تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/28 - 16:44
کد خبر: 514215

شیوع سرخک در عراق

شیوع سرخک در عراق

در آستانه برگزاری مراسم اربعین و سفر برخی از ایرانیان به کشور عراق، یک مقام مسئول در استان یزد، نسبت به خطر شیوع بیماری سرخک در عراق هشدار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در آستانه برگزاری مراسم اربعین و سفر برخی از ایرانیان به کشور عراق، یک مقام مسئول در استان یزد، نسبت به خطر شیوع بیماری سرخک در عراق هشدار داد.

اطلاعات در خبری نوشت:مسعود شریفی، معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در این زمینه گفته است در کشورهای همسایه از جمله عراق، پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نبوده و شاهد همه گیری بیماری سرخک در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

افزون بر آن، یک مقام دیگر وزارت بهداشت، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیر یت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی درخصوص ابتلا به تب دنگی در ماه های شهریور و مهر گفت: فعالیت پشه آئدس با خنکتر شدن هوا بیشتر می شود و شاید با خنک شدن هوا کانون های اپیدمی محلی داشته باشیم.

بیماری سرخک و تب دنگی چه علائمی دارند؟ شیوع سرخک در عراق برای زائران ایرانی و همه گیری تب دنگی با خنکتر شدن هوا تا چه حدی می تواند نگران کننده باشد؟

بیماری سرخک و علائم آن

امروزه با واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کاهش یافته است؛ با وجود این هنوز هم سالیانه بیش از ۲۰۰ هزار کودک، جان خود را بر اثر ابتلا به سرخک از دست می دهند.

سرخک چه علائمی دارد و تا چه حد میتواند خطرناک باشد؟ دکتر علیرضا هنرمند، متخصص طب اورژانس در پاسخ به این سؤال می گوید: سرخک یک بیماری ویروسی به شدت مسری و تا حدودی واکسن در واقع نوعی ویروس ضعیف شده است که در مواردی خیلی نادر و ناشایع ممکن است عارضه انسفالیت مغزی را ایجاد کند. البته انسفالیت مغزی ناشی از تزریق واکسن در کودکان و بزرگسالان یکسان است و هر دو گروه را ممکن است درگیر کند. خود واکسن هم عوارضی دارد و فرقی نمی کند در چه رده سنی باشید، اطفال، نوجوان، جوان و... شامل حال همه می شود.

دارویی برای تب دنگی وجود ندارد

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره عامل اصلی و مهم ترین علائم بیماری تب دنگی گفته است: پشه آئدس عامل ابتلا به این بیماری است، البته خارش محل گزیدگی به تنهایی نشانه ابتلا به تب دنگی نیست اما خارش همراه با درد و تب شدید بالای ۳۸ درجه م یتواند خطرناک باشد.سردرد، احساس درد در پشت چشم، بدن درد و مخصوصا استخوان درد از دیگر علائم این بیماری است. پشه آئدس برعکس پشه مالاریا نه یک بار، بلکه تا ۱۰ بار می تواند انسان ها را نیش بزند، برای همین خطر آلودگی آن بالاست.

سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز گفته است: حداکثر پنج روز پس از این که پشه آلوده، افراد را مورد گزش قرار دهد، علائمی چون افت فشار خون، ضعف و بی حالی ایجاد می کند و در صورت حاد بودن منجر به خونریزی و حتی بستری می شود.

دکتر علیرضا هنرمند، مختصص طب اورژانس در ارتباط با درمان بیماری تب دنگی می گوید: درمان این بیماری عمدتا حفاظتی و حمایتی است و داروی خاصی ندارد؛ یعنی با کاستن تب و دادن مایعات سعی می شود بیماری کنترل شود. این بیماری از پشه به انسان و از انسان به پشه منتقل می شود، یعنی اگر پشه آلوده ای انسان را نیش بزند باعث آلودگی او می شود یا برعکس اگر پشه، انسان آلوده ای را نیش بزند می تواند آن آلودگی را به انسا نهای دیگر منتقل کند. این بیماری واگیر از انسان به انسان ندارد.

التهاب یا انسفالیت مغزی

دکتر هنرمند خاطرنشان می کند: معمولا سرخک یک بیماری ویروسی بسیار سبک در میان کودکان است، ۹۰ درصد بچه ها به سرخک مبتلا می شوند و شما اصلا متوجه نمی شوید. اما ابتلا به سرخک در سنین بالا

عوارض شدیدتری دارد و بثورات پوستی تاولی و دردناک می شوند.

عارضه خطرناک سرخک در سن بالا می تواند «انسفالیت مغزی » باشد؛ التهاب یا عفونت مغزی که در بافت مغز ایجاد می شود، با علائمی از جمله کاهش هوشیاری، سردرد یا گیجی، سفت شدن گردن و در موارد شدیدتر با تشنج، توهم، مشکلات صحبت کردن، حافظه و شنوایی همراه است.

این متخصص طب اورژانس با بیان آن که دوره درمان بیماری سرخک، معمولا پنج روز تا یک هفته است م یافزاید: البته بستگی به سیستم ایمنی فرد هم دارد. بعضی ها ممکن است بدون مصرف دارو خیلی زود خوب شوند اما بعضی دیگر حتی با مصرف دارو طول درمانشان طولانی می شود. بهبود بثورات )لکه های قرمز( ممکن است حدود هفت روز طول بکشد، و به تدریج با پوسته پوسته شدن از روی صورت و سپس ران ها و پاها محو می شوند.

پیشگیری از ابتلا به سرخک

تزریق دو دوز واکسن، مصونیتی معادل ۹۷ درصد برای جلوگیری از درگیر شدن با این بیماری ایجاد می کند. از طرفی واکسن سرخک یک واکسن سه در یک است که از فرد در برابر اوریون و سرخجه هم محافظت
می کند.

کودکان می توانند اولین دوز واکسن خود را در ۱۲ ماهگی و دوز دوم را در سنین ۴ تا ۶ سالگی دریافت کنند. بزرگسالانی هم که هرگز واکسینه نشده اند با مشورت و تجویز پزشک باید نسبت به تزریق آن اقدام نمایند.

دکتر هنرمند می گوید: عوارض تزریق واکسن معمولا خفیف است و در عرض چند روز ناپدید می شود. واکسن در واقع نوعی ویروس ضعیف شده است که در مواردی خیلی نادر و ناشایع ممکن است عارضه انسفالیت مغزی را ایجاد کند. البته انسفالیت مغزی ناشی از تزریق واکسن در کودکان و بزرگسالان یکسان است و هر دو گروه را ممکن است درگیر کند. خود واکسن هم عوارضی دارد و فرقی نمی کند در چه رده سنی باشید، اطفال، نوجوان، جوان و... شامل حال همه می شود.

دارویی برای تب دنگی وجود ندارد

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره عامل اصلی و مهم ترین علائم بیماری تب دنگی گفته است: پشه آئدس عامل ابتلا به این بیماری است، البته خارش محل گزیدگی به تنهایی نشانه ابتلا به تب دنگی نیست اما خارش همراه با درد و تب شدید بالای ۳۸ درجه م یتواند خطرناک باشد. سردرد، احساس درد در پشت چشم، بدن درد و مخصوصا استخوان درد از دیگر علائم این بیماری است.

پشه آئدس برعکس پشه مالاریا نه یک بار، بلکه تا ۱۰ بار می تواند انسان ها را نیش بزند، برای همین خطر آلودگی آن بالاست.

سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت نیز گفته است: حداکثر پنج روز پس از این که پشه آلوده، افراد را مورد گزش قرار دهد، علائمی چون افت فشار خون، ضعف و بی حالی ایجاد می کند و در صورت حاد بودن منجر به خونریزی و حتی بستری می شود.

دکتر علیرضا هنرمند، مختصص طب اورژانس در ارتباط با درمان بیماری تب دنگی می گوید: درمان این بیماری عمدتا حفاظتی و حمایتی است و داروی خاصی ندارد؛ یعنی با کاستن تب و دادن مایعات سعی می شود بیماری کنترل شود. این بیماری از پشه به انسان و از انسان به پشه منتقل می شود، یعنی اگر پشه آلوده ای انسان را نیش بزند باعث آلودگی او م یشود یا برعکس اگر پشه، انسان آلوده ای را نیش بزند می تواند آن آلودگی را به انسا نهای دیگر منتقل کند. این بیماری واگیر از انسان به انسان ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سبقه سیاسی و عملکرد وزرا بررسی شود
شیوه‌نامه اجرایی شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد منتشر شد
اعتراض هیئت مدیره پرسپولیس به عذرخواهی تاج از استقلال
بررسی اعتراض پرستاران در شورای امنیت کشور
هشدار «مینو محرز» درباره بیماری آبله میمونی
۲میلیون و ۲۰۰هزار زائر تا به امروز وارد عراق شده‌اند
حال و هوای حرم امیرالمومنین علی(ع) در آستانه اربعین حسینی
مذاکره استقلالی‌ها برای حل مشکل مهاجم آرژانتینی
ردپای جوکر،‌ این‌بار در زمین فرهنگ ایرانی
ساعات کار طولانی چگونه ما را می‌کُشد؟
المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران فراخوان داد
کودتای ۲۸ مرداد، جنایتی قابل پیگرد در دادگاهی بین‌المللی
وظیفه‌ی ما کسب رضایت مردم است
آقای نکونام بیا واقعیت را بگو وگرنه ...
صلاحیت همه وزرای پیشنهادی در دستگاههای ذیربط تایید شده است
ارتش ما از بیم حمله غافلگیرکننده در آماده باش کامل به سر می برد
شیوع سرخک در عراق
توییت ظفرقندی باعث شد چندین آمبولانس در اغتشاشات آتش زده شود
ظفرقندی نظارت استصوابی شورای نگهبان را انهدام جمهوریت میداند
تحول در گیربکس‌ صنعتی با ورود تکنولوژی‌های نوین
برای آموزش دی جی در ایران از کجا شروع کنیم؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top