تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/24 - 17:01
کد خبر: 513971

«نگاهی کوتاه بر اقتصاد افغانستان؛»

در سومین سالگرد بازگشت طالبان، اقتصاد افغانستان در چه وضعیتی است؟

در سومین سالگرد بازگشت طالبان، اقتصاد افغانستان در چه وضعیتی است؟

امروز ۲۴ مرداد است و دقیقاً سه سال از سقوط کابل و بازگشت طالبان به قدرت می‌گذرد. اقتصاد این کشور در دو سال اول استقرار طالبان ۲۶ درصد کوچکتر شده است و با توجه به خشکسالی، تحریم و ممنوعیت کشت تریاک، این انقباض ادامه خواهد یافت. اقتصاد کماکان وابستگی شدیدی به کمک‌های خارجی دارد و کمک‌های خارجی دستکم ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز ۲۴ مرداد است و دقیقاً سه سال از سقوط کابل و بازگشت طالبان به قدرت می‌گذرد. اقتصاد این کشور در دو سال اول استقرار طالبان ۲۶ درصد کوچکتر شده است و با توجه به خشکسالی، تحریم و ممنوعیت کشت تریاک، این انقباض ادامه خواهد یافت. اقتصاد کماکان وابستگی شدیدی به کمک‌های خارجی دارد و  کمک‌های خارجی دستکم ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

۷۰ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر

طالبان ساز و کار مشخصی برای اعلام آمار اقتصادی ندارد؛ اما برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از جمعیت افغانستان زیر خط فقر هستند و بیکارند. طالبان نظام بازنشستگی را نیز با ادعای ملاحظات شرعی منحل نموده است. حذف زنان از بازار کار موجب ضرر دستکم یک میلیارد دلاری به تولید ناخالص داخلی افغانستان شده است. 

تورم منفی ۹ درصدی بیش از آنکه دستاورد باشد، متاثر از افت شدید قدرت خرید است. افزایش ۳۰ درصدی ارزش افغانی نیز موجب کاهش رقابت‌پذیری محصولات صادراتی افغانستان شده و کسری تجاری این کشور را تشدید نموده است. 

بانک مرکزی افغانستان به دلیل فقدان تجهیزات چاپ پول در داخل نمی‌تواند به دلخواه خود پول چاپ کند. داد و ستد وام‌های بانکی به دلیل ربا قلمداد شدن ممنوع و متوقف شده است. دولت سرپرستی به دلیل عدم شناسایی بین‌المللی و تحریم، وام خارجی نیز نمی‌تواند بگیرد.

سازمان ملل در سه سال گذشته دستکم ۳.۸ میلیارد دلار برای تامین کمک‌های اقتصادی به افغانستان هزینه کرده است. ایالات متحده بیش از ۳ میلیارد دلار کمک در این دوره به افغانستان منتقل کرده است که بنابر ادعای ناظران آمریکایی بخشی از آن به دست طالبان رسیده است. 

علاوه بر مراودات مالی پنهانی و مداخله در نحوه توزیع، گزارش سیگار (SIGAR) نشان می‌دهد که پیمانکاران و مجریان کمک‌های خارجی برای تداوم فعالیت‌های خود در افغانستان به طالبان پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی دارند.

الگوی مالیات‌ستانی سخت‌گیرانه‌ طالبان

طالبان الگوی مالیات‌ستانی سخت‌گیرانه‌ای برپا کرده است و یکی از اولین اقدامات آن، برقرار ساختن مجدد اظهارنامه‌های الکترونیکی بود. تعرفه‌های جدیدی نیز بر حمل کالای تجاری اعمال شده است. 

در سال ۲۰۲۳، این گروه قریب به ۳ میلیارد دلار مالیات جمع‌آوری نمود که کماکان فاصله معنی‌داری با برآوردهای حداقلی مورد نیاز برای اداره حکومت دارد و تکیه طالبان کماکان بر منابع غیررسمی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زائران از مرزهای باشماق و تمرچین به عراق بروند
افت شدید تعداد موالید کشور
تغییر مدیریتی جدید در شهرداری تهران
ساخت بزرگ‌ترین موکبها برای کمک به زائران حسینی توسط دانش بنیان‌ها
تسلیت امام خامنه‌ای درپی درگذشت همسر آیت‌الله شبیری زنجانی
وزرای پیشنهادی دفاع، اطلاعات، کشور و خارجه در کمیسیون امنیت
واکنش حماس به تداوم کمک تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل
نامه‌ای خطاب به سرکارخانم بهروز اذر، معاونت زنان و خانواده دولت چهاردهم
دانشگاه اصفهان بر سکوی نایب قهرمانی المپیاد ورزشی دانشجویان
دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب رتبه اول در بین دانشگاه‌های کشور شد
استقبال از آرین سلیمی قهرمان مسابقات تکواندو المپیک پاریس +عکس
معرفی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی سفر به کربلا
دبیر جدید هیئت دولت معارفه شد
کارنامه رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ هفته اول شهریور منتشر می‌شود
دو دستگاه VAR جدید وارد کشور می‌شود
جذب ۷۶ نخبه در هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
۵ اشتباهی که منجر به کاهش عمر لپ‌تاپ می‌شوند
تیم‌های عملیاتی هلال احمر به حالت آماده‌باش کامل در آمدند
اعلام شرایط آزمون عملی رشته‌ علوم ورزشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳
اعلام زمان برگزاری آزمونهای صلاحیت حرفه‌ای روانشناسی و مترجم‌رسمی
فعال شدن یک گیگ ترافیک روزانه رایگان مخابرات برای زائران اربعین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top