تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/24 - 14:25
کد خبر: 513939

توضیحات وزیر اقتصاد درباره جلسه فوق‌العاده بورس

توضیحات وزیر اقتصاد درباره جلسه فوق‌العاده بورس

وزیر اقتصاد گفت: شورای عالی بورس تصمیم به افزایش دامنه نوسان گرفته و قرار شد هفته آینده از طریق سوی سازمان بورس اعلام شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از همشهری؛ سیداحسان خاندوزی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه شورای عالی بورس برای حمایت از بازار سرمایه تشکیل و قرار شد بانک‌ها با منابع خود واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق تثبیت بازار از بورس حمایت کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به کمک ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و صندوق تثبیت گفت: سال گذشته صندوق توسعه ملی طبق یک مصوبه قانونی منابعی را باید به صندوق تثبیت واریز می‌کرد آنجا ما پیشنهاد مشارکت را دادیم و در صندوق توسعه ملی بر یونیت ‌ها سرمایه‌گذاری کرد و یونیت‌های صندوق را خریداری کرد و آخر سال که گزارش مالی که صورت‌ها بررسی کرد، افراد در صندوق توسعه ملی در صندوق ابزار خوشحالی و رضایت کردند.

خاندوزی در پاسخ به سئوال دیگر درباره ممنوعیت قانونی ورود بانک‌ها به بازار سرمایه تاکید کرد: با تایید بانک مرکزی طی کردن تشریفات ارکان بانک‌ها این اقدام قابل اجرا است و نیاز به قانون ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افزایش دامنه نوسان بورس گفت: شورای عالی بورس، تصمیم به افزایش دامنه نوسان گرفته و قرار شد هفته آینده از طریق سوی سازمان بورس اعلام شود.

خاندوزی یادآور شد: چند محور در جلسه فوق‌العاده بورس مطرح شد که بخشی آن درباره پیشنهاد سازمان بورس بود که با نگاه مثبت بانک مرکزی مواجه شد. این پیشنهاد مبنی بر این است که کمک‌های به شکل قدیمی خودش در شکل حمایت ها از یونیت‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار از طریق بانکی حمایت شویم.

وی ادامه داد: این اقدام هم برای بانک‌ها سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و هم منابع مردم در بانک‌ها از بین نمی‌رود و هم سودآور خواهد بود. از سوی دیگر به نهادهایی تثبیتی کمک خواهد شد.

همه زیرپوشش اعتبارسنجی بانکی قرار می‌گیرند

وزیر اقتصاد گفت: از اواخر شهریورماه تمامی بانک‌های کشور مدل اعتبارسنجی خود را بر اساس مدل جدید دریافت خواهند کرد که پوشش جمعیتی آن از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد جمعیت می رسد و الگوی جدید از ۱۸ مورد اطلاعاتی به حدود ۷۰ مورد اطلاعاتی افزایش پیدا می کند.

خاندوزی در بازدید از شرکت اعتبارسنجی ایران اظهار کرد: قبل از دوره وزارت برای اخذ وام به بانک مسکن رفته بودم. مدارکی که بانک نیاز داشت را تهیه کردیم. مسئول بانک گفت شما سه روز دیگر بیا. گفتند یک مرحله اعتبارسنجی باقی مانده است. سه روز بعد گفتند نتیجه اعتبارسنجی شما آمده و تا الان وام نگرفته اید و کارنامه شما سفید است. من گفتم قبل از این وام گرفته ام ولی آنها گفتند وامی از شما ثبت نشده است.

وی افزود: این خاطره را به این دلیل گفتم که به تلاش سه سال دوستان در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زمینه اعتبارسنجی پی ببرید. ۱۰ سال آینده خواهید دید که این جثه به ظاهر کوچک شرکت اعتبارسنجی تا چه میزان در قاعده سازی فعالان اقتصادی کشور موثر خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: بهمن ۱۴۰۰ خدمت شهید رییسی رسیدیم و بعد از آن به شکل ویژه اولین گام در خدمات خرد مردم توسط شبکه بانکی برداشته شد. ما هم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کمک کردیم. آنجا بیان شد که مردم را از وثیقه و ضامن تا حد ممکن رها کنیم. برای اینکه دامنه خدمت را گسترش دهیم نیازمند برنامه جامع در دولت بودیم. از سال ۱۴۰۱ بعد از تغییر تیم مدیریتی شرکت اعتبارسنجی، سرفصل‌های مهم همکاری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور شکل گرفت.

خاندوزی با بیان اینکه در حال حاضر مدل اعتبارسنجی پیشین کشور پس از هشت سال تغییر کرده است، گفت: اجرای آزمایشی آن در چهار بانک و موسسه اعتباری اجرا شد و از اواخر شهریورماه تمامی بانکهای کشور مدل اعتبارسنجی خود را بر اساس مدل جدید دریافت خواهند کرد. در الگوی جدید ۱۸ مورد اطلاعاتی به حدود ۷۰ مورد اطلاعاتی افزایش پیدا می کند. همچنین به جای اینکه اعتبارسنجی فقط برای یک سوم مردم پوشش داده شود پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر دو سوم جمعیت کشور به این الگوی جدید می پیوندند و کمک خوبی به دسترسی عادلانه افراد به اطلاعات خواهد بود. همچنین انگیزه ایجاد می کند که هرکس بداند بدرفتاری مالی او هزینه دارد.

وی ادامه داد: قبلا کسی با خوش رفتارها کاری نداشت و بدرفتارها تسهیلات دریافت می کردند. این قاعده قرار است برعکس شود و دولت چهاردهم بتواند از این ابزار حکمرانی بسیار خوب استفاده کند. اصرار بر فراگیری از سمت دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی نیز لازم است.

به گفت خاندوزی، به زودی شرکت‌های بیمه کشور نیز به اعتبارسنجی می پیوندند که یک نظام انگیزه بخش کاملا سیستمی ایجاد خواهد شد. امروز در جلسه هیات دولت گزارشی درباره اقدامات اعتبارسنجی به دکتر پزشکیان ارائه دادم که گفتند داده ها تجمیع شود و اگر همین اتفاق بیفتد خیلی از اتفاقات مثبت بعد از آن رخ می دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حرم مطهر امام علی (ع) در آستانه اربعین حسینی +عکس
ایران در صدر جدول کسب مدال به‌ ازای تعداد ورزشکار در المپیک
پایداری آلودگی هوا در تهران
بیانیه کار گروه ورزش حزب موتلفه اسلامی در قدردانی از مدال آوران ایرانی در المپیک
جزئیات ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شد
جزئیات پذیرش بدون آزمون دوره‌های‌ کاردانی به کارشناسی اعلام شد
آغاز مهلت جدید ثبت‌نام در پذیرش کاردانی فنی و حرفه‌ای از ۳۰ مرداد
بازپرداخت وام‌های دانشجویی با کمک یک نرم‌افزار اختصاصی
آغاز عملیات اجرایی ایجاد شهرهای ساحلی «مکران مرکزی»، «خلیج‌فارس» و «تیس»
محورهای تهران-شمال به ایستگاه شارژ خودرو برقی تجهیز می‌شود‌
افت قیمت دلار در بازار آزاد‌
به‌زودی؛ اولین پرتاب بلوک انتقال‌ مداری سامان
پزشکیان قانون اصلاح قانون نظام صنفی را ابلاغ کرد
آیت‌الله جنتی: اربعین امسال جلوه دفاع از فلسطین خواهد بود
نظر مثبت اعضای کمیسیون شوراها درباره وزرای پیشنهادی اطلاعات و علوم
رهبر انقلاب: هدف دشمن از جنگ روانی در زمینه نظامی، ایجاد ترس و عقب‌نشینی است
پزشکیان: مدیرانی که توانایی رفع مشکلات را داشته باشند در دولت به‌کارگیری می‌شوند
کمیسیون امنیت امشب برای وزرای اطلاعات، کشور، خارجه و رفاه رای گیری می‌کند
۴ دست‌ انداز پیش پای وزیر پیشنهادی اقتصاد
تأکید وزیر پیشنهادی کشور بر راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی
استعلام امنیتی همه وزرای پیشنهادی دولت مثبت بوده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top