تاریخ انتشار: جمعه 1403/05/26 - 10:14
کد خبر: 514074

دولت جدید انگلیس فروش سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند؟

دولت جدید انگلیس فروش سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند؟

چند ماه است که جنایات صهیونیست‌ها در غزه بر تمامی دولت‌ها ثابت شده و انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. حال دولت جدید این کشور این فرصت را دارد که با توقف فروش سلاح به رژیم کودک‌کش، به مصونیت بین‌المللی این رژیم پایان داده و از کشتار مضاعف فلسطینیان در غزه جلوگیری کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛با افزایش فشارها بر دولت جدید بریتانیا برای توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی، رسانه قطری در مقاله‌ای به بررسی جنبه‌های مالی، حقوقی و بشردوستانه حمایت تسلیحاتی انگلیس از رژیم صهیونیستی پرداخته است.

به گزارش الجزیره، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در بازه هفتم اکتبر سال گذشته تا پایان ماه مه، بریتانیا بیش از ۱۰۰ مجوز برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی صادر کرده است، اما ارزش این معاملات اعلام نشده است.

دولت سابق انگلیس که در انتخابات ماه میلادی گذشته شکست سنگینی از حزب کارگر خورد، در ماه مه اعلام کرده بود که دلیلی برای کاهش فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی نمی‌بیند. اکنون کنشگران حامی فلسطین از دولت جدید بریتانیا که «کر استارمر» نخست‌وزیر این کشور در صدر آن قرار دارد، خواسته‌اند تا فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند، زیرا رژیم اشغالگر ۴۰ هزار نفر را به شهادت رسانده و ده‌ها هزار نفر را مفقود یا مجروح کرده است.

دولت پیشین انگلیس از حزب محافظه‌کار مدعی بود که رژیم صهیونیستی حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض نکرده و ازاین‌رو، لندن می‌تواند به معاملات تسلیحاتی خود با آن ادامه دهد. بااین‌حال، با روی کار آمدن دولت جدید از حزب کارگر، موضع لندن در مورد جنگ غزه تغییر کرده و در هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی از احتمال تعلیق بخشی از صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی شنیده شده است.

انگلیس چه مقدار سلاح به رژیم صهیونیستی می‌دهد؟

به گزارش الجزیره، دولت انگلیس مستقیماً به رژیم صهیونیستی کمک نظامی نمی‌کند، بلکه به شرکت‌های تسلیحاتی بریتانیا مجوز می‌دهد تا سلاح‌های خود را به رژیم صهیونیستی بفروشند.

«گرنت شاپس» وزیر دفاع سابق انگلیس در دسامبر سال گذشته گفت صادرات نظامی این کشور به رژیم صهیونیستی «نسبتاً کم» است و در سال ۲۰۲۳ به ۲۲.۸ میلیون دلار رسیده است، در حالی که ایالات متحده بر اساس یک توافق ۱۰ ساله، سالانه سه میلیارد دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی ارسال می‌کند و در پی آغاز جنگ جدید غزه نیز آمریکا یک بسته نظامی دیگر با ارزش ۱۴.۵ میلیارد دلار برای رژیم اشغالگر تصویب کرد.

به گزارش رسانه قطری، آمارها نشان می‌دهد که آمریکا ۶۹ درصد از واردات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند، تا جایی که آلمان به‌عنوان دومین تأمین‌کننده نظامی این رژیم بعد از آمریکا در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۵۴ میلیون دلار صادرات نظامی به رژیم صهیونیستی داشته که البته نسبت به یک سال قبل، ۱۰ برابر شده است.

 

بریتانیا چه نوع سلاح‌هایی به رژیم صهیونیستی می‌فروشد؟

صادرات این کشور به رژیم صهیونیستی شامل دستگاه‌های انفجاری، مسلسل، و قطعات جنگنده آمریکایی اف-۳۵ است. گرچه صادرات نظامی مستقیم بریتانیا به رژیم صهیونیستی نسبت به دیگر کشورها چندان چشمگیر نیست، اما تحقیقات مؤسسه «کمپین ضد تجارت سلاح» نشان می‌دهد که این کشور دست‌کم ۱۵ درصد از ارزش جنگنده‌های اف-۳۵ را تولید می‌کند، از جمله لیزرهای هدف‌گیری، مکانیسم‌های رهاسازی بمب و سیستم‌های الکترونیکی حیاتی که در کشتار مردم غزه نقش پررنگی دارد.

به گزارش الجزیره، در ۳۹ جنگنده اف-۳۵ که از سال ۲۰۱۶ تا کنون به رژیم صهیونیستی تحویل داده شده، دست‌کم ۳۶۴ میلیون پوند قطعات ساخت انگلیس وجود دارد و این آمار فارغ از قطعات یدکی است. با در نظر گرفتن هواپیماهایی که هنوز به رژیم اشغالگر تحویل داده نشده و هزینه‌های پشتیبانی، سهم حقیقی لندن در تأمین جنگنده‌های رژیم اشغالگر ۲ برابر عدد بالا خواهد بود.

گفتمان لندن درباره صادرات تسلیحاتی چیست؟

پیش از انتخابات سراسری امسال در انگلیس، «دیوید لمی» که اکنون وزیر خارجه انگلیس است از دولت وقت درخواست کرد مشاوره‌های قانونی که در مورد ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی دریافت کرده را منتشر کند، اما دولت اعلام کرد این اسناد محرمانه هستند.

