تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/23 - 12:45
کد خبر: 513840

دور باطل مذاکرات؟

دور باطل مذاکرات؟

سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد تلاش‌هایی که طرف‌های میانجی (قطری‌ها و مصری‌ها) انجام می‌دهند، تا این لحظه همچنان ادامه دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «جهاد طه» سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگویی ویژه با وبگاه «عربی۲۱» اظهار کرد: تلاش‌هایی که طرف‌های میانجی (قطری‌ها و مصری‌ها) انجام می‌دهند، تا این لحظه همچنان ادامه دارد و حماس به پیشنهاد اخیر و مسیر درست مذاکرات پایبند است.

جنبش حماس در بیانیه اخیر خود درباره تحولات رخ داده در روند مذاکرات و آنچه با عنوان «اجلاس پنج‌شنبه» شناخته می‌شود، از طرف‌های میانجی خواست طرحی را ارائه کنند تا آنچه دوم ژوئیه مطابق با رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت به این جنبش پیشنهاد دادند و حماس با آن موافقت کرد، اجرا شود.

جهاد طه در این گفت‌وگو بر پایبندی حماس به مسیر درست مذاکرات برای موافقت هرچه سریعتر با توافقی که به جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین پایان دهد، تاکید کرد.

سخنگوی حماس گفت: قطعا تلاش‌های میانجی‌ها به ویژه پس از موضعگیری جنبش در خصوص لزوم ارائه طرحی برای اجرای توافق‌های انجام شده با هدف جلوگیری از اتلاف وقت بیشتر، ادامه دارد.

او تاکید کرد: جنبش اساسا و بر خلاف تبلیغات و اظهارات تحریک‌آمیز طرف صهیونیستی با اصل مذاکره درباره آتش‌بس مخالف نیست و درخواستش برای طرح اجرایی تنها برای تضمین موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها و منتهی شدن به توقف این جنگ ظالمانه ضرروت دارد.

حماس اقدامات میانجی‌ها را بررسی می‌کند

این مسؤول حماس در ادامه افشا کرد: حماس در حال بررسی و پیگیری تلاش‌ها و اقدامات مختلف است و این جنبش آشکارا موضعگیری مثبت خود را در خصوص تمامی طرح‌ها و ابتکارعمل‌های قبلی برای آتش‌بس از جمله پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و نیز قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس اعلام کرد.

اما جهاد طه در این مصاحبه صراحتا به این نکته اشاره نکرد که آیا احتمال دارد حماس موضعگیری اخیر خود را تغییر داده و در دور جدید مذاکرات که پس فردا پنج‌شنبه ۱۵ اوت جاری برگزار خواهد شد، حضور پیدا می‌کند یا نه.

او در ادامه گفت: جنبش در خصوص تمامی پیشنهاهای مختلفی که برای توقف جنگ ارائه شد، رویکرد مثبتی داشت و انعطاف زیادی نشان داد، از جمله آنها پیشنهاد مصر و قطر که ۶ مه ۲۰۲۴ ارائه شد و جنبش فورا موافقت خود را با آن اعلام کرد اما طرف اشغالگر با این پیشنهاد مخالفت کرد.

سخنگوی حماس افزود: همچنین جنبش با سندی که ۲ میانجی مصری و قطری بر اساس سخنان بایدن و قطعنامه شورای امنیت ارائه کردند، استقبال کرد و ما ارائه طرحی برای اجرای این پیشنهاد را خواستار شدیم اما طرفی که منع این پیشنهاد شد و هنوز هم می‌شود، رژیم اشغالگر است که همواره سعی دارد با تحمیل شروط جدیدی علاوه بر شروط قبلی و ارتکاب کشتارهای بیشتر و بیشتر با هدف مختل کردن هرگونه مذاکراتی که بتواند به هر گونه توافقی منجر شود، جهشی روبه‌جلو داشته باشد.

