان دکتر شادگان
ظریف پاسخ کنایه پسر پزشکیان را داد؟
اتباع غیرمجاز تا پایان سال کشور را ترک کنند
از درج مهر ورود به کشور عراق اطمینان حاصل کنید
شرکت سالانه حدود ۱۵۰ هزار سرباز در دوره های آموزشی جهاد دانشگاهی
آزمایشگاه‌های مرجع از موازی‌کاری جلوگیری می‌کنند
قطب‌آباد فارس لرزید
داعش مسئولیت انفجار کابل را برعهده گرفت
هتل دوسو دوسی داون تاون استانبول چه امکاناتی دارد؟
فایده خوردن پیتزا
تاثیر استفاده از فیروزه کوبی در دکوراسیون منزل
مخالفت مجلس تنها با ۲۰ درصد از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم
واکنش متفاوت گاریدو به ناکامی در خصوص جذب مدافع تخصصی و هوادارانِ عصبانی
آمار فروش شمش طلا در مرکز مبادله؛ چند کیلو طلا معامله شد؟
مدال آوران المپیک چگونه می توانند راهی دانشگاه شوند
کاروان زیارتی اربعین حسینی دانشگاه تهران اعزام شد
وزاری اقتصادی دولت چهاردهم در بوته نقد
قتل زن جوان و دختر خردسالش به دست شوهر بی‌رحم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top