تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/24 - 20:33
کد خبر: 513993

افت شدید تعداد موالید کشور

افت شدید تعداد موالید کشور

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به افت نرخ باروری در کشور گفت: استعمال دخانیات می‌تواند باعث افزایش بروز ناباروری و سرطان‌ در زنان شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ناهید خدا کرمی در نشست خبری پنجمین کنگره سلامت زنان و خانواده با اولویت بر جمعیت و فرزندآوری که در مرکز همایش‌های بیمارستان میلاد برگزار شد، اظهار کرد: علیرغم ابلاغ سیاست‌های جمعیتی هنوز نتوانسته‌ایم افزایش نرخ باروری داشته باشیم و اگر مقداری رشد در این زمینه داشتیم مربوط به زوجین دهه 60 است که ممکن است در سال‌های آینده متوقف شود.

وی با بیان اینکه در قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده ماموریت همه دستگاه‌ها به طور شفاف مشخص شده، افزود: وزارت بهداشت به تنهایی در این زمینه وظیفه ندارد و زنان ما نیازمند حمایت هستند تا دغدغه‌های خود را در ازدواج، بارداری و فرزندآوری مدیریت کنند.

خداکرمی با اشاره به وجود بیش از 22 هزار ماما در کشور ادامه داد: هر زن ایرانی باید دسترسی به یک ماما داشته باشد، زیرا همه زنان از دوره بلوغ تا ازدواج و بارداری و زایمان نیاز به مشاوره دارند.

وی تاکید کرد: از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت آینده انتظار می‌رود که محور اصلی شبکه بهداشت را بر ارائه خدمات مامایی استوار کند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش مصرف دخانیات و داروهای لاغری حاوی مواد مخدر در بین زنان و تاثیرات آن بر باروری گفت: هرگونه رفتار پرخطر اعم از مصرف الکل، مصرف دخانیات، مواد مخدر و روانگردان‌ها باعث کاهش میزان باروری زنان و مردان می‌شود برای مثال حرکت اسپرم مردان در اثر مصرف دخانیات کاهش می‌یابد و مصرف دخانیات زنان را در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و دهانه رحم قرار می‌دهد و باعث افزایش خطر یائسگی زودرس می‌شود.

وی افزود: زنانی که داروهای لاغری قاچاقی را مصرف می‌کنند باید بدانند این داروها ممکن است حاوی آمفتامین باشد که نوعی مخدر است. این داروها سلول‌های مغز را دچار تحلیل می‌کند و مدیریت هیجانات و فرد را دچار اختلال و زندگی او را از حالت طبیعی خارج می‌کند بنابراین توصیه می‌کنیم همه زنان با روش های تغذیه اصولی و ورزش کردن به وزن ایده‌آل خود برسند.

در ادامه، زهره کشاورز، دبیر علمی کنگره سلامت زنان با اشاره به اثرات مخرب تبلیغات بر افزایش میل زنان و دختران جوان به مصرف دخانیات بیان کرد: در حال حاضر شاهد تبلیغ استفاده از دخانیات در برخی سریال‌ها و فیلم‌ها هستیم که باعث افزایش گرایش جوانان به مصرف این مواد می‌شود. همچنین گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر ممکن است ناشی از تاثیر رفتار همسالان در بین نوجوانان و جوانان باشد.

وی افزود: مواد مخدر موجود در برخی داروها مانند داروهای لاغری غیرمجاز که ممکن است زنان برای رسیدن به وزن ایده‌آل از آن‌ها استفاده کنند باعث ایجاد وابستگی در مصرف کنندگان می‌شود، به تدریج با مصرف این داروهای حاوی مواد مخدر فرد ممکن است دچار عوارضی همچون هیجانات منفی و افزایش خشونت و اضطراب می‌شود و قطع وابستگی به این داروها نیز بسیار سخت است زیرا مانند فرآیند ترک کردن مواد مخدر، فرد را دچار تب و لرز، اسهال، اختلالات خلقی و... می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به کاهش نرخ باروری در کشور طی سال‌های گذشته گفت: تعداد موالید در سال 1402 یک میلیون و 52 هزار و 984 نفر بوده که نسبت به سال 95 به میزان 31 درصد افت داشته است که آمار قابل توجهی است.

دبیر علمی کنگره سلامت زنان افزود: مسائل فرهنگی، سیاست‌های جمعیتی، عوامل اقتصادی و اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر میزان باروری و تعداد فرزندان یک خانواده است؛ برخی تصور می‌کنند تاثیر عوامل اقتصادی بر میزان باروری بیش از مسائل فرهنگی است اما گاها شاهد هستیم برخی از زوجین تمایل به فرزندآوری ندارند اما حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و برای حیوانات هزینه‌‌های زیادی نیز پرداخت می‌کنند، این موضوع نشانگر این است که باید روی موضوع افزایش جمعیت، کار فرهنگی صورت بگیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورزش دانشگاهی هم‌پای ظرفیت‌هایش پیش نرفته است
رئیس جمهور، سردار مومنی را به عنوان وزیر کشور انتخاب کرد
هیچ بانکی هک نشده است
لازم است تهدیدهای ایران را جدی بگیریم
عرضه ۹۰درصد بلیت پروزاهای اربعین در سه روز آینده
صدور کیفرخواست ۱۷ متهم شورای شهر و کارمند شهرداری رباط‌کریم
دولت وفاق ملی عنوانی صحیح برای دولت چهاردهم است
اذعان تحلیلگران شبکه اسرائیلی به موقعیت برتر ایران در عرصه جهانی!+ فیلم
کاهش ۶۰۸ هزار تومانی قیمت سکه در بازار
بی بی سی برای شهادت دوقلوهای نوزاد چگونه تیتر زد؟
تائید برنامه‌های همتی و اتابک در کمیسیون اقتصادی
اجازه آتش‌کشیدن منطقه را به اسرائیل نخواهیم داد
زائران از مرزهای باشماق و تمرچین به عراق بروند
افت شدید تعداد موالید کشور
تغییر مدیریتی جدید در شهرداری تهران
ساخت بزرگ‌ترین موکبها برای کمک به زائران حسینی توسط دانش بنیان‌ها
تسلیت امام خامنه‌ای درپی درگذشت همسر آیت‌الله شبیری زنجانی
وزرای پیشنهادی دفاع، اطلاعات، کشور و خارجه در کمیسیون امنیت
واکنش حماس به تداوم کمک تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل
نامه‌ای خطاب به سرکارخانم بهروز اذر، معاونت زنان و خانواده دولت چهاردهم
دانشگاه اصفهان بر سکوی نایب قهرمانی المپیاد ورزشی دانشجویان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top