دور باطل مذاکرات

جهاد طه همچنین گفت: رژیم اشغالگر تنها می‌خواهد به دور باطل مذاکرات ادامه دهد تا از آن به عنوان سرپوشی برای استمرار جنایت‌هایش در حق ملت فلسطین ادامه دهد، این رژیم سعی دارد ما را وارد این بازی پیچیده کند اما ما هرگز چنین فرصتی را به آن نخواهیم داد و آنچه امروز به دنبالش هستیم، این است که مطابق آنچه پیش از این انجام شده، توافق صورت بگیرد و به طرف اشغالگر اجازه فرار از هیچ مسؤولیتی داده نشود و طرحی عملی برای اجرای پیشنهاد اخیر ارائه شود.

او در ادامه نیز ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد اخیری که حماس در دوم ژوئیه با آن موافقت کرد، چارچوب مصوبی برای پایان دادن به حملات صهیونیستی باشد.

سخنگوی حماس همچنین گفت: ما به مذاکره پشت نکرده و نخواهیم کرد اما صحبت ما درباره سازوکاری برای مذاکره است و دلیلی برای فرصت دادن به طرف اشغالگر جهت فرار از اسنادی که به ما ارائه شده و از موافقت ۲ طرف مصری-قطری و حتی آمریکایی برخوردار است، وجود ندارد و بر همین اساس باید از اجرای طرح‌های خبیثانه طرف اشغالگر جلوگیری شود و ما باید راه را برای استمرار این بازی شیطانی ببندیم. ما حتی اگر (به فرض) با شروط جدید نتانیاهو هم موافقت کنیم، او دوباره و سه‌باره شروط جدیدی را تعیین خواهد کرد چراکه او در عمل به دلیل منافع سیاسی شخصی خود هرگز نمی‌خواهد توافقی حاصل شود.

او افزود: تضمین آینده مذاکرات و اجرای آنچه توافق شده، با اعمال فشار بر طرف اسرائیلی که هنوز به ناکام گذاشتن و مختل کردن تمامی تلاش‌ها به ویژه پیشنهاد اخیر ادامه می‌دهد، محقق می‌شود، طرف اشغالگر می‌خواهد بدون حصول پیشرفتی و یا پایبندی به آنچه توافق شده، از مذاکرات به عنوان سرپوشی برای ارتکاب کشتارهایش استفاده کند.

مسوولیت جامعه جهانی

جهاد طه در ادامه نیز تاکید کرد: در صورتی که تمایلی جدی و واقعی برای آتش‌بس وجود داشته باشد، مسؤولیت بزرگی بر دوش جامعه جهانی و در راس آن دولت آمریکا قرار دارد، همه باید بیشترین میزان فشار را بر رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد کنند تا جنایاتش را متوقف کند و آنچه در پیشنهاد اخیر توافق شده، عملی شود.

این مسؤول حماس افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی اگر نیت خیری برای موفقیت‌آمیز بودن این تلاش‌ها دارد، نباید مرتکب کشتارها و جنایات بیشتری شود اما اصرار و قصدش برای ارتکاب این کشتارها و جنایت‌ها بزرگترین نشانه از تمایلش به نابودی تمامی تلاش‌ها و برهم زدن فضای مورد نیاز مذاکرات است.

او در ادامه تاثیرگذاری تغییرات اخیر به وجود آمده در رهبری حماس بر موضعگیری آن در مذاکرات را تکذیب کرد و گفت: تغییراتی که در پی ترور فرمانده شهید اسماعیل هنیه رخ داد، بازتابی بر روند مذاکرات نداشت چراکه حماس نهاد بزرگی است که از استراتژی ثابتی برخوردار است و در عمل یک کمیته رهبری در جنبش وجود دارد که مذاکرات را هدایت می‌کند و این کمیته مسؤول مدیریت این پرونده است.

سخنگوی جنبش حماس در ادامه تاکید کرد: مسؤول اصلی فروپاشی احتمالی مذاکرات در درجه اول رژیم اشغالگر صهیونیستی است و در کنار آن دولت آمریکا به عنوان بزرگترین حامی آن است.