با این حال، بر اساس تصاویر افشا شده از «آلیسیا کرنس» رئیس وقت کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس، وکلای دولت به این نتیجه رسیده بودند که رژیم صهیونیستی در غزه حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است، اما دولت این یافته‌ها را به عموم اعلام نکرده و به حمایت تسلیحاتی خود از تل‌آویو ادامه داده بود.

 

به گزارش الجزیره، پس از حمله صهیونیست‌ها به یک خیریه آمریکایی به نام «آشپزخانه مرکزی جهان» که به فلسطینیان غزه کمک می‌کرد، کرنس گفت انگلیس «چاره‌ای جز تعلیق فروش سلاح» به رژیم صهیونیستی ندارد، زیرا صدور مجوز فروش سلاح نیازمند این است که خریداران سلاح به حقوق بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند. با این حال، دولت وقت انگلیس در آن زمان همچنان به صادرات تسلیحاتی خود به رژیم اشغالگر ادامه داد.

با تغییر دولت و انتخاب دیوید لمی به‌عنوان وزیر خارجه، او که زمانی خواستار انتشار اسنادی شده بود که نشان می‌داد دولت از جنایات صهیونیست‌ها در غزه خبر داشته است، هنوز تمایلی به اجرای ممنوعیت کامل فروش سلاح به رژیم صهیونیستی نشان نداده است. او در سخنرانی خود در مجلس عوام انگلیس هنگام بررسی طرح تعلیق فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی، گفت رژیم اشغالگر دشمنانی دارد که می‌خواهند آن را نابود کنند، بنابراین مسئله تعلیق کامل فروش تسلیحات پذیرفته نیست و می‌توان گزینه منع فروش تسلیحات تهاجمی را بررسی کرد.

وزیر خارجه کنونی انگلیس که تا قبل از روی کار آمدنش به دولت قبلی فشار می‌آورد تا درباره جنایات رژیم صهیونیستی و موارد نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه در غزه تحقیق کند، تا امروز اقدامی در این راستا انجام نداده و گزارشی منتشر نکرده است، بلکه تنها اقدام این دولت درحمایت از فلسطین، ازسرگیری بودجه حمایتی آنروا بوده است.

فعالان و کارشناسان حقوقی چه می‌گویند؟

دیوان بین‌المللی دادگستری، نهادهای حقوق بشری و حقوق‌دانان فراوانی به دولت بریتانیا یادآوری کرده‌اند که فروش سلاح به رژیم صهیونیستی، مصداق نقض حقوق بین‌الملل است. پس از حمله رژیم اشغالگر به آشپزخانه مرکزی جهان، بیش از ۱۰۰۰ وکیل و قاضی بازنشسته در نامه‌ای به دولت وقت انگلیس متذکر شدند که تداوم فروش سلاح به این رژیم پایبندی لندن به معاهده جهانی تجارت تسلیحات را زیر سوال می‌برد.

گروهی دیگر متشکل از سازمان‌های ناظر بر تجارت تسلیحاتی و حامیان فلسطین نیز در بیانیه‌ای مشترک تأکید کرده‌اند که بر اساس معاهده جهانی تجارت تسلیحات، اگر این احتمال وجود داشته باشد که خریداران سلاح از آن‌ها برای نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه استفاده کنند، دولت‌ها حق ندارند به آن‌ها سلاح بفروشند.

به گزارش الجزیره، ماه‌هاست که دلایل بسیار روشن و قاطعی برای تعلیق فروش سلاح به رژیم صهیونیستی وجود دارد و دولت انگلیس می‌تواند با توقف ارسال سلاح به رژیم کودک‌کش، به سال‌ها مصونیت بین‌المللی این رژیم پایان دهد، مصونیتی که رژیم اشغالگر با بهره‌گیری از آن جنایات متعددی علیه فلسطینیان مرتکب شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برای صلح در غزه دیر شده است
چین و ایران شرکای مهم راهبردی هستند
اینکه گفته شود دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد قابل پذیرش نیست
فرمانده نیروی زمینی سپاه: در مرزها آمادگی خوبی ایجاد شده است
حماس و اسرائیل از خود سازش نشان دهند
ما در حال التماس به حماس برای مذاکره هستیم
مراسم بدرقه زائران اربعین حسینی برگزار شد
افزایش ۱۶درصدی تردد زائران اربعین در محورهای منتهی به مرزهای۶گانه
حمله ایران به اسرائیل می‌تواند تبعات ویران کننده‌ای داشته باشد
قیمت جهانی محصولات کشاورزی چرا کاهش پیدا کرد؟
انتقال ۱۱ زائر بیمار و مصدوم از عراق به داخل کشور
افزایش بی‌سابقه مهاجرت معکوس در اسرائیل، پس از «طوفان الاقصی»
تصادف اتوبوس زائران ایرانی با کامیون حامل قیر
واژگونی مینی بوس در محور کلاله به مراوه تپه ۱۳ مصدوم برجا گذاشت
دولت جدید انگلیس فروش سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند؟
قطر: نشست میانجیگران در دوحه برای پایان دادن به جنگ غزه ادامه دارد
حمله آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
استرالیا و نیوزیلند: پیمان آکوس با هدف تقویت امنیت است
تقویت ظرفیت‌های اعطای وام اشتغالزایی به زنان سرپرست خانوار
دمشق اتهامات واشنگتن درباره دستگیری یک شهروند آمریکایی را بی‌اساس خواند
آمریکا اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را به اوکراین نمی‌دهد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top