تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/28 - 16:30
کد خبر: 514211

برای آموزش دی جی در ایران از کجا شروع کنیم؟

برای آموزش دی جی در ایران از کجا شروع کنیم؟

در شروع مسیر دی جی شدن لازم است اطلاعات خود را درباره سبک های موسیقی مثل هاوس، تکنو، هیپ‌ هاپ و… بالا ببرید و ژانرهای مختلف موسیقی را امتحان کنید. در این صورت هم با سلیقه موسیقی خود آشنا می‌شوید و هم ذهن بازتری در میکس و یا خلق موزیک خواهید داشت. این سلیقه موسیقی می‌تواند به خوبی شما را از دیگران متمایز کند و جایگاه مناسبی را برای شما به وجود آورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دی جی شدن یکی از شغل‌هایی است که این روزها جوانان زیادی تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند و بدرخشند. البته این تمایل دلایل زیادی دارد.

اول اینکه شغل DJ خیلی مهیج و جذاب است. دوم اینکه دی جی شدن درآمد بسیار خوبی دارد. سوم اینکه کاری است که به عنوان تفریح هم محسوب می شود! چهارم اینکه بیشتر کسانی که به عنوان دیجی فعالیت می‌کنند، به واسطه کارشان آدم‌های پر انرژی، بانشاط و سرزنده هستند.

برای دی جی شدن از کجا شروع کنیم؟ چی لازمه؟

برای دی جی شدن داشتن اشتیاق اهمیت زیادی دارد. البته لازم است علاوه بر اشتیاق باید از تجربه کسانی که تجربه موفق فعالیت دی جی را داشته‌اند، کمک بگیرید و آموزش ببینید. 

خبر خوب اینکه برای اولین بار در ایران پلتفرم آنلاین آموزش دی جی  به نام دانشگاه دی جی و آدرس Djuni.ir راه اندازی شده. فرقی ندارد به دنبال دوره و کلاس آموزش دی جی در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، مشهد، کرج و حتی خارج از ایران باشید! به راحتی در خانه زیر نظر استاید حرفه ای آموزش خواهید دید.

نکات شروع آموزش دی جی

در شروع مسیر دی جی شدن لازم است اطلاعات خود را درباره سبک های موسیقی مثل هاوس، تکنو، هیپ‌ هاپ و… بالا ببرید و ژانرهای مختلف موسیقی را امتحان کنید. در این صورت هم با سلیقه موسیقی خود آشنا می‌شوید و هم ذهن بازتری در میکس و یا خلق موزیک خواهید داشت. این سلیقه موسیقی می‌تواند به خوبی شما را از دیگران متمایز کند و جایگاه مناسبی را برای شما به وجود آورد.

آشنایی با مفاهیم و آموزش دی جی شدن

قبل از اینکه تجهیزات دی جی خود را انتخاب و خریداری نمایید و یا استودیوی خانگی خود را راه‌اندازی کنید، لازم است درباره اصطلاحات دی جی و اصول آن اطلاعات لازم را به دست آورید. برای این کار می‌توانید در دانشگاه دی جی آموزش‌های لازم را بگذرانید.

روی تجهیزات دی جی مناسب سرمایه‌گذاری کنید.

برای دی جی شدن باید گام به گام پیش بروید. بعد از اینکه اطلاعات شما درباره اصول اولیه دی جی کامل شد، تجهیزات لازم را با توجه با اهداف خود انتخاب کنید.

در حالی که تجهیزات حرفه‌ای ممکن است گران باشد، گزینه‌های اقتصادی زیادی برای مبتدیان وجود دارد. یک لپ‌تاپ با نرم‌افزار DJ، هدفون و کنترلر DJ از جمله تجهیزاتی هستند که برای دی جی کردن مهم هستند. ممکن است این تجهیزات گران باشند، اما برای ساخت ترکیب‌های درجه یک و تقویت مهارت‌های شما اهمیت دارند. البته لازم نیست این تجهیزات گران‌ترین تجهیزات باشند. برای شروع کار می‌توانید با نسخه‌های رایگان تجهیزات شروع کنید.

آرشیو موزیک خود را کامل کنید.

برای اینکه در راه دی جی شدن موفق باشید و بتوانید کسب درآمد کنید، انتخاب موسیقی که پخش می کنید بسیار اهمیت دارد. می توان گفت 50درصد موفقیت شما به آموزش و 50 درصد به آرشیو موسیقی شما بستگی دارد.

پس در مرحله سوم دی جی شدن شما باید یک آرشیو موسیقی‌های گسترده و متنوع بسازید. این آرشیو ترکیبی از آهنگ‌هایی متناسب با سبک شما و علایق مخاطبان شما خواهد بود.

لپ تاپ دستگاه دی جی

صدای خود را تعریف کنید.

