تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/31 - 22:38
کد خبر: 514429

دارویی که باعث مرگ بازیگر سریال فرندز شد چیست؟

دارویی که باعث مرگ بازیگر سریال فرندز شد چیست؟

اسناد منتشرشده دادگاه به اثرات حاد کتامین در مرگ بازیگر سریال مشهور فرندز اشاره شده و اینکه چگونه پنج نفری که متهم شده‌اند در تأمین این ماده برای او در هفته‌های آخر زندگیش دخیل بوده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بازپرسان در آمریکا می‌گویند ماتیو پری، بازیگر سریال مشهور فرندز در روزها و ماه‌های منتهی به مرگش مقادیر فراوانی ماده کتامین مصرف کرده و همین مصرف زیاد این دارو باعث مرگش شده بود.

تحقیقات قضایی نشان می‌دهد که پری این کتامین مصرفی بیش از حد را بوسیله شبکه‌ای از پزشکان، دستیار شخص خودش، یکی از آشنایانش و نیز یک قاچاقچی مواد مخدر تأمین می‌کرد.

پری سال‌ها با اعتیاد به داروهای شبه‌افیونی (به خصوص متادون و ویکودین)‌ و الکل دست به گریبان بود و در سال ۲۰۲۳ دوباره اعتیادش عود کرده بود. در اکتبر همان سال جنازه او در جکوزی خانه‌اش پیدا شد و آزمایش‌ها وجود مقدار زیاد کتامین را در خون او نشان داد. ظاهراً او مقدار زیادی کتامین مصرف شده بود و بعد در یک حالت ناهشیاری در آب غرق شده بود.

در اسناد منتشرشده دادگاه به اثرات حاد کتامین در مرگ پری اشاره شده است و اینکه چگونه پنج نفری که متهم شده‌اند در تأمین این ماده برای او در هفته‌های آخر زندگیش دخیل بوده‌اند.

پری در زمان مرگش برای درمان افسردگی و اضطراب با تزریق داخل‌وریدی کتامین درمان می‌شود.

کتامین درای اثرات توهم‌زا است و باعث می‌شود ادراک تصویر و صدا در فرد تغییر کند و فرد مصرف‌کننده احساس می‌کند درد ندارد و از کنترل محیط اطرافش رها شده است. کتامین که به عنوان یک داروی بیحسی سریع‌الاثر تأیید شده است، سال‌هاست که به عنوان یک داروی ضد افسردگی سریع‌الاثر هم مصرف می‌شود.

کتامین برای درمان افسردگی مقاوم

کتامین یک داروی توهم‌زا است که سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) چندین دهه پیش آن را به عنوان ماده بی حس کننده برای جراحی تأیید کرد. اما این داروی توهم‌زای از نوع منفک‌کننده به طور غیرقانونی به عنوان داروی تفریحی در مهمانی‌ها برای ایجاد توهم و سرخوشی استفاده می‌شود.

درعین‌حال، پژوهش‌های فزاینده در چند سال اخیر نشان داده‌اند که کتامین همچنین در بهبود بخشیدن افسردگی مقاوم به درمان در برخی افراد مؤثر است. به همین علت گروهی از پزشکان با وجودی که این دارو هنوز به طور رسمی برای درمان افسردگی تأیید نشده است، به اصطلاح به صورت off-label آن را به این مقصود به کار می‌برند.

ارزش کتامین در درمان افسردگی تا حدی در سرعت عمل آن نهفته است. اهمیت کتامین این است که در درمان افسردگی‌های مقاوم به درمان‌های دیگر می‌تواند به طور مؤثر و سریع عمل کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۹ دارویی به نام ژنریک اسکتامین (با نام‌های تجاری مانند اسپراواتو) برای درمان افسردگی مقاوم به تأیید رساند. اسکتامین که درواقع ایزومر نوری S کتامین است، به صورت اسپری بینی تجویز در مطب پزشک تجویز می‌شود. این دارو فقط برای افرادی تأیید شده است که سایر درمان‌های افسردگی برای آن‌ها ناموفق مانده است.

 

کلینیک‌های کتامین

استفاده از کتامین برای درمان افسردگی شدید باعث ایجاد صدها کلینیک کتامین در سراسر آمریکا شده است و برخی از بیماران دچار افسردگی شدید در این کلینیک‌ها به طور موفقیت‌آمیزی درمان شده‌اند، درعین‌حال برخی از پزشکان از رواج فزایند این کلینیک‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. این کلینیک‌ها برای تجویز اشکال تزریقی و خوراکی داروو صدها دلار از بیماران دریافت می‌کنند.

این کلینیک‌ها کتامین را به عنوان درمانی برای همه مشکل روانی از افسردگی گرفته تا اختلال وسواس فکری و عملی و حتی اعتیاد عرضه می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور سیدعباس صالحی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
آغاز به‌کار مومنی در وزارت کشور
برگزاری اولین جلسه شورای معاونین وزارت امور خارجه به ریاست عراقچی
خانواده شهید امیرعبداللهیان انتخاب سید عباس عراقچی را تبریک گفتند
عکس/ ساختمان دانشگاه غزه قبل و بعد از حملات رژیم صهیونیستی
یارانه دهک چهارم تا نهم واریز شد
انتصاب مدیران به هیچ وجه بر اساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها انجام نخواهد شد
پاسخ ایران به اسرائیل با حداکثر غافلگیری انجام می‌شود
همتی فعالیت خود در وزارت اقتصاد را به طور رسمی آغاز کرد
بیانیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به‌مناسبت آغاز به کار دولت چهاردهم
عکس/ بازدید فرزانه صادق از ترمینال سلام در فرودگاه امام (ره)
پاسخ ترور «فؤاد شکر» مبهم نخواهد بود و همه متوجه آن خواهند شد
عکس/ استقبال قالیباف از رئیس‌ جمهور و هیئت دولت پیش از جلسۀ رأی اعتماد
پیام تشکر رئیس جمهوری از رئیس و نمایندگان مجلس
ما کی ۹۱ میلیون شدیم؟
میلاد سرلک به پرسپولیس بازگشت
حضور بلانکو در استقلال مشروط شد
واکنش شدید رئیس انجمن جراحان کتف و شانه به سخنان دبیر درمورد یزدانی
اولین توئیت قالیباف بعد از رأی اعتماد مجلس به کل کابینه پزشکیان
دارویی که باعث مرگ بازیگر سریال فرندز شد چیست؟
اولین توئیت قالیباف بعد از رأی اعتماد مجلس به کل کابینه پزشکیان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top