تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/25 - 08:45
کد خبر: 514016

یک روزنامه، ظریف را کنار پزشکیان رئیس کابینه کرد!

یک روزنامه، ظریف را کنار پزشکیان رئیس کابینه کرد!

یک روزنامه زنجیره‌ای، محمدجواد ظریف را «رئیس کابینه مدنی» در دولت پزشکیان معرفی کرد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کیهان نوشت: روزنامه آرمان در مطلبی با همین عنوان نوشت: «دکتر ظریف، همراهی خود با کارزار انتخاباتی دکتر پزشکیان را از متن جامعه مدنی کلید زده و با موفقیتی چشمگیر به سرانجام رساند. انتصاب او به معاونت راهبردی و «ریاست کابینه مدنی» تداوم و تکمیل همان نقش بود. حتی اگر او به معاونت اولی رئیس‌جمهور هم منصوب شده بود، به این اندازه جای خشنودی و امیدواری نداشت. تصمیم او به کناره‌گیری از چنین نقش کارسازی، یک شوک تأسف‌بار بود. جامعه مدنی (رسانه‌ها، اندیشکده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش‌های حقوقی، سیاسی، اجتماعی، علمی- آموزشی، کار و اقتصاد و جز آن)، ستون‌ها و سامانه‌های کارسازی هستند که «زیرساخت دموکراسی» به‌شمار می‌روند و کمک به بالندگی آنان، یعنی توسعه و تحکیم این زیرساخت.

بنای مردم‌سالاری بر این ستون‌ها برساخته و استوار می‌شود. این سامانه‌ها هستند که استخوان‌بندی و رگ و پی دموکراسی و توسعه را در اندام جامعه می‌دوانند. اینها سلول‌ها و اجزای شکل‌دهنده این اندام هستند و همچنین، طناب‌های محافظی هستند که بار مردم‌سالاری را پیوسته استوار می‌دارند. اینها هم موجد دموکراسی‌اند و هم حافظ و ضامن آن. وجود همین نهادها و توسعه و تعمیق فرهنگیِ برخاسته از آنهاست که یک نظام مردم‌سالار را از گردبادها و طوفان‌های خودکامگی و استبداد محفوظ می‌دارد. من نام این سامانه‌ها را «کابینه مدنی» می‌گذارم که از عمق بدنه جامعه می‌جوشد. همه رسانه‌ها (حتی رسانه‌های جناحی یا حکومتی و غیرمستقل)، همه نهادهای پرشمار مدنی در متن جامعه، به مثابه وزارتخانه‌های این کابینه هستند.

به نظرم آقای دکتر ظریف، به‌عنوان معاون راهبردی دکتر پزشکیان، هوشمندانه در رأس این کابینه قرار گرفت و امیدهای بسیاری را زنده کرد. در واقعیت، او روی دیگر سکه ریاست‌جمهوری بود: دکتر پزشکیان روی اجرائی این سکه بود و دکتر ظریف روی مدنی آن. من اهمیت این روی دوم را نه کمتر از روی اجرائی آن بلکه همپا و برتر از آن می‌دانم. جالب است که دکتر ظریف، همراهی خود با کارزار انتخاباتی دکتر پزشکیان را از متن جامعه مدنی کلید زده و با موفقیتی چشمگیر به سرانجام رساند. انتصاب او به معاونت راهبردی و «ریاست کابینه مدنی» تداوم و تکمیل همان نقش بود. حتی اگر او به معاونت اولی رئیس‌جمهور هم منصوب شده بود، به این اندازه جای خشنودی و امیدواری نداشت. تصمیم او به کناره‌گیری از چنین نقش کارسازی، یک شوک تأسفبار بود. به‌عنوان یک خبرنگار دور از میهن که نفع شخصی‌ای در این آمد و رفت‌ها ندارد، امید دارم که در این تصمیم بازنگری شود. امیدوارم چهره‌هایی که امکان رایزنی و مصالحه‌جویی را دارند، اجازه ندهند این فرصت و ظرفیت کارساز از دست برود».

یادآور می‌شود رئیس کابینه، رئیس‌جمهور است اما گویا افراطیون مدعی اصلاحات اصرار دارند در عمل و یا با ادبیات‌سازی جعلی، امثال ظریف را رئیس دولت جا بزنند. به همین علت هم نویسنده خارج‌نشین روزنامه زنجیره‌ای ادعا کرده «سکه ریاست‌جمهوری دو رو دارد، یکی پزشکیان و دیگری ظریف»!

نکته دوم این که ظریف ادعا کرده بود بعد از پایان کار شورای راهبری، هیچ سمت دولتی بر عهده نخواهد گرفت. اما برای خود معاونتی را جعل و تاسیس کرد که برخلاف معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، بالاتر از دفتر و در جایگاه معاونت رئیس‌جمهور و در همین حال تعیین‌کننده راهبرد دولت باشد.

این نکته هم گفتنی است که شورای موسوم به شورای راهبری با ترکیب غالبی که از برخی محکومان امنیتی و عناصر تندرو سیاسی و برخی عناصر غنیمت‌طلب یا ذی‌نفع پیدا کرد، هیچ ربطی به مردم یا جامعه مدنی نداشت و هویتش هویت یک شرکت سهامی حزبی با حضور برخی عناصر دارای سوءسابقه بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محورهای رایزنی ترامپ و نتانیاهو
ولیعهد سعودی از احتمال ترور خود خبر داد
عزاداری زائران آذربایجانی در مرز تمرچین +فیلم
معتبرترین سایت خرید تتر در ایران
اقامتگاه‌های لوکس در قلب آنتالیا: بهترین هتل‌ها برای سفرهای رویایی
قوانینی که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید!
نکاتی برای انتخاب مجله مناسب و تضمین چاپ مقاله
اسمز معکوس صنعتی و فیلتر آب صنعتی: بهترین راه‌حل‌ها برای تصفیه آب در صنایع
انقلاب در دنیای زیبایی با لیزر سایناشور!
بهترین مارک فلش مموری؛ معرفی ۱۰ رقیب ۲۰۲۴
گفت و شنود/ خسته نباشی!
روزنامه اصلاح طلب: تعارض همتی و طیب نیا چگونه حل می‌شود؟
دستگیری گدای پولدار در مشهد
سه مقام ارشد وزارت جهاد کشاورزی برکنار شدند
نامه ۱۰۰خاخام یهودی به نتانیاهو
اسرائیل قادر به آزادی اسرای خود نیست
هوش مصنوعی ایلان ماسک از راه رسید
گروگانگیری در تهران/ ۳ گروگانگیر کشته شدند
اسرائیل منتظر حمله ایران باشد، تاخیر در انتقام تا همین الان هم عجیب است
و هنگامه انتقام پسر هاشمی رفسنجانی رسید!
بازیکن سابق المپیک لیون گزینه پرسپولیس شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top