او از جامعه جهانی خواست که تغییری در سیاست‌های خود در قبال رژیم صهیونیستی ایجاد کند تا آن را به اجرای آنچه اخیرا توافق شده، متعهد کند.

جهاد طه در ادامه تاکید کرد: دولت آمریکا نیز در این شرایط فاجعه‌بار دست دارد، چراکه اگر در دستیابی به توافق جدی بود، با جدیت رژیم اشغالگر را برای امضای توافق مورد انتظار تحت فشار گذاشته بود.

این مسؤول حماس افزود: ما خواستار توافق بر اساس پیشنهادهایی هستیم که میانجی‌ها پیش از این ارائه کردند و هیچ پیشنهاد یا شروط جدیدی ارائه نکردیم و نباید به رژیم اشغالگر اجازه داده شود از این پیشنهادهای مهم فرار کند، ما هرگز با تحمیل شروط جدیدی که مانع از حصول توافق شود، موافقت نخواهیم کرد و بر این اساس توپ در زمین رژیم اشغالگر بوده و هنوز نیز هست و اگر جدیتی در رسیدن به توافق وجود دارد، همه باید به آنچه پیش از این حاصل شده، احترام گذاشته و بر اساس آن توافق کنند.

در این راستا یک منبع منطقه‌ای آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه نیز به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: حماس در حال برنامه‌ریزی برای حضور در مذاکرات روز پنج‌شنبه (۱۵ اوت) است.

حماس در تعطیلات پایان هفته تردیدهایی را در خصوص حضورش در این مذاکرات ابراز کرد و از طرف‌های میانجی خواست طرف اشغالگر را برای اجرای طرح آتش‌بس پیشنهادی بایدن و شورای امنیت به جای استمرار مذاکرات ملزم کنند.

تا این لحظه هنوز حماس اعلام نکرده که آیا قصد حضور در این مذاکرات را دارد یا نه.

پنج‌شنبه گذشته بایدن و عبدالفتاح السیسی، همتای مصری او به همراه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با صدور بیانیه مشترکی ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس از پس فردا پنج‌شنبه و نیز خودداری از اتلاف وقت، آغاز اجرای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بدون هیچ تاخیری از سوی طرف‌ها خواستار شدند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدار شمس آذر و استقلال با VAR برگزار می‌شود؟
پاسخ تند امیرحسین زارع به پتراشویلی‌
جلسه شورای عالی بورس با حضور خاندوزی و فرزین
عذرخواهی رسمی مهدی تاج از استقلال
اعلام قیمت بلیت اتوبوس تهران به مهران
تکلیف سربازی رفتن بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران روشن شد
آجر نسوز قرمز چیست؟ + مزایا و کاربرد‌ها
معرفی و بررسیِ بازارِ کارِ دوره‌ی فوریت‌های پزشکی
طراحی سایت با هوش مصنوعی (۰ تا ۱۰۰) راهنمای ۲۰۲۴
خط چشم رنگی اصل
شرایط زندگی در شهرهای بزرگ کانادا: از تورنتو تا ونکوور
در آموزشگاه زبان معتبر، زبان انگلیسی را مانند یک انگلیسی زبان صحبت کنید!
با هتل ونزیا پالاس دلوکس ریزورت آنتالیا آشنا شوید
مسعود پزشکیان بالاخره به انتقادات واکنش نشان داد +عکس
اعزام نمایندگان پرسپولیس برای حضور در قرعه‌کشی لیگ نخبگان آسیا
سخنگوی ارتش صهیونیستی: تهدید ایران را جدی می‌گیریم
دعا و نیایش رهبر معظم انقلاب در مسجد جمکران؟
نحوه استرداد بلیت پروازهای اربعین اعلام شد
کلاهبرداری با گذرنامه فوری اربعین
استقلال ۵۰۰ هزار دلار برای یک بازیکن سن بالا داد
افشای چگونگی معرفی مومنی برای وزارت کشور توسط پزشکیان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top