آرتیست هایی که در زمینه‌ی موسیقی فعالیت می‌کنند، کم کم سبک خود را پرورش می‌دهند. برای دی جی شدن نیز بهتر است سبک خاصی داشته باشید و در مورد صدایی که می‌خواهید برند خود را بر اساس آن بسازید، تصمیم بگیرید. از دیجی ها و آرتیست های دیگری که هوادارشان هستید، به عنوان الگو استفاده کنید و با صداها یا تکنیک های خاصی که دوست دارید، شروع به پخش کنید.

برند و هویت خود را بسازید.

به عنوان یک دی جی مستقل، برند شما همه چیز محسوب می‌شود. یک نام، لوگو و شکل بصری منحصر به فرد بسازید که نشان‌دهنده شخصیت و سبک موسیقی شما باشد. نام تجاری موسیقی شما باید در تمام عناصر تبلیغاتی از نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا آگهی‌های برنامه‌هایتان یکسان باشد.

وقتی که نام تجاری خود را ساختید، علاوه بر درآمد بیشتر، طرفداران بیشتری پیدا خواهید کرد و بیشتر به تولید صداهای مرتبط با فن هایتان متمایل می‌شوید. در اینجا میتوانید اسم دی جی های معروف ایرانی و خارجی را ببینید.

تولید محتوا و تبلیغات

برای دی جی شدن لازم است یک برنامه مناسب داشته باشید و برند خود را توسعه دهید.

برای به اشتراک گذاشتن میکس‌های خود، تعامل با مخاطبان و کسب فالوور زیاد، پروفایل‌هایی در اینستاگرام و ساندکلود بسازید. محتوای منظم پست کنید، با مخاطبان خود ارتباط بگیرید و با دیگر هنرمندان و تبلیغ‌کنندگان ارتباط برقرار کنید.

‌ ساخت پادکست، ریمیکس و موسیقی خودتان

این روزها دی جی شدن درآمد خوبی دارد. اما یک دی جی پرودوسر شدن می تواند سطح شما را به مراحل بالاتر ببرد و شما را از سایر دی جی ها متمایز کند.

برای دی جی پرودوسر شدن نیاز به یادگیری نرم افزاری همچون Ableton Live دارید تا پادکست، ریمیکس و موسیقی اورجینال خودتان را بسازید.

اگرچه ضبط و انتشار میکس‌های زنده تان هم خالی از لطف نیست. این کارها برای نشان دادن مهارت‌های شما و شهرت بیشتر مهم است. کارهای خود را در پلتفرم هایی مانند YouTube آپلود کنید. همچنین آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و دنبال‌کنندگان خود را تشویق کنید که کارهای شما را گوش دهند، نظر بدهند و به اشتراک بگذارند. برخی از بهترین مکان‌ها برای به اشتراک‌گذاری و کسب در آمد از موسیقی شما عبارتند از:

  • SoundCloud
  • YouTube Music
  • Spotify
  • Beatport
  • Apple music‌

شبکه سازی با سایر DJها

ایجاد یک شبکه در صنعت موسیقی ضروری است. دیجی ها رقیب یکدیگر نیستند بلکه دوستان هم هستند. برای دی جی شدن لازم است با دیگر دی جی‌ها، تولیدکنندگان موسیقی و مکان‌ها ارتباط برقرار کنید تا فرصت‌های همکاری را کشف کنید. همکاری‌ها می‌توانند شما را با مخاطبان جدیدی آشنا کنند و فرصت های تجاری شما را افزایش دهند.

اجرای زنده دی جی

پس از تمرین و آموزش دی جی، همانطور که اعتماد به نفس و شناخت درباره مخاطبان به دست آوردید، شروع به گرفتن اجرای زنده (Gig) کنید. همه چیز با برنامه‌ها و اجراهای محلی کوچک شروع می‌شود و به تدریج به مکان‌های بزرگتر و جشنواره‌های جهانی می‌رسد. پخش زنده به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به عنوان یک دی جی شهرت پیدا کنید. ‌

به تمرین و آموزش ادامه دهید تا به اهداف خود برسید

تبدیل شدن به یک دی جی مستقل، سفری است که نیاز به فداکاری و پشتکار دارد. صنعت موسیقی پویا است، بنابراین برای انطباق با روندها و فناوری‌های جدید به‌روز باشید. به تقویت مهارت‌ها، آموزش و یادگیری به ادامه دهید.

شروع حرفه‌ای برای دی جی شدن اغلب یک راه طولانی، اما پر ارزش است. در واقع با عزم و تعهد کافی به هنر خود، می‌توانید جایگاه منحصر به فرد خود را در این حرفه به دست آورید، در صنعت موسیقی جای خود را ثبت کنید و تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای مخاطبان خود به وجود آورید. این موضوع کمک می‌کند تا شما به عنوان یک دی جی مستقل فعالیت خود را شروع کنید.

+ خب حالا میشه بدونیم

درآمد دیجی ها چقدره؟

درآمد دی جی های خارجی

دی جی های کلاب های شبانه احتمالاً همان چیزی است که اکثر مردم دنیا با شنیدن کلمه “DJ” به آن فکر می کنند. این دی جی ها در کلوپ های شبانه (Night Clubs) و بارها کار می کنند و وظیفه شان این است که مردم را در دنس فلور به رقص درآورند.

دی جی های کلاب باید بتوانند وایب جمعیت را بخوانند و پلی لیست خود را مطابق با آن تنظیم کنند. پر طرفدارترین سبک موسیقی برای کلاب سبک TechHouse است. دی‌جی‌ های کلاب اغلب به ازای هر شب اجرا دستمزد دریافت می‌کنند. اگرچه ممکن است به‌عنوان دی‌ جی مقیم نیر استخدام شوند و حقوق ماهیانه دریافت کنند.

بسیاری دی جی های کلاب موسیقی دیگران را پخش می کنند و خودشان سازنده موسیقی نیستند. اما اگر میخواهید تو این زمینه یک سر و گردن از سایر دی جی ها بالاتر باشید علاوه بر آموزش دی جی، آموزش آهنگسازی هم باید یاد بگیرید. با ساخت موزیک های خودتان و پیدا کردن اسم و رسم بزرگ تر، دستمزد بیشتری دریافت خواهید کرد.

درآمد دی جی های کلاب: 100 تا ۸00 دلار به ازای هر شب

درآمد دی جی مهمانی

اصطلاح Mobile DJ یا دی جی سیار به DJهایی گفته میشود که تجهیزات خود را به مکان های مختلف حمل می کنند و طبق توضیحات مشتری خود موسیقی پخش می‌کنند. رویدادهای معمولی که ممکن است یک دی جی سیار انجام دهد شامل مهمانی های تولد، عروسی، ایونت ها یا کافه رستوران ها است.

پس شما باید تجهیزات مناسب و یک پلی لیست متنوع داشته باشید تا بتوانید در هر جایی اجرا کنید – از عروسی گرفته تا رویدادهای مختلف.

درآمد دی جی های مهمانی در ایران: ۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر اجرا

قیمت دیجی های عروسی

دیجی‌ هایی که فقط برای مراسم عروسی موسیقی پخش می‌کنند و بیشترین درآمد را در ایران دارند. آنها اغلب در طول فرآیند برنامه ریزی عروسی از نزدیک با مشتریان خود همکاری می کنند تا به آنها در انتخاب آهنگ برای روز خاص خود کمک کنند.

دستمزد و قیمت دیجی ها برای عروسی در ایران: 8 تا 300 میلیون تومان هر شب

(دسمتزدهای چند ده یا چند صد میلیونی برای دی جی هایی است که توانستند با ساخت پادکست و ریمیکس خودشان را برند کنند)

 در نهایت اگر به آموزش دی جی علاقه مند هستید فرصت در دانشگاه دی جی را از دست ندهید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ردپای جوکر،‌ این‌بار در زمین فرهنگ ایرانی
ساعات کار طولانی چگونه ما را می‌کُشد؟
المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران فراخوان داد
کودتای ۲۸ مرداد، جنایتی قابل پیگرد در دادگاهی بین‌المللی
وظیفه‌ی ما کسب رضایت مردم است
آقای نکونام بیا واقعیت را بگو وگرنه ...
صلاحیت همه وزرای پیشنهادی در دستگاههای ذیربط تایید شده است
ارتش ما از بیم حمله غافلگیرکننده در آماده باش کامل به سر می برد
شیوع سرخک در عراق
توییت ظفرقندی باعث شد چندین آمبولانس در اغتشاشات آتش زده شود
ظفرقندی نظارت استصوابی شورای نگهبان را انهدام جمهوریت میداند
تحول در گیربکس‌ صنعتی با ورود تکنولوژی‌های نوین
برای آموزش دی جی در ایران از کجا شروع کنیم؟
وینت در کنار شما ۹ ساله شد !
چگونه شخصیت خود را بهتر بشناسیم؟ راهنمای جامع برای خودشناسی
سوء استفاده از زن؛ از کودتای ۲۸ مرداد تا مسیح علی‌نژاد
گزینه پیشنهادی وزارت علوم فاقد کاراکتر علمی است
بدون انجام دیپلماسی اقتصادی به دور تسلسل خواهیم رفت
اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مشخص شدند
راه مقاومت و حمایت از فلسطین را گم نخواهیم کرد
بازخوانی کودتای ۲۸ مرداد/ از نهضت ملی شدن نفت تا طلیعه انقلاب اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top