تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/04 - 10:50
کد خبر: 514551

نگاهی بر مراسم پیاده‌روی اربعین در کشور؛

نوای «یا حسین» جاماندگان اربعین در تهران طنین‌انداز شد

نوای «یا حسین» جاماندگان اربعین در تهران طنین‌انداز شد

آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با شعار «لشکر حسین (ع)، لشکر قدس» از میدان آئینی امام حسین (ع) آغاز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آئین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با شعار «لشکر حسین (ع)، لشکر قدس»، دقایقی قبل امروز یکشنبه ۴ شهریورماه همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان، از میدان آئینی امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آغاز شد. شرکت کنندگان در مراسم امروز پس از قرائت زیارت شریف اربعین به راهپیمایی آئینی به سمت حرم سید الکریم می‌پردازند.

در این مسیر چند کیلومتری، ۱۵۰۰ موکب در قالب ۴۵۰۰ غرفه مستقر شده و در حال ارائه خدمت هستند. امسال برای اولین بار ۷۰۰ نوجوان در قالب ۱۰۰ موکب به ارائه خدمات به زائران می‌پردازند. این نوجوانان اعضای حلقه‌ی «بچه‌های فرهنگسرا» هستند که در مدت یک سال اخیر، تجربه‌های خوبی در برگزاری مراسم و آئین‌های مذهبی و ملی داشته‌اند.

همچنین در مسیر پیاده‌روی ۲۰۰ موکب به صورت خانوادگی ثبت‌نام و در این مراسم شرکت کرده‌اند و ۱۲۰ موکب نیز توسط خانواده‌های معظم شهدا اداره می‌شوند. همچنین در ۸ نقطه از مسیر پیاده‌روی، مواکب حضرت ام‌البنین (س) برای استراحت مادران حاضر در مراسم تدارک دیده شده است که در این مواکب خدمات مختلف رفاهی و فرهنگی برای مادران و کودکان‌شان ارائه می‌شود.

گفتنی است ایستگاه‌های مترو که در مسیر پیاده‌روی هستند امروز با تمام ظرفیت در خدمت زائران هستند و شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در حال خدمت رسانی برای جابجایی زائران است و به خصوص در پایان مراسم به شرکت کنندگان در خصوص عزیمت از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مبادی مرکزی شهر خدمت رسانی می‌کند.

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟

مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین تهران عبارتند از:

مسیر شماره ۱: میدان امام حسین «علیه السلام» - خیابان ۱۷ شهریور - خیابان شوش - میدان شوش - خیابان فداییان اسلام - میدان شهرری - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۲: میدان جمهوری – بزرگراه نواب - میدان ۹ دی - میدان بهمن - خیابان بعثت - خیابان شهید رجایی - بزرگراه شهید کریمی - بلوار دستواره - میدان نماز - خیابان کمیل - میدان هادی ساعی - خیابان مدرس و خیابان آستانه - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۳: امام زاده حسن (ع) - خیابان امین الملک - خیابان قزوین - بزرگراه نواب - میدان ۹ دی - میدان بهمن - بزرگراه بعثت - خیابان شهید رجایی - بزرگراه شهید کریمی - بلوار دستواره - میدان نماز - خیابان کمیل - میدان هادی ساعی - خیابان مدرس و خیابان آستانه - حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۴: باقر شهر- خیابان شهید رجائی- روی پل شهید آوینی- خیابان سلمان فارسی- حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

مسیر شماره ۵: جاده ورامین - سه راه تقی آباد - خیابان شهید مصطفی خمینی - خیابان سلمان فارسی - خیابان احمد قمی- حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌های خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران مهر از اجتماع عظیم و راهیپمایی جاماندگان اربعین حسینی تهران، را می‌توانید در خبرگزاری مهر بخوانید.

تمهیدات آتش نشانی در مراسم جاماندگان اربعین حسینی

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با حضور میدانی در مراسم جاماندگان اربعین حسینی گفت: امروز یکشنبه ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳، مصادف با اربعین حسینی است، در چنین روزی هر سال مراسم جاماندگان اربعین حسینی، حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسینی برگزار می‌شود، کسانی که به هر دلیلی از پیاده روی اربعین جا مانده‌اند، در این مراسم حاضر می‌شوند.

وی افزود: سازمان آتش نشانی نیز مانند سایر سازمان‌ها در این روز تمهیدات ویژه‌ای اندیشه است. غیر از اینکه تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی مثل همیشه آماده خدمت رسانی است، ایستگاه‌هایی که این مسیر را پوشش می‌دهند در حالت آماده‌باش کامل‌اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران ادامه داد: در ۵۵ نقطه در این مسیر با استفاده از ۶۴ دستگاه سبک و سنگین و ۳۲۰ آتش نشان عملیاتی آماده باش وجود دارد که حدود ۵۰ نفر از این افراد مدیران ارشدی هستند که با گشت زنی و یا حضور در مواکب مربوط به سازمان آتش نشانی به خدمت رسانی مشغول هستند.

وی در خصوص خدمت رسانی آتش نشانان به زوار گفت: آتش نشانان از ۱۵ روز قبل به مرزهای کشور و شهرهای نجف و کربلا اعزام شده‌اند، حدود ۳۵۰ نفر از آتش نشانان به همراه بیش از ۶۰ دستگاه خودرو در مرزهای کشور و عراق مشغول خدمت رسانی به زوار هستند.

هیچ مشکل امنیتی در مراسم جاماندگان اربعین گزارش نشده است
سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی پایتخت، با حضور در مراسم جاماندگان اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اهمیت تأمین امنیت برای شرکت‌کنندگان در این مراسم، اعلام کرد: پلیس در تمام نقاط حضور دارد تا امنیت مراسم و شرکت‌کنندگان را تضمین کند.

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟

وی بیان کرد: از ساعات اولیه بامداد، اقدامات لازم برای تأمین امنیت و اجرای محدودیت‌های ترافیکی آغاز شده و تا این لحظه هیچ مشکلی گزارش نشده است. فرمانده انتظامی پایتخت گفت: این اقدامات در راستای ایجاد اطمینان برای مردم و تسهیل در برگزاری مراسم‌های مذهبی انجام شده و نیروهای پلیس به‌صورت گسترده در مسیرها و محل‌های تجمع مردم مستقر شده‌اند. دختران نوجوان موکب ریحانه الحسین با نیت ظهور امام زمان (عج) به پذیرایی از شرکت کنندگان در این مراسم پرداختند.

لشکر حسین (ع)، لشکر قدس

یک هموطن عزادار تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امام حسین (ع) برای حق و حقیقت جنگید و حضورم با پرچم فلسطین در مراسم جاماندگان اربعین برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین است. در عین حال امیدوارم نام ما هم جز زیارت کنندگان اربعین ثبت شود.

گزارش خبرنگار مهر از شور و حال مردم عزادار تهران در میدان خراسان تهران

در تقاطع خیابان ۱۷ شهریور خیابان شوش در حالی که بیش از سه ساعت از آغاز مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین گذشته است، شاهد حضور انبوه جمعیت عزادار و مشتاق به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی هستیم. این جمعیت را پایانی نیست.

حضور خانوادگی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در راهپیمایی جاماندگان اربعین

حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از دقایقی قبل و به صورت خانوادگی در راهپیمایی جاماندگان اربعین حاضر شد.

حضور خانوادگی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در راهپیمایی جاماندگان اربعین

یکی از آموزه‌های مردم عراق در راهپیمایی اربعین حسینی نجف تا کربلا این است که هر کس هرچه در توان دارد و در هر حدی که می‌توان در خدمت زائران امام باشد.

زائران اربعین امسال طریق نجف کربلا را در گرمای طاقت فرسای دمای ۴۷ طی می‌کنند و امروز خادمان جاماندگان حسینی به نیت خادمی در مسیر کربلا بر سر زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام تهرانی که در هوای ۳۳ درجه‌ای این ساعت تهران، مشغول راهپیمایی هستند، آب پاشی می‌کنند تا خدمتی به زائران کرده باشند.

حضور رئیس قوه قضاییه در راهپیمایی جاماندگان اربعین
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه از دقایقی قبل به جمعیت راهپیمایان پیاده روی جاماندگان اربعین ملحق شد.

موکبی برای نقاشی کودکان به یاد شهدای کربلا و غزه

موکب ها برای همراه کردن هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان در مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی غرفه‌هایی را برای نقاشی پیرامون واقعه عاشورا و مظلومیت مردم غزه تدارک دیده اند.

قرائت قرآن و زیارت عاشورا هدیه به روح شهدا
مردم شهیدپرور تهران در مراسم راهیپمایی جاماندگان اربعین، هر جا که بتوانند یاد شهدای عزیز میهن را گرامی می‌دارند.در غرفه‌هایی از مسیر مردم به قرائت قرآن و زیارت عاشورا و هدیه آن به روح شهدا دعوت می‌شدند.

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟
کانون خدمت رضوی منطقه ۱۳ تهران، در چایخانه حضرت رضا علیه السلام از مردم عزادار تهران، با چایی که متبرک به نام امام هشتم است پذیرایی می‌کند.

کجا پیدا کنم دیگر
شراب از این طهوراتر؟

بهشت اینجاست
اینجایی که دارم چای می‌نوشم

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟

کجا پیدا کنم دیگر شراب از این طهوراتر؟

جمعیت به هر تقاطع و خیابانی می‌رسد، دسته‌ای جدید از مردم عزادار از کوچه و پس کوچه‌های منتهی به مسیر اصلی به آنها ملحق می‌شوند تا خود را به حرم سیدالکریم برسانند. در پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی که ذره ذره عاشقان ابا عبدالله الحسین علیه السلام به یکدیگر می‌پیوندند تا ارادت خویش را به ایشان اعلام کنند و بگویند ای آقای مظلومان عالم جانمان به فدای تو و خاندان تو باد، می‌بینیم که در مسیر میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رایحه‌های روح افزای عود و اسپند که از عودسوز و اسپندسوز خادمان حسینی پیر و جوان بلند است روح آدمی را جلا و آرامشی مضاعف به مراسم می بخشد.

جمعیت ارباب وفا نگسلد ز هم...

در راهپیمایی جاماندگان اربعین ۱۴۰۳ از میدان خراسان تا میدان شهدا در میان سیل جمعیت در حرکت هستیم؛ گاه توقف می‌کنیم، عکسی یا فیلمی می‌گیریم و تصویری ماندگار را ثبت می‌کنیم. گاه هم گفت و گویی با اعضای خانواده بزرگ یاران آخرالزمانی مهدی (عج) رخ می‌دهد.در حالی که همه حسین گویان به سوی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری در حرکت هستند، پایان جمعیت را نمی‌توان مشاهده کرد چرا که این جمعیت را پایانی نیست.

بی تردید این راهپیمایی و هم‌پیمایی مسابقه انتظار و ارادت قومی است که خداوند گل آن را از عشق به اهل بیت علیهم السلام سرشته است. در حالی که در مسیر حرکت حد نصاب‌ها و رکوردها به تعدد جابه جا شده و شکسته می‌شوند، با خود می‌اندیشم، در این روز همه برنده هستند.

اولین قافله جاماندگان اربعین حسینی پایتخت به حرم عبدالعظیم رسید

مردم مؤمن و عزادار تهران به یاد پیاده روی اربعین از نجف به سوی کربلا، مسیر ۱۳ کیلومتری از میدان امام حسین (ع) تا قبله تهران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام را با پای پیاده طی کرده و لحظاتی قبل اولین گروه از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رسیده است.

تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اندیشیده شده است

آن طور که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است، شرکت بهره‌برداری مترو از ساعت ۵:۳۰ صبح یکشنبه، آماده سرویس‌دهی ویژه به شرکت‌کنندگان در مراسم جاماندگان اربعین است و با توجه به مسیر پیاده‌روی، خطوط یک و شش مترو بیشترین حجم مسافر را خواهد داشت و مسافران در هنگام برگشت می‌توانند به جز ایستگاه (شهرری) در خط یک به ایستگاه‌های (شهدای دولت آباد و کیان‌شهر) در خط شش مترو نیز مراجعه کنند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در صورت ازدحام، قطارهای فوق‌العاده اعزام خواهد شد.

به گفته رضا شنگی، شهردار منطقه ۲۰ تهران تدابیر لازم برای برگشت راهپیمایان با وسایل حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه ون تاکسی مستقر در پارکینگ مقابل میدان شهدای شاملو به مقصد میدان راه آهن، میدان خراسان، کیانشهر، دولت آباد و نازی آباد؛ خیابان قم حد فاصل میدان شهدای شاملو تا میدان شهرری به مقصد میدان شوش، میدان خراسان و میدان امام حسین (ع)؛ جاده معدن حد فاصل بزرگراه امام علی (ع) شمال به جنوب؛ خیابان شهید غلامی حد فاصل میدان بسیج تا میدان معلم به مقصد دولت آباد -خاوران – کیان شهر میدان شوش -میدان خراسان؛ بزرگراه شهید کریمی تقاطع خیابان فداییان به مقصد مترو جوانمرد قصاب؛ بزرگراه شهید کریمی تقاطع خیابان فداییان اسلام به مقصد پایانه خاوران؛ میدان هادی ساعی ابتدای خیابان کریمان به مقصد باقر شهر؛ خیابان فداییان اسلام (قبل از میدان بسیج) به مقصد دولت آباد و میدان خراسان؛ خیابان مدرس به مقصد میدان راه آهن؛ خیابان آستانه به مقصد مترو شهرری؛ خیابان فداییان اسلام تقاطع خیابان پروین اعتصامی به مقصد مترو دولت آباد؛ خیابان سلمان فارسی به مقصد کهریزک و باقر شهر؛ خیابان شهید غلامی مسیر غرب به شرق، میدان معلم خیابان ۱۸ دی، میدان شهید قشقایی خیابان شهید قمی و خیابان سلمان فارسی مسیر شرق به غرب خیابان شهید رحیمی به مقصد ورامین، قرچک و پیشوا را محل استقرار اتوبوس و مینی بوس و خیابان فداییان اسلام تقاطع شهید غیبی، تقاطع بزرگراه شهید کریمی و تقاطع بلوار امام حسین (ع) به مقصد مترو جوانمرد قصاب؛ میدان شهرری ابتدای خیابان قم به مقصد مترو شهرری؛ میدان سلمان فارسی و میدان امام هادی (ع) به مقصد ایستگاه راه آهن شهرری (دولت آباد قیصریه) از محل‌های استقرار تاکسی برای خدمت رسانی به عزاداران و ۱۶۰ دستگاه اتوبوس جهت شهرهای اقماری منطقه در نظر گرفته شده است.

در مسیر عاشقی بیش از چشم سر، چشم دل است که به کار می‌آید...

در مسیر عاشقی بیش از چشم سر، چشم دل است که به کار می‌آید. در جای جای مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین تهران، عزادارانی حاضرند که هرچند به دلیل محدودیت‌های جسمی، سخت‌تر از دیگران گام بر می‌دارند اما عشق به امام حسین (ع) باعث می‌شود، آن‌ها شور و شوقی مضاعف پیدا کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فلسفه اربعین چیست؟
آمادگی بیش از پیش ارتش برای همکاری با وزارت کشور در ماموریت‌ها
امیر سیاری با رئیس سازمان برنامه و بودجه دیدار کرد
از مشکلات جامعه پزشکی چه می‌دانیم؟
اصلاح‌طلبان رابطه جناحی خود را با دولت مشخص کنند
عزاداری هیأت‌های دانشجویی با حضور رهبر انقلاب برگزار شد
عملیات انتقام ترور فواد شکر/ حمله گسترده حزب‌الله به عمق سرزمین‌های اشغالی
پزشکیان: موفقیت در تثبیت سلامت جامعه منوط به تامین سلامت محرومین و فقرا است
مراسم جاماندگان اربعین در تهران
حزب‌الله: مرحله اول عملیات به پایان رسید، ۳۲۰ کاتیوشا شلیک کردیم
اجرای مرحله نخست عملیات حزب‌الله در پاسخ به شهادت فواد شکر
سرزمین‌های اشغالی در شوک عملیات گسترده حزب‌الله
پرداخت پول گندم‌کاران وحقوق بازنشستگان دراولویت کار دولت قراردارد
راهپیمایی اربعین نماد روشنی از جاودانگی حق و فنای ابدی ظلم است
کدام وفاق ملی؟!
زندگی بدون عینک، هدیه‌ای است که دکتر احمدی به شما می‌دهد
معرفی کالکشن جدید النگو طلا، زنجیر طلا، نیم‌ست و سرویس طلا: نمادی از زیبایی و شکوه
غذای خشک گربه و غذای مرطوب کدام بهتره؟ + جدول
چطور فیلتراسیون صنعتی را آسان‌تر کنیم؟ (فقط صاحبان صنعت بخوانند!)
خدمات مجازی در راهپیمایی اربعین/ حضور متفاوت یک موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین
فیلم/ پرچم مقاومت در بین‌الحرمین بالا رفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top