تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/03 - 10:35
کد خبر: 514509

چرا نتانیاهو از محورهای فیلادلفیا و نتساریم عقب نشینی نمی‌کند؟

چرا نتانیاهو از محورهای فیلادلفیا و نتساریم عقب نشینی نمی‌کند؟

اصرار نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر عدم عقب نشینی از محورهای فیلادلفیا و نتساریم نشان از آن دارد که صهیونیست‌ها علیرغم ژست‌هایی که می گیرند، هیچ عزمی برای تحقق آتش بس در نوار غزه ندارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با آغاز دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه، بسیاری از تحلیلگران امیدوار بودند با توجه با افزایش فعالیت بازیگران میانجی و در عین حال نیاز منطقه به فروکش کردن آتش جنگ در غزه، اسرائیل توافق آتش‌بس را پذیرفته و نتانیاهو راه دیگری برای بقا در قدرت بیابد. هفته گذشته ویلیام برنز، برت مک گورک، محمد بن عبدالرحمن آل الثانی، عبدالله بن محمد الخلیفی و عباس کامل در روزهای پنجشنبه و جمعه در کنار هم جمع شدند تا با دنبال کردن دو دستور کار متفاوت یعنی «آتش‌بس در غزه» و «تبادل اسرا» گامی بلند به سمت گزینه ترک مخاصمه در غزه بردارند.

ظاهراً در این دور طرف آمریکایی با توجه به شروط جدید نتانیاهو در نشست رم پیشنهاد جدیدی در اختیار بازیگران میانجی و جنبش حماس قرار داده که از سوی دو طرف پذیرفته نشده است. به عبارت دیگر واشنگتن از قامت بازیگر «میانجی» خارج شده و آشکارا شروط طرف اسرائیلی را در قالب پیشنهادات آمریکا در مذاکرات مطرح می‌کند. برهمین اساس در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که چرا ارتش رژیم صهیونیستی حاضر به عقب نشینی از خط مرزی فیلادفیا و کریدور نتساریم نیست؟

آمریکا در دور جدید مذاکرات دوحه اقدام به ارائه پیشنهاد جدیدی به طرفین منازعه کرد که به گفته اعضای ارشد جنبش حماس تکرار خواسته‌های زیاده‌خواهانه نتانیاهو به زبانی دیگر بود. در طرح اصلاح شده، نیروهای ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا عقب نشینی نمی‌کنند، بلکه تنها تعداد نیروهای نظامی در این منطقه کم می‌شود. همچنین کنترل گذرگاه رفح به نیروهای تشکیلات خودگردان واگذار خواهد شد. دیگر موضوع مورد مناقشه تداوم حضور و نظارت ارتش رژیم صهیونیستی بر کریدور نتساریم بود.

کارشناسان معتقدند این مسیر که غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند می‌تواند مقدمه‌ای برای تفکیک مناطق مختلف غزه و پیاده سازی ایده کرانه باختری در این منطقه باشد. نتانیاهو در دیدار با خانواده اسرای اسرائیلی ضمن ابراز تردید در خصوص تحقق توافق آتش‌بس با حماس اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی از محور فیلادفیا و نتساریم عقب نشینی نخواهد کرد. پافشاری طرف اسرائیلی بر این «خط قرمز» و برخی شروط دیگر مانند داشتن حق وتو نسبت به زندانیان فلسطینی آزاده شده در روند تبادل اسرا سبب شد تا جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای رسمی از رد پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس در غزه خبر دهد.

چرا نتانیاهو از محورهای فیلادلفیا و نتساریم عقب نشینی نمی‌کند؟

شرط غیرمنطقی نتانیاهو به قدری غیرقابل پذیرش است که حتی میانجی مصری نیز از قبول و انتقال پیام تل‌آویو به حماس خودداری کرده است. مصری‌ها با پیشنهاد اسرائیلی مبنی بر استقرار نیروهای نظامی رژیم در خط مرزی مصر- نوار غزه مخالفت کرده و این ایده را برخلاف توافق کمپ دیوید دانستند. ظاهراً قاهره در گفت و گوهای مستقیم با تیم مذاکره کننده اسرائیلی بر این نکته تاکید کرده است که اگر دولت این کشور چنین طرحی را بپذیرد باید آماده خشم عمومی و خیزش مردم مصر در اعتراض به واگذاری مرز مشترک با غزه باشد. پیش از این دولت عبدالفتاح السیسی بارها اعلام کرده بود که زیر بار ایده استقرار ارتش اسرائیل در گذرگاه رفح و محور فیلادفیا نخواهد رفت.

چرا نتانیاهو از محورهای فیلادلفیا و نتساریم عقب نشینی نمی‌کند؟

محور فیلادلفیا تنها دارای ۱۴.۵ کیلومتر طول بوده و یکی از مسیرهای محدود ارتباطی نوار غزه با دنیای خارج است. نتانیاهو به خوبی از این نکته آگاه است که هیچگونه توافق آتش‌بسی بدون انتقال حاکمیت مناطق مرزی به گروه‌های فلسطین و خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه امکان پذیر نیست. پافشاری تیم مذاکره کننده اسرائیلی بر این شرط نشان دهنده این نکته است که نتانیاهو با گذشت ۳۲۰ روز از جنگ طوفان الاقصی هیچ اراده‌ای برای پذیرش آتش‌بس ندارد.

فهم چنین تصمیمی زمانی مشخص شد که او رسماً اعلام کرد که اگر مجبور به انتخاب میان اسرا و محورهای فیلادلفیا- نتساریم شود، مورد دوم را انتخاب خواهد کرد! رژیم صهیونیستی در حالی به بهانه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از انتقال سلاح قصد دارد در محورهای یاد شده باقی بماند که حتی بازیگران خارجی مانند مصر نیز موافق تداوم حضور نیروهای ارتش اسرائیل در این منطقه فلسطینی نشینی و تکرار سناریو کرانه باختری نیستند.

پس از ترور شهیدان فواد شکر و اسماعیل هنیه، آمریکا با مطرح کردن ایده «پل زدن» میان مذاکرات آتش‌بس و کنترل تنش‌ها در خاورمیانه سعی داشت تا به روند برقراری آتش‌بس در غزه سرعت بخشیده و جلوی آغاز جنگ گسترده در منطقه را بگیرد. در نگاه طرف آمریکایی وقوع هرگونه درگیری مستقیم میان محور مقاومت و اسرائیل سبب خواهد شد تا واشنگتن و کشورهای غربی در برابر گزینه بی‌‎بازگشت حمایت مستقیم از رژیم صهیونیستی قرار بگیرند. تحقق چنین سناریویی به معنای شکست کامل دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر و وارد شدن آمریکا به بحرانی پیچیده‌تر از جنگ عراق و افغانستان خواهد بود. شاید به همین دلیل پس از سفر بی‌نتیجه بلینکن به فلسطین اشغالی شخص بایدن مستقیماً با نتانیاهو تماس گرفته و از وی خواسته تا گام‌های جدی برای حصول آتش‌بس در غزه بردارد.

مقامات دولت آمریکا به خوبی از این نکته آگاه هستند که عدم برقراری آتش‌بس در غزه دیگر هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای ایجاد تأخیر در عملیات انتقامی ایران و حزب الله ایجاد نخواهد کرد و سطح تنش‌ها در منطقه افزایش خواهد یافت. تشدید حملات پهپادی حزب الله و عملیات استشهادی جهاد اسلامی- حماس در تل‌آویو نخستین علامت هشدار مقاومت نسبت به شکست دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه بود. در چنین شرایطی سوال اساسی آن است که آیا دولت بایدن موفق خواهد شد روند کارشکنی طرف اسرائیلی را متوقف و نتانیاهو را قانع به عقب‌نشینی از محورهای فیلادلفیا و نتظاریم کند؟ با توجه به تحولات جاری در فلسطین اشغال و ایجاد وضعیت «بن بست» در مذاکرات سیاسی، پاسخ به سوال فوق فعلاً منفی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صحبت وزیر علوم با وزیر صنعت برای تقویت ارتباط دانشگاه‌ها و صنایع
۷ پهپاد ارتش اوکراین در روسیه سرنگون شدند
چرا نتانیاهو از محورهای فیلادلفیا و نتساریم عقب نشینی نمی‌کند؟
تصادف مرگبار در کره جنوبی/ دست کم ۱۶ نفر کشته و مصدوم شدند
رای کامل مجلس به وزیران دولت گام دیگری در وفاق ملی است
اگر مسلمانان وحدت داشتند، اسرائیل جرأت این همه جنایات را نداشت
تقدیر مخبر از دولت و ملت عراق برای میزبانی زائران اربعین
حماسه حسینی/ از ناکامی غرب در بایکوت خبری پیاده روی اربعین تا تبلور احساسات دینداران
صدور هشدار برای این ۵ استان ؛ تشدید ناپایداری‌های موسمی
اعلام شرایط تبدیل خودروهای ثبت نامی ایران خودرو +جزئیات
فرایند تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل می‌شود/ شیوه‌نامه اجرایی شناسایی و حمایت از دانشجویان سرآمد منتشر شد/ درخشش دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی شانگهای
سرقت به عنف تلفن همراه یک نوجوان ؛ متهم از نوجوان درخواست ...
جوان آینده دار سرخ‌ها اصلا از شرایطش راضی نیست
فرار «خون آشام» از زندان یک ماه پس از دستگیری
گروگانگیری باور نکردی در نقطه صفری
جنایت مرموز با انگیزه سرقت
آخرین وضعیت جایگاه‌های شارژ خودروی برقی در تهران؛ نصب ۷۸ دستگاه در معابر پرتردد پایتخت
بازداشت ۱۴ تروریست داعشی در این ۴ استان کشور +جزئیات
بهره برداری از ۵۸ طرح و پروژه خاش در طی هفته دولت
دیدار فرزانه صادق وزیر راه با سردار رادان در مرز شلمچه +فیلم
بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور روی آب در هند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top