تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/05/28 - 16:22
کد خبر: 514295

انارکی محمدی : مدیریت طولانی‌مدت در بانک‌ها به فساد می‌انجامد

انارکی محمدی : مدیریت طولانی‌مدت در بانک‌ها به فساد می‌انجامد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم تأکید کرد: امروز مردم از فساد و یا رانت‌هایی که در شبکه بانکی وجود دارند، آزرده‌خاطر هستند و از نهادهای نظارتی و دولت و سیاستگذاران کلان اقتصاد خواهان برخورد با چنین فسادها و رانت‌هایی هستند. 

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم در گفتگویی درباره ضرورت گردش نخبگان در ساختار بانکی کشور و راهکارهای جلوگیری از فساد در نظام بانکی گفت: بانک‌ها در حوزه تأمین مالی یک اصل و رکن محسوب می‌شوند که اگر درگیر فساد و پولشویی شوند ضمن آنکه شیوه تأمین مالی به درستی انجام نخواهد شد، اعتماد مردم به بانک‌ها را کاهش خواهد داد.

وی افزود: باید پذیرفت اقتصاد ایران بانک‌محور است و همانند اقتصادهای توسعه‌یافته که بورس‌محور هستند نیست و در چنین نظام اقتصادی، هر تغییر و تحولی در اقتصاد منوط به اراده و خواست بانک‌هاست یعنی سیاستگذاران کلان اقتصادی سیاست‌ها را به بانک‌ها ابلاغ می‌کنند و اگر بانک‌ها عملکرد درستی نداشته باشند این سیاست‌ها به درستی اجرا نخواهد رفت. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم تأکید کرد: امروز مردم از فساد و یا رانت‌هایی که در شبکه بانکی وجود دارند، آزرده‌خاطر هستند و از نهادهای نظارتی و دولت و سیاستگذاران کلان اقتصاد خواهان برخورد با چنین فسادها و رانت‌هایی هستند. 

انارکی محمدی با اشاره به راهکارهای مقابله با فساد و رانت در شبکه بانکی گفت: گاهاً مشاهده شده در برخی از بانک‌ها بعضی از مدیران سال‌ها بر مسند مدیریتی تکیه زده‌اند؛ این شیوه هم مانع گردش نخبگان شده و هم اینکه فساد و رانت را به همراه دارد. مدیریت طولانی‌مدت در اغلب موارد علاوه بر اینکه از تزریق ایده‌های نو به سیستم بانکی جلوگیری می‌کند، امکان دارد فساد مدیر یا اطرافیان مدیر را رقم بزند. 

وی تصریح کرد: رؤسای بالادستی و مقامات عالی دولت و نظام بانکی باید همگی به گردش نخبگان قائل باشند و هم اینکه اجازه ندهند مدیریت‌ها خیلی طولانی باشند. مدیریت امانتی است که بر گردن افراد است و نباید کسی آن را حق خود بداند. مدیران بانک‌ها باید طی چرخه زمانی مشخص تغییر پیدا کنند و از ظرفیت آنها در تمام ساختار نظام بانکی استفاده شود تا هم انگیزه کار در بانک‌ها افزایش یابد، هم از این طریق اجازه ظهور و بروز ایده‌های جدید داده می‌شود و هم اینکه از فساد و رانت جلوگیری خواهد شد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: وقتی یک مدیر 20 سال در منصب باقی بماند معلوم است دیگر نمی‌توان به راحتی او را جابجا کرد و از سوی دیگر امکان دارد هم خودش و هم افراد تحت امرش فسادها و رانت‌هایی را انجام دهند. باید مدیریت‌ها در بانک‌ها زمان‌بندی شده باشد و دارایی یک مدیر بانکی شفاف شود یعنی باید مشخص شود وقتی فردی مدیرعامل یا معاون بانک شده چه اموالی داشته و وقتی می‌خواهد مدیریت را تحویل دهد میزان اموالش چقدر شده است. اینگونه هم از پولشویی جلوگیری می‌شود و هم سایر فسادها.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۲۴ نخبه سرآمد ایرانی در جهان معرفی شدند
اینستاگرام صدرنشین شبکه‌های اجتماعی در ایران شد
ورود اتباع غیر مجاز به کشور کاهش یافت
میزبان رقابت‌های جهانی کشتی سال ۲۰۲۵ مشخص شد
آغاز ثبت‌نام دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
اطلاعیه مهم آموزش و پرورش صادر شد
دست‌درازی معلم انگلیسی به دختر جوان
انصارالله یمن: انتقام سید حسن نصرالله را می‌گیریم
نخستین واکنش نتانیاهو به ترور سید حسن نصرالله
تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه مرزی میان سوریه و لبنان
تعطیلی ۲ ساعته تمام کلاس‌های دانشگاه‌های کشور
السد مشتری بازیکن مورد علاقه گاریدو
سامانه بارشی جدید در راه ایران
توده هوای سیبری چیست؟
هشدار جدی ایران درباره حمله اسرائیل به مقر دیپلماتیک و نمایندگان خود
پروژه اسرائیل برای جنگ روانی علیه مردم ایران کلید خورد + جزئیات
هت تریک برکناری در استقلال
حکم پرونده بیرانوند تغییر می کند؟
گفت‌و‌گوی تمدن‌ها چه تحفه‌ای بود که بخواهد الگو باشد!
رژیم صهیونیستی از هوا و زمین غزه را زیر آتش